X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Likwidacja szkody z polisy turystycznej - co wa¿ne, co potrzebne?

2014-01-13 10:26 poniedzia³ek
Posiadanie odpowiednio dobranego ubezpieczenia turystycznego to pierwszy krok do udanego wypoczynku za granic±. Kolejnym jest umiejêtno¶æ w³a¶ciwego pos³ugiwania siê polis±. Nie wrzucajmy jej na dno walizki, bo tylko maj±c pod rêk± numer polisy oraz telefon do centrum pomocy bêdziemy mogli w razie potrzeby szybko i sprawnie skorzystaæ z ochrony, jak± daje ubezpieczenie.

Zazwyczaj najmocniej – i s³usznie – akcentuje siê turystom, aby kupuj±c polisê podró¿n± dobrali jej zakres tak, by faktycznie odpowiada³ ich potrzebom. Rodzice planuj±cy urlop z dzieæmi na kempingu w Chorwacji nie potrzebuj± polisy obejmuj±cej sporty ekstremalne, a m³odzi ludzie wyje¿d¿aj±cy do Egiptu z zamiarem nurkowania nie skorzystaj± z rozszerzenia polisy o wykonywanie pracy niebezpiecznej. Tylko dobrze dobrana polisa turystyczna z sumami ubezpieczenia gwarantuj±cymi odpowiedni poziom ¶wiadczeñ spe³nia bowiem swoj± ochronn± rolê.

Inna kwestia, na któr± wyczula siê turystów, to w³a¶nie odpowiednie sumy ubezpieczenia, dostosowane do realiów ekonomicznych kraju, gdzie jedziemy. Wy¿sza suma ubezpieczenia to wiêksza sk³adka, jednak trzeba wiedzieæ, ¿e symboliczna sk³adka zapewnia zaledwie minimalne odszkodowanie i nie pokryje kosztów leczenia oraz opieki medycznej po wypadku b±d¼ zachorowaniu, ani te¿ kosztów akcji ratowniczej. A te za granic± s± bardzo wysokie, np. za zwiezienie z gór w popularnej w¶ród mi³o¶ników narciarstwa S³owacji zap³acimy ok. 550 z³. Ale gdy do akcji wkracza helikopter, rachunek natychmiast ro¶nie do 14 000 z³. Nie posiadaj±c polisy z odpowiedni± sum± ubezpieczenia, bêdziemy musieli pokryæ ten koszt sami.

Natomiast mniejszy nacisk k³adzie siê na co nale¿y zwróciæ uwagê przy likwidacji szkody z polisy turystycznej. Mówi±c prostym jêzykiem: jak siê zachowaæ, gdy przytrafi nam siê wypadek, choroba b±d¼ stracimy za granic± baga¿. Nie traciæ gruntu pod nogami – to podstawa, choæ trudno o jasno¶æ umys³u, je¶li nagle trafi³o siê na stó³ operacyjny w obcym kraju. Je¿eli jednak przed wyjazdem z Polski znale¼li¶my czas na zapoznanie siê z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia lub choæby zapytali¶my agenta „Co zrobiæ, gdy co¶ mi siê stanie za granic±?”, bêdzie nam ³atwiej odnale¼æ siê w tak niekomfortowej sytuacji. Naczelna zasada to jak najszybciej skontaktowaæ siê z centrum pomocy, dzia³aj±cym w imieniu ubezpieczyciela, i zg³osiæ szkodê.

Kto pokryje koszty w szpitalu?

A zatem: trafiamy do szpitala po wypadku. Oczywi¶cie lekarze wykonaj± zabiegi ratuj±ce nasze zdrowie lub ¿ycie nie wnikaj±c, czy pacjent ma polisê. Jednak po wykonaniu niezbêdnych czynno¶ci z pewno¶ci± padnie pytanie o to, kto pokryje koszty leczenia. Nie posiadaj±c polisy b±d¼ maj±c polisê z bardzo nisk± sum± ubezpieczenia, bêdziemy musieli zap³aciæ za zabiegi i opiekê medyczn± z w³asnej kieszeni.

Wiele osób jest przekonanych, ¿e wystarczy im Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), w któr± mo¿na zaopatrzyæ siê w NFZ przed wyjazdem za granicê. Niestety obejmuje ona tylko niezbêdne minimum ¶wiadczeñ medycznych. Warunki i zakres takiego ubezpieczenia jest ró¿ny w ró¿nych pañstwach Europy, a w wypadku np. transportu medycznego do Polski czy prywatnej opieki zdrowotnej, w zasadzie w ogóle nie ma mo¿liwo¶ci refundacji takich kosztów.
Natomiast maj±c wykupion± polisê podró¿n± powinni¶my zadzwoniæ jak najszybciej pod numer centrum pomocy, wskazany w polisie. Centrum takie dzia³a ca³odobowo przez 7 dni w tygodniu. Je¶li stan naszego zdrowia nie pozwala na kontaktowanie siê, popro¶my o to kogo¶ z naszych wspó³towarzyszy podro¿y b±d¼ nawet lekarza czy pielêgniarkê. Konsultant z centrum pomocy poinstruuje, co powinni¶my zrobiæ, a przede wszystkim potwierdzi obs³udze szpitala, ¿e jeste¶my objêci ochron± z polisy oraz ¿e ubezpieczyciel pokryje koszty naszego leczenia.

Okre¶li tak¿e, czy suma ubezpieczenia wystarczy na pokrycie kolejnych zabiegów, kosztów transportu do Polski czy np. skorzystania z asysty medycznej w trakcie lotu do kraju. Centrum pomocy zorganizuje tak¿e przewóz chorego do Polski lub powiadomi rodzinê poszkodowanego, w którym szpitalu le¿y ich krewny. Mo¿e tak¿e wys³aæ z Polski lekarza lub pielêgniarkê, którzy bêd± towarzyszyæ pacjentowi podczas transportu do kraju. A najwa¿niejsze – zajmie siê za³atwieniem wszystkich formalno¶ci i pokryciem kosztów zwi±zanych z pobytem pacjenta w szpitalu.

W egzotycznych krajach, np. w Egipcie, gdzie honorowanie polis turystycznych nie jest tak rozpowszechnione jak w Europie, szpital mo¿e ¿±daæ od pacjenta zap³aty gotówk± b±d¼ kart±. W takiej sytuacji centrum pomocy jest w stanie od rêki przes³aæ faxem gwarancjê zap³aty za zbiegi medyczne. W skomplikowanych przypadkach medycznych centrum mo¿e tak¿e zorganizowaæ konsultacje pomiêdzy lekarzem zajmuj±cym siê chorym za granic± a polskim lekarzem, aby mogli wspólnie ustaliæ dalszy tok postêpowania.

Istotne, ¿e wszystkie te dzia³ania nie wymagaj± od pacjenta w³asnego wk³adu finansowego, gdy¿ rozliczenia odbywaj± siê pomiêdzy ubezpieczycielem a szpitalem. Towarzystwo zwróci klientowi tak¿e kwoty za po³±czenia telefoniczne z centrum pomocy.

Z wizyt± w przychodni

A co, je¶li czujemy, ¿e dopada nas choroba i nie poradzimy sobie wy³±cznie przy pomocy tabletek zabranych z domu? Zadzwoñmy do centrum pomocy z pro¶b± o wskazanie odpowiedniej placówki medycznej w pobli¿u. Konsultanci dysponuj± szczegó³ow± wiedz± o przychodniach na danym terenie. Podpowiedz± te¿, aby wzi±æ rachunek za wizytê u lekarza czy wykonany zabieg stomatologiczny. Je¶li korzystamy z taksówki, aby dostaæ siê do doktora, pamiêtajmy o zabraniu rachunku, podobnie jak paragonu z apteki za zakupione leki. Bêdzie to podstawa, aby uzyskaæ od ubezpieczyciela zwrot poniesionych wydatków. W takich sytuacjach turysta musi najpierw pokryæ koszty z w³asnej kieszeni, a nastêpnie odzyska pieni±dze z polisy.

Dzia³ania podejmowane na w³asn± rêkê bez uzgodnienia z ubezpieczycielem mog± skutkowaæ tym, ¿e towarzystwo odmówi wyp³aty czê¶ci ¶wiadczenia z ubezpieczyciela turystycznego, a przecie¿ nie po to kupuje siê polisê, aby nie móc z niej skorzystaæ.

Zaginiony baga¿

Ubezpieczenie turystyczne obejmuje tak¿e ochronê baga¿u. Je¶li walizki b±d¼ sprzêt zagin±, pamiêtajmy o udokumentowaniu tego faktu przez przewo¼nika. Podobnie sytuacja wygl±da, gdy baga¿e dolec± na miejsce spó¼nione, a my bêdziemy zmuszeni kupiæ na miejscu ubrania i ¶rodki higieny. Zbierzmy rachunki, aby móc je potem przedstawiæ ubezpieczycielowi, najlepiej wraz z dowodami ich zap³aty.

Zg³o¶ szkodê online

Zarówno je¶li p³acili¶my z w³asnych ¶rodków za porady medyczne, jak i byli¶my zmuszeni kupiæ odzie¿ czy bieliznê, po przyje¼dzie do Polski postêpujemy podobnie. Nale¿y wype³niæ druk zg³oszenia szkody i przes³aæ go wraz z rachunkami do ubezpieczyciela. Obecnie wiele towarzystw, tak¿e TU Europa, umo¿liwia zg³oszenie szkody przez internet, co jest du¿ym udogodnieniem dla klienta.

Reasumuj±c: numer polisy i telefon do centrum pomocy to niezbêdnik ka¿dego turysty. Najlepiej mieæ je w portfelu, a dodatkowo zapisaæ w komórce. Dobrze te¿ powiedzieæ wspó³towarzyszom podró¿y, gdzie ulokowa³o siê te informacje b±d¼ po prostu wymieniæ siê danymi odno¶nie polis. Zbierajmy te¿ wszelkie dokumenty zwi±zane z poniesionymi kosztami. Bêdzie to podstawa do wyp³aty ¶wiadczenia przez ubezpieczyciela.

Mariusz Górski
dyrektor Departamentu Ubezpieczeñ Zagranicznych TU Europa S.A.