X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Kana³ direct w ostatniej fazie testów w PZU

2008-11-28 10:56 pi±tek
Witold Jaworski, cz³onek zarz±du PZU SA, zapowiedzia³, ¿e w najbli¿szych tygodniach system direct bêdzie gotowy do pe³nego komercyjnego uruchomienia. Nie oznacza to jednak rezygnacji z us³ug sieci agencyjnej. Towarzystwo t³umaczy, ¿e nowy kana³ sprzeda¿y zostanie stworzony g³ównie dla klientów, którzy z us³ug agentów i tak nie korzystaj±.

Od kiedy funkcjê prezesa w PZU SA obj±³ Andrzej Klesyk, kilkakrotnie przesuwano termin uruchomienia sprzeda¿y bezpo¶redniej. Pocz±tkowo mia³a ona wystartowaæ w sierpniu, potem mowa by³a o pa¼dzierniku, a wreszcie o koñcu tego roku.  Witold Jaworski t³umaczy, ¿e powody zmiany tego terminu to wdro¿enie najwa¿niejszego dla PZU SA projektu sprzeda¿owego oraz prace nad po³±czeniem systemu direct z istniej±cymi systemami produktowymi ubezpieczyciela. Jaworski wyja¶nia, ¿e okaza³o siê, i¿ niektóre systemy musz± zostaæ przystosowane do pracy on-line, co wymaga³o dodatkowego czasu.

„WSJ Polska” pisze, ¿e wszelkie ruchy towarzystwa w tej kwestii z uwag± ¶ledzi rynek ubezpieczeniowy. Piotr Kondratowicz, mened¿er w dziale doradztwa gospodarczego KPMG uwa¿a, ¿e bardzo mo¿liwe, i¿ ten ruch uspokoi ostatnich nieprzekonanych do tego, i¿ sprzeda¿ przez telefon i internet jest normalnym kana³em dystrybucji.

Warto zwróciæ uwagê na kolejny aspekt: warto¶æ rynku direct. Wed³ug jej szacunków mo¿e on byæ wart na koniec tego roku 450-600 mln z³. Je¶li nawet niewielka liczba klientów PZU SA zdecyduje siê na zakup ubezpieczenia przez internet, to ze wzglêdu na wielko¶æ towarzystwa warto¶æ segmentu natychmiast siê podwoi.

Tradycyjne towarzystwa wprowadzaj±ce sprzeda¿ direct nara¿aj± siê na konflikt z agentami. S³awa Cwaliñska-Weychert, wiceprezes Link4, twierdzi, ¿e koszty wprowadzenia zmian i opór struktur agencyjnych bêd± te¿ pewnie problemem przy uruchomieniu direct przez najwiêkszego gracza.

Ubezpieczyciel stara siê uspokoiæ agentów t³umacz±c, ¿e nowa forma sprzeda¿y stworzona bêdzie g³ównie dla klientów, którzy nie korzystaj± z us³ug po¶redników ubezpieczeniowych, wiêc ci ostatni nie ponios± strat. Jednak ryzyko istnieje zawsze. Piotr Kondratowicz z KPMG mówi, ¿e tu nie ma regu³y. Przypomina, ¿e gdy du¿a duñska firma Tryg próbowa³a wdro¿yæ sprzeda¿ przez telefon i internet, konflikt z agentami zablokowa³ ten projekt na kilka lat. Obs³uga klientów odbywa³a siê za po¶rednictwem kana³u direct, ale sama sprzeda¿ polis pocz±tkowo nie. Z kolei amerykañskie towarzystwo Progressive z powodzeniem promuje zarówno sprzeda¿ klasyczn±, jak i bezpo¶redni±".

Sprzeda¿ bezpo¶rednia PZU SA bêdzie pod jednym wzglêdem inna ni¿ poczynania konkurencji – nie bêdzie mia³ kosztownej promocji. Witold Jaworski mówi, ¿e kana³ ten bêdzie promowany niejako przy okazji innych kampanii sprzeda¿owych, zatem firma nie przewiduje specjalnej akcji reklamowej. Wed³ug danych  firmy Expert Monitor z których wynika, ¿e w zesz³ym roku na reklamê ubezpieczeñ komunikacyjnych polskie towarzystwa przeznaczy³y 170 mln z³. Wiêkszo¶æ tych pieniêdzy pochodzi³a z kas firm directowych.

¬ród³o: WSJ Polska

JT