X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Jeździsz bezpiecznie? Możesz na tym skorzystać

2010-07-27 09:11 wtorek
Wywiad z Panem Rafałem Hiszpańskim, Dyrektorem Zarządzającym TUiR WARTA, o nowym programie promującym bezpieczną jazdę.

Program „Bezpieczny Kierowca” to pewnego rodzaju umowa zaufania – dajemy dużą zniżkę i mamy nadzieję, że kierowca dotrzyma danego słowa. Pamiętajmy jednak, że największą stratą jest śmierć lub kalectwo…


TUiR WARTA jest jednym z inicjatorów programu „Bezpieczny Kierowca”. Jak powstał pomysł na jego stworzenie i jaką rolę pełni w programie WARTA?


Na początku chciałbym zaznaczyć, że wiodącym inicjatorem programu jest Pan Witold Rogowski, Prezes Subaru Import Polska. Subaru szukało partnera ubezpieczeniowego, który przygotowałby program propagujący bezpieczną jazdę kierowców. Najpierw pojawił się pomysł na stworzenie programu dla młodego kierowcy, który jeszcze nie ma odpowiedniego doświadczenia, a kupuje, bądź dostaje od rodziców drogi i szybki samochód. Potem postanowiliśmy rozszerzyć ofertę i skierować ją do każdego kierowcy, bez względu na wiek i doświadczenie.

Jakie są warunki uczestnictwa w programie i co może zyskać klient, przystępując do niego?

Klient ma do spełnienia kilka warunków. Przede wszystkim musi podpisać deklarację bezpiecznej jazdy – oznacza to przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, a w szczególności nieprzekraczanie prędkości jazdy w sposób rażący, tzn. o więcej niż 30 km/h ponad przepisowe wytyczne. Drugim warunkiem jest posiadanie w samochodzie urządzenia systemu ISR. To urządzenie jest obecnie montowane standardowo do nowych samochodów marki Subaru.  I wreszcie trzeci warunek przystąpienia do programu to zgoda na monitorowanie jazdy na 1 minutę przed wypadkiem i 1 minutę po nim. Kierowców, którzy mają opory przed tego typu systemem kontroli, możemy uspokoić i zapewnić, że w przypadku kolizji badany jest tylko i wyłącznie zapis tych dwóch minut, a nie cały czas jazdy.

Zasadniczą korzyścią uczestnictwa w programie jest dodatkowa 25 % zniżka na ubezpieczenie komunikacyjne. Trzeba tu zaznaczyć, że jest ona niezależna od innych zniżek. To dodatek do taryfikacji bonus-malus, który bardzo realnie przekłada się na wysokość składki, a w dalszej perspektywie umożliwia wdrażanie systemu Pay as you drive – klient, który jeździ bezpiecznie, płaci za ubezpieczenie dużo mniej, niż kierowca szarżujący na drodze. Oczywiście zakładamy, iż przystąpienie do programu ostudzi zapał także piratów drogowych.

W ramach programu „Bezpieczny Kierowca” oferowane są także bezpłatne szkolenia bezpiecznej jazdy. Którzy kierowcy kwalifikują się do wzięcia w nich udziału?

Takie szkolenie jest przeznaczone dla kierowców niedoświadczonych, czyli takich, którzy nie ukończyli 26 roku życia lub tych, którzy mają prawo jazdy krócej niż 4 lata. Szkolenie bezpiecznej jazdy jest dla niedoświadczonego kierowcy obowiązkowe, ale też darmowe – fundowane i prowadzone przez importera Subaru. Podczas szkolenia młody kierowca uczy się na specjalnych torach jazdy w trudnych warunkach – nagłe hamowanie, niekontrolowane poślizgi itd. Warto podkreślić, że to zajęcia przede wszystkim praktyczne, które pozwalają przećwiczyć różne trudne sytuacje i manewry, a nie tylko o nich usłyszeć. Poza tym, co również jest bardzo ważne, kierowca szkoli się na własnym pojeździe, co pozwala na lepsze poznanie własnego auta podczas trudnych warunków.

Oferowane przez WARTĘ 25 % zniżki na ubezpieczenie komunikacyjne może zachęcić do wykupienia polisy młodych kierowców, którzy nie posiadają jeszcze żadnych zniżek z tytułu bezszkodowej jazdy. Z drugiej strony świeżo upieczony kierowca może łatwo spowodować kolizję. Jakiego typu wykroczenia skutkują odebraniem promocyjnych zniżek za bezpieczną jazdę?

Zacznijmy od tego, że program „Bezpieczny kierowca” ma charakter edukacyjno-prewencyjny. Kierowca musi podpisać deklarację, w której zobowiązuje się do przestrzegania zasad bezpiecznej jazdy. Młody kierowca dodatkowo przechodzi obowiązkowe szkolenia praktyczne. Dzięki temu, taki niedoświadczony kierowca widzi, jak np. przekroczenie prędkości o 10 km/h wydłuża drogę hamowania.
Często rodzice kupują swojemu dorastającemu dziecku ten pierwszy samochód. Dzięki programowi, mogą oni niejako wymusić na swoim synu czy córce deklarację bezpiecznej jazdy. Dodatkowo zapis ostatniej minuty przed wypadkiem umożliwi sprawdzenie przyczyny kolizji.
Jeśli chodzi o niedopuszczalne wykroczenia, formalnie jest tylko jedno – przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h, bezpośrednio przed wypadkiem. Zgodnie z dotychczasowym założeniem nie monitorujemy jazdy kierowcy cały czas. W przyszłym roku planujemy zastosować bardziej wyszukany system monitorowania, który będzie lepiej badał styl jazdy kierowcy.

Czy wspomniana 25% zniżka dotyczy zarówno ubezpieczenia OC, jak i AC?


Tak, „Bezpieczny Kierowca” to program typowo dealerski, kierowany do klientów, którzy kupują nowy samochód w salonie Subaru. Zniżka obejmuje cały pakiet dealerski WARTY – OC, AC, NNW i Assistance.

Program „Bezpieczny Kierowca” opiera się na metodzie nagrody i kary – za deklarację bezpiecznej jazdy klient otrzymuje zniżkę na ubezpieczenie komunikacyjne i przechodzi specjalne szkolenie. A jaka kara czego go w przypadku niedotrzymania złożonej deklaracji?

Kara jest tylko jedna, gdy dojdzie do szkody, a system monitorujący wykaże przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h, wypłacone odszkodowanie zostanie pomniejszone o udział własny klienta w wysokości 20%. Czyli np. w przypadku szkody na 10 tys., klient dostanie 8 tys. odszkodowania, a 2 tys. będzie musiał sam dołożyć do naprawy. To jedyna konsekwencja złamania złożonej deklaracji. Program „Bezpieczny Kierowca” to pewnego rodzaju umowa zaufania – dajemy dużą zniżkę i mamy nadzieję, że kierowca dotrzyma danego słowa. Pamiętajmy jednak, że największą stratą jest śmierć lub kalectwo.

Kierowca, który przystąpił do programu i zamontował w samochodzie System ISR, w razie kolizji jest zobowiązany do umożliwienia WARCIE przebadania ostatniej minuty jazdy. Jak wygląda procedura tworzenia się takiego zapisu jazdy? I kto w takich przypadkach będzie przeprowadzał jego analizę?

Technologia urządzenia systemu ISR, montowanego w samochodach marki Subaru, umożliwia odczytanie przebiegu ostatniej minuty jazdy przed kolizją. Urządzenie to działa w ten sposób, że nagrywa non stop jedną minutę jazdy. Jeśli nie dochodzi do kolizji, ta minuta jest automatycznie kasowana i nagrywana jest następna minuta. Gdy zaś dochodzi do wypadku, ta ostatnia minuta nie jest kasowana, a dodatkowo nagrywa się jeszcze 1 minuta po wypadku. Za monitoring jazdy kierowcy odpowiada firma Keratronik. Klient w momencie zawierania z nami umowy podpisuje zgodę na przekazanie WARCIE, w przypadku kolizji, danych dotyczących tych dwóch minut jazdy.

WARTA promuje na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych bezpieczną jazdę. Czy mógłby Pan przytoczyć przykłady takich działań?

Promocja bezpieczeństwa na stałe wpisana jest w misję firmy. Potwierdza to nie tylko ten program dla dealerów Subaru. Wiosną wprowadziliśmy system taryfikacji promujący bezszkodową jazdę. Jesteśmy pierwszym towarzystwem ubezpieczeniowym weryfikującym oświadczenia o bezszkodowej jeździe. Uprzedzamy naszych klientów, że składane przez nich oświadczenia będą weryfikowane. Gdy klient zataił szkodę i jego oświadczenie okazuje się niezgodne z prawdą, stosujemy zwyżki. Zwracamy też uwagę na kompleksowe zachowanie kierowcy na drodze – np. jeśli klient spowodował wypadek służbowym samochodem, nie można uznać go za bezpiecznego kierowcę. W tym wypadku jego bezszkodowa jazda prywatnym samochodem nie daje pełnego obrazu sytuacji.

Czy w planach Towarzystwa są już kolejne tego typu akcje?

Tak. Szczegółów nie chcemy jeszcze zdradzać, ale jeśli sprawdzi się program dealerski, tworzony razem z Subaru, będziemy promować „Bezpiecznego Kierowcę” także z innymi markami samochodów. Mamy nadzieję, że przyczyni się to do poprawy bezpieczeństwa na drodze, a w konsekwencji do obniżenia wysokości składki ubezpieczeniowej.


Rozmowę przeprowadziła Olga Żarnowiecka