Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że TU na Życie Nordea i TU na Życie Warta naruszyły zbiorowe interesy konsumentów, stosując sprzeczne z prawem postanowienia. Do takich wniosków doszedł po kontroli wzorców umów na rynku ubezpieczeniowym w 2009 roku.
W przypadku TU na Życie Nordea, zakwestionowane zostały niekorzystne dla ubezpieczonych klauzule przedłużające czas na wypłatę odszkodowania osobom, które uległy wypadkom, a także postanowienie, które dawało ubezpieczycielowi możliwość potrącenia zaległej składki z wypłacanego odszkodowania. Za te praktyki towarzystwo otrzymało karę w wysokości 727 181 złotych.
Postanowienia stosowane przez TU na Życie Warta również budziły zastrzeżenia Urzędu. Ubezpieczyciel stosował takie zapisy, które dawały mu prawo do potrącania część składki, gdy konsument zrezygnował przed końcem umowy z polisy (zgodnie z prawem, towarzystwo ma obowiązek zwrotu składki za czas niewykorzystanej ochrony). Zastrzeżenia budził również zapis, zgodnie z którym w przypadku śmierci ubezpieczonego świadczenie zostanie wypłacone w równych częściach osobom uprawnionym (to ubezpieczony powinien wskazać, jaką część ubezpieczenia otrzyma każda z uprawnionych osób). UOKiK nałożył na towarzystwo karę w wysokości 169 931 złotych.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dalszym ciągu prowadzi postępowania, w których sprawdza, czy nie zostały naruszone interesy ubezpieczonych.
Źródło: UOKiK
OZ