X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Innowacyjny produkt ubezpieczeniowy nie gwarantuje sukcesu

2012-02-28 09:18 wtorek
Z Francois Marais, Dyrektorem Zarz±dzaj±cym, Cz³onkiem Zarz±du 4Life Direct Sp. z o.o. rozmawia Ma³gorzata Pawlaczek.

Pisz±c artyku³ o Pañstwa ubezpieczeniu Moi Bliscy zbiera³am informacje na ró¿ne sposoby. Zadzwoni³am równie¿ pod numer podany w reklamie. Muszê przyznaæ, ¿e konsultant bardzo wyczerpuj±co omówi³ ofertê.
¯eby sprawdziæ nasze us³ugi, proszê to zrobiæ ponownie.

Niewykluczone, ¿e znów wcielê siê w tajemniczego klienta. Nie powinnam siê rozczarowaæ?
Celem kontroli jako¶ci, któr± prowadzimy jest przede wszystkim szkolenie. Nie chodzi o karanie za pope³nione b³êdy, poniewa¿ w ten sposób nie wyci±ga siê z pracownika tego, co w nim najlepsze. W takiej sytuacji raczej zastanawiamy siê, jak mo¿emy takiemu pracownikowi pomóc. W skrajnych przypadkach informujemy dzia³ HR, który najlepiej wie, jak temu zaradziæ. Ale jak dot±d nie dzia³o siê nic bardzo z³ego, najczê¶ciej wystarcza³o zasugerowanie, by co¶ poprawiæ, zrobiæ inaczej, spróbowaæ innych metod. Wa¿ne, by systematycznie pracowaæ z lud¼mi, wówczas te korzystne zachowania wchodz± im w nawyk. Poza tym dobrze dzia³a ¶wiadomo¶æ, ¿e kto¶ z „kontroli jako¶ci” s³ucha tych rozmów. To mobilizuje.

4Life Direct oferuje nowatorski na polskim rynku produkt. W dodatku dotyczy on ¶mierci, która w Polsce stanowi temat tabu. O umieraniu raczej niechêtnie siê rozmawia. Rzadko w formie ubezpieczenia zabezpiecza siê przysz³o¶æ najbli¿szych, a koszt pogrzebu pokrywane s± z odk³adanej przez lata gotówki albo zasi³ku pogrzebowego z ZUS, rzadko z prywatnej polisy. Czy to Pana zdaniem mo¿liwe, by inne towarzystwa w³±czy³y takie ubezpieczenie, jak Moi Bliscy do swojej oferty?
Ka¿da firma, w oparciu o informacje opublikowane na naszej stronie, mo¿e uznaæ, ¿e ten produkt jest atrakcyjny na tyle, by go skopiowaæ. To nie powinno byæ szczególnie trudne. Rzecz w tym, ¿e naszym atutem jest sposób, w jaki zarz±dzamy sprzeda¿± naszego flagowego produktu. Wszystko mierzymy i jednocze¶nie z ogromn± pasj± podchodzimy do biznesu. Innowacyjny produkt sam w sobie nie jest gwarancj± sukcesu. Ale Moi Bliscy to niew±tpliwie nowatorska oferta, poniewa¿ proponujemy na polskim rynku co¶, czego wcze¶niej nie by³o.

Do czego zatem sprowadza siê najwiêkszy atut 4Life Direct?
Nawet gdyby taki produkt, jak polisa Moi Bliscy by³ wcze¶niej w ofercie towarzystw ubezpieczeniowych klient musia³by udaæ siê do doradcy. Agent najprawdopodobniej nie by³by zainteresowany aktywnym poszukiwaniem klientów, poniewa¿ sk³adka mo¿e byæ w tym ubezpieczeniu bardzo niska, co oznacza te¿ niewielk± mar¿ê. My mo¿emy zaoferowaæ Moich Bliskich po ni¿szej cenie i to jest pierwszy z naszych atutów.

Po drugie proponujemy wygodny sposób zawarcia umowy, a wiêc bez wychodzenia z domu. Podnoszê s³uchawkê, wykrêcam numer i mogê porozmawiaæ z konsultantem. Polisê kupujê przez telefon, a co wiêcej nie s± wymagane ¿adne badania medyczne.

Trzecia, bardzo istotna kwestia to zasada transparentno¶ci. Klient otrzymuje dok³adnie to, o czym przeczyta³ na stronie i o czym informuje go w czasie rozmowy telefonicznej konsultant. Dlatego w naszym serwisie znajduj± siê tak wyczerpuj±ce informacje o produktach, a nie tylko OWU. Nie mamy nic do ukrycia. Zawsze uprzedzamy te¿ naszych klientów, ¿e w pierwszym roku obowi±zywania umowy ubezpieczenia wyp³ata ¶wiadczenia jest ograniczona do zwrotu sk³adek, chyba ¿e ¶mieræ nast±pi na skutek nieszczê¶liwego wypadku - wówczas wyp³acamy pe³n± sumê ubezpieczenia. Ale te¿ nie oczekujemy wykonania badañ medycznych. Produkt mo¿na wiêc tylko pozornie ³atwo skopiowaæ. Trudno¶ci± bêdzie skuteczne dystrybuowanie go. Zw³aszcza, ¿e w istocie oferujemy wygodny i ³atwy sposób kupna unikatowego i warto¶ciowego produktu. To po³±czenie przes±dza o naszej zdecydowanej przewadze nad konkurencj±.

Czy przed wprowadzeniem ubezpieczenia Moi Bliscy w Polsce przeprowadzili Pañstwo badania, sonduj±c rynek, sprawdzaj±c, czy taki produkt siê przyjmie?
Zrobili¶my badania, ale wiêkszo¶æ z nich mia³a raczej odpowiedzieæ na pytanie, czy sprawdzi siê taki model sprzeda¿y i zadzia³a reklama w telewizji? O produkt byli¶my trochê spokojniejsi. W Polsce dokona³ siê ogromny ekonomiczny rozwój. Wasz kraj otworzy³ siê na ¶wiat. Ludzie równie¿ siê zmienili, ³atwiej i chêtniej rozmawiaj± o sprawach, które dot±d stanowi³y tabu. To u³atwi³o nam zadanie, poniewa¿ mogli¶my otwarcie mówiæ o tym, czego dotyczy nasz produkt. O ¶mierci. Co wcale nie jest takie proste.

Ale wiedzieli¶my, ¿e „owijanie w bawe³nê” te¿ nie jest najlepsz± metod±. Wydaje mi siê, ¿e w efekcie jeste¶my w naszym przekazie zarówno wra¿liwi, jak i okazujemy szacunek. Zreszt± mieli¶my podobn± sytuacjê w Afryce Po³udniowej, gdzie ¶mieræ tak¿e nie stanowi³a tematu rozmów. Tam nawet o ceremonii pogrzebowej niewiele siê mówi³o. Szczero¶æ i uczciwo¶æ, a tak¿e wra¿liwo¶æ i okazywanie szacunku to nasz sposób na komunikowanie tego, co mamy do zaoferowania.

Mo¿na wiêc mówiæ o ryzyku zwi±zanym z t± inwestycj±?
W ka¿dym nowym biznesie konieczne jest podejmowanie ryzyka. Trzeba tylko oszacowaæ na ile jest ono niezbêdne. Nasza pozycja pozwala nam nie podejmowaæ ryzykownych kroków. Zw³aszcza, ¿e jak ju¿ powiedzia³em, byli¶my przekonani, ¿e sposób, na który siê zdecydowali¶my zadzia³a.

Szczero¶æ i uczciwo¶æ?
W³a¶nie tak. Klienci doceniaj± szczere podej¶cie, szczery przekaz. Widz± w telewizji nasz± reklamê, w której uczciwie mówimy, czego dotyczy produkt. Co wiêcej podnosz± s³uchawkê i od razu rozwiewaj± wszelkie w±tpliwo¶ci, natychmiast otrzymuj± odpowied¼. I to w ich ocenie jest skuteczne. To dzia³a.
4Life Direct zrealizowa³ za³o¿enia sprzeda¿owe, przyjête wraz z wej¶ciem na polski rynek?
By³y miesi±ce, w których byli¶my pozytywnie zaskoczeni wynikiem sprzeda¿owym, takie, gdy uznawali¶my, ¿e przychody s± zadowalaj±ce i takie, w których obserwowali¶my spadek. Ta fluktuacja uzale¿niona jest od emisji reklam. Te z kolei s± w Polsce horrendalnie drogie.

A stan sprzeda¿y na dzi¶?
Jeste¶my na dobrej drodze. Niewiele rozminêli¶my siê z zak³adanym celem. Wci±¿ nie mogê powiedzieæ, ¿e jeste¶my najlepsi, ale te¿ nie mo¿na mówiæ o tym, ¿e nam „nie posz³o”. Osi±gamy wyniki powy¿ej zak³adanej stopy zwrotu. To w znacznym stopniu zas³uga naszych aktuariuszy, którzy znakomicie oszacowali ryzyko. Uwa¿nie przygl±damy siê ich prognozom, decyduj±c o wydatkach. Musz± siê przecie¿ bilansowaæ z przychodami. Podsumowuj±c mogê powiedzieæ, ¿e mamy ten komfort, i¿ jeste¶my trochê dalej, ni¿ planowali¶my. Satysfakcjonuje nas to, a poniewa¿ skoncentrowani jeste¶my na ka¿dym najdrobniejszym aspekcie dotycz±cym naszej dzia³alno¶ci, uwa¿nie zarz±dzaj±c naszym biznesem, przewidujê, ¿e ten wzrostowy trend bêdzie siê utrzymywa³ równie¿ w przysz³o¶ci.

Ilu klientów kupi³o ubezpieczenie Moi Bliscy?
Powtarzam, ¿e je¶li chodzi o sprzeda¿ jeste¶my na w³a¶ciwej drodze, dok³adnie tam, gdzie chcieli¶my byæ.

Nie poda Pan ¿adnych liczb?
Kiedy nasza firma rozpoczyna³a dzia³alno¶æ w ró¿nych czê¶ciach ¶wiata byli¶my bardzo skoncentrowani na liczbach, wyczuleni na ilo¶æ. Poniewa¿ konkurencja przygl±da siê tego rodzaju danym, ich og³oszenie mo¿e stanowiæ dla nas niepotrzebne ryzyko. Przyjêli¶my wiêc zasadê, ¿e nie ujawniamy liczby posiadanych klientów. Mogê tylko powiedzieæ – w tej chwili, w tym momencie – ¿e wyprzedzamy nasze przewidywania, je¶li chodzi o cele finansowe. I to jest dla nas sytuacja komfortowa. Mamy wystarczaj±co du¿o, by nasz biznes móg³ swobodnie siê rozwijaæ i osi±gaæ sukcesy. Sukces jest relatywny, ale uwa¿amy, ¿e niezale¿nie od zak³adanej liczby klientów i tak ju¿ go odnie¶li¶my. To jest biznes, który odniós³ sukces.

4Life Direct chce poprzestaæ na dotychczasowych osi±gniêciach?
Nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e bêdziemy kontynuowaæ rozwój naszej dzia³alno¶ci w Polsce w sposób organiczny. To wspania³y kraj, bardzo silnie umocowany w Unii Europejskiej. Dostrzegamy w nim dla siebie wiele szans i mo¿liwo¶ci. Skupiamy siê na systematycznym rozwoju 4Life Direct i budowaniu naszej pozycji w oparciu o pozytywny odzew, z jakim spotka³y siê oferowane przez nas produkty. Chcemy stworzyæ siln±, stabiln± firmê – dochodowy interes, do którego nie trzeba bêdzie dok³adaæ. Nie zale¿y nam na spektakularnych osi±gniêciach, gwa³townym rozwoju, dlatego nie realizujemy wielkich kampanii PR. Wraz ze wzmo¿on± rozbudow± przedsiêbiorstwa dochodz± inne, spore problemy. Staramy siê wiêc rozwijaæ firmê niespiesznie, organicznie.

Oprócz polisy Moi Bliscy oraz Dziennego ¦wiadczenia Szpitalnego 4Life Direct wprowadzi do sprzeda¿y nowe produkty?
W miarê realizacji za³o¿eñ rozwojowych firmy analizujemy, oczywi¶cie, potrzeby naszych klientów. Sprawdzamy zapotrzebowanie na inne produkty, o które mogliby¶my poszerzyæ nasz± ofertê. To dla nas wa¿ne, by móc je zagwarantowaæ przede wszystkim naszym dotychczasowym klientom.

Mo¿na siê wkrótce spodziewaæ jakiej¶ nowo¶ci?
W teorii produkt jest czym¶, o czym mówimy na ka¿dym spotkaniu zarz±du. Rozwa¿amy to, czy mo¿emy zaoferowaæ klientowi warto¶æ dodan±, sprawdzamy te¿, czy bêdzie to dla nas dochodowe, czy ma przed sob± przysz³o¶æ i przyniesie nam korzy¶ci, zapewniaj±c zarazem unikatowo¶æ. Obecnie pracujemy nad dwoma produktami, ale szczegó³y mog± stanowiæ informacjê dla konkurencji, wiêc nie bêdziemy o nich opowiadaæ, dopóki nie bêdzie to absolutnie konieczne. W pierwszej kolejno¶ci i tak bêdzie to oferta dla dotychczasowych klientów. Dopiero pó¼niej zdecydujemy siê na reklamê w mediach.

Nowa oferta zast±pi Moich Bliskich i DSS?
Nie. Uwa¿nie przygl±damy siê cyklowi ¿ycia naszych dotychczasowych produktów i w miarê potrzeby bêdziemy poddawaæ je liftingowi. Ale zawsze te¿ bêdziemy rozgl±daæ siê za mo¿liwo¶ci± poszerzenia naszej oferty. Z zastrze¿eniem, ¿e nowy produkt nie odbierze warto¶ci dodanej, któr± ju¿ uda³o nam siê wypracowaæ.

Moi Bliscy s± takim flagowym produktem 4Life Direct?
Tak. Sk±d wiemy, ¿e to dobry produkt? Poniewa¿ wci±¿ pozyskujemy nowych klientów, którzy w dodatku sami siê do nas zg³aszaj±. Gdyby to nie by³ dobry produkt, klienci ju¿ dawno powiedzieliby mu „nie”. Paradoksalnie ciesz± nas roszczenia o wyp³atê ¶wiadczenia, poniewa¿ reguluj±c je, wype³niamy dan± naszym klientom obietnicê. Wywi±zujemy siê z umowy. Dlatego decyduj±c siê na wprowadzenie nowego produktu przede wszystkim upewnimy siê, ¿e nie odbierze on warto¶ci dodanej, któr± zawdziêczamy Moim Bliskim. A ostatnio równie¿ DSS. Ale bêdziemy tak¿e wci±¿ poszukiwaæ nowych produktów.

T³umaczenie: Piotr Siekañski