X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Jak ubezpieczyć pracownika na czas zagranicznej podróż służbowej?

2013-09-10 09:44 wtorek
Podróże służbowe stanowią dziś nieodłączną część obowiązków pracowników, zarówno tych na poziomie kadry zarządzającej, jak i średniego oraz niższego szczebla. Dotyczy to firm prywatnych i instytucji państwowych. Delegacje, te krajowe, i te zagraniczne stały się codziennością, ale czy obciążeni obowiązkami pracownicy pamiętają o właściwej ochronie podczas wyjazdów? 

Warto wziąć pod uwagę to, że każdy wyjazd wiąże się ryzykiem, na jakie może zostać narażony pracownik wysłany w delegację. Dotyczyć to może nieprzewidzianych i niekoniecznie miłych wydarzeń, jak np. nieszczęśliwego wypadku czy nagłej choroby na terenie obcego państwa. By uniknąć takich sytuacji, przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na zakup odpowiedniego ubezpieczenia, umożliwiającego pokrycie ewentualnych kosztów leczenia pracownika, który podczas zagranicznej podróży służbowej trafił do szpitala. Na rynku dostępnych jest coraz więcej ofert odpowiadających na potrzeby firm, które chciałyby ubezpieczyć pracownika oddelegowanego za granicę. Towarzystwa ubezpieczeniowe przygotowują interesujące oferty dla podróżujących w interesach, a ich wachlarz jest szeroki.

O czym pamiętać przy wyborze odpowiedniej polisy?

Przed podjęciem decyzji o zakresie ubezpieczenia przedsiębiorca powinien brać pod uwagę, do jakiego kraju pracownik jedzie i czym konkretnie będzie się tam zajmował. Pamiętajmy, że rodzaj ubezpieczenia powinien być dopasowany do wykonywanych obowiązków – inna polisa będzie obowiązywać inżyniera wyjeżdżającego na platformę wiertniczą np. do Kanady, a inna specjalistę wyjeżdżającego np. na kilkudniowe szkolenie do Niemiec. Cena nie powinna determinować wyboru odpowiedniego ubezpieczenia, gdyż najważniejszymi elementami przy wyborze polisy jest jej właściwy zakres oraz suma ubezpieczenia, które powinny być dopasowane do określonych potrzeb klienta.

Karta EKUZ już nie wystarcza

Każdy pracownik wyjeżdżający w sprawach firmy do państw Unii Europejskiej powinien posiadać kartę EKUZ (Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego), która uprawnia nas do korzystania ze świadczeń medycznych na terenie Unii Europejskiej i państw EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu). Pamiętajmy jednak, że nie jest to wystarczająca forma ubezpieczenia. Karta EKUZ daje nam prawo do korzystania wyłącznie jedynie z pakietu publicznej służby zdrowia, co oznacza, że poszkodowanemu udzielana jest tylko podstawowa pomoc, a więc wykonywane są jedynie zabiegi ratujące życie. Warto pamiętać, że w krajach honorujących kartę EKUZ często wymagany jest 20-procentowy udział własny klienta w kosztach leczenia.

EKUZ nie pokrywa też kosztów transportu medycznego. W przypadku niezbędnego specjalistycznego transportu medycznego np. w asyście lekarza lub pielęgniarki taka usługa może nas kosztować blisko kilkudziesięciu tysięcy złotych (np. ambulans lotniczy na trasie Niemcy – Polska to koszt w granicach 7-10 tys. euro). W takiej sytuacji te koszty z reguły pokryć powinien pracodawca.

W przypadku, gdy pracownik jest wysyłany w delegację na terenie kraju i przydarzy mu się nieszczęśliwy wypadek – jest objęty „odgórnie” ubezpieczeniem przez zakład pracy. Oznacza to, że za czas, kiedy będzie przebywał na zwolnieniu, otrzyma 100 proc. wynagrodzenia (a nie 80 proc. jak w przypadku zwykłej choroby). Natomiast w przypadku stwierdzenia uszczerbku na zdrowiu poszkodowany może wystąpić do ZUS o wypłatę świadczenia.

BUSINESS TRAVEL WORLD – ubezpieczenie w podróży służbowej
Niewątpliwie wybór odpowiedniego ubezpieczenia w podróży służbowej zależy od celu wyjazdu, zakresu obowiązków osoby wyjeżdżającej za granicę, charakteru jej pracy i kraju, do jakiego jedzie. Takie ubezpieczenie pod nazwą BUSINESS TRAVEL WORLD oferuje Towarzystwo Ubezpieczeń Europa S.A. Polisa zapewnia ochronę osobom podróżującym służbowo po świecie. Działa w sytuacji, gdy nieprzewidziane okoliczności utrudnią lub uniemożliwią kontynuowanie podróży zagranicznej. Ubezpieczenie można kupić na okres pół roku lub cały rok, w formie bezimiennej lub imiennej. Ze względu na zróżnicowane potrzeby klientów dostępne są trzy warianty ubezpieczenia: Standard, Standard Plus i VIP. Różnią się one sumami ubezpieczenia i zakresem ochrony.

Polisa „szyta na miarę”
Zakres ochrony ubezpieczeniowej podczas służbowej podróży zagranicznej w podstawowym wariancie obejmuje przede wszystkim koszty leczenia związane z nagłym zachorowaniem i nieszczęśliwym wypadkiem. Ponadto w ramach polisy pracownik podczas może korzystać z usług assistance.

Wariant Standard Plus zawiera dodatkowo ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, poszerzony pakiet usług assistance, obejmujący m.in. organizację i pokrycie kosztów przerwania podróży służbowej klienta, a także zapewnia ochronę bagażu. Z kolei wariant VIP jest przeznaczony dla najbardziej wymagających osób. Został rozbudowany o bogaty pakiet assistance obejmujący m.in. pokrycie kosztów związanych z opóźnieniem lotu. Wariant ten zawiera najwyższe sumy ubezpieczenia do 80 000 euro.

Dodatkowo klient ma możliwość rozszerzenia ochrony w wariancie Standard Plus oraz VIP o ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży służbowej osoby delegowanej, zapewniające zwrot kosztów biletu i noclegów w razie ważnych okoliczności życiowych klienta.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra pracy i polityki społecznej z dnia 19 lutego 2002 roku (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 ze zm.) w razie choroby, której pracownik doznał podczas służbowego pobytu za granicą, pracodawca zobowiązany jest zwrócić, na podstawie rachunków i faktur, poniesione w związku z leczeniem koszty. Zagwarantowanie pracownikom wyjeżdżającym służbowo za granicę ochrony ubezpieczeniowej jest obowiązkiem pracodawcy.

Pamiętajmy, że ubezpieczenie pracownika, który jedzie w delegację poza granicami kraju nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Naturalnie uzależnione jest to od kraju, do którego się udaje i sumy ubezpieczenia. Koszt takiej polisy waha się między sumą kilku a kilkunastu złotych dziennie na jednego pracownika. Nie jest to duży wydatek dla przedsiębiorstwa, a z pewnością może uchronić zarówno pracodawcę, jak i pracownika przed znacznie większymi wydatkami. 


Mariusz Górski, 
dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Zagranicznych TU Europa S.A.