X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Wyniki PTU za I kwarta³ 2009 r.

2009-06-19 09:48 pi±tek
Polskie Towarzystwo Ubezpieczeñ zebra³o w pierwszym kwartale tego roku 104 mln z³ sk³adek (wzrost o 10 proc.). Plan towarzystwa zak³ada³ pozyskanie przypisu w wysoko¶ci 98 mln z³.

Najwiêksze tempo wzrostu odnotowano w przypadku ubezpieczeñ finansowych. Zebrana sk³adka by³a wiêksza o 124 proc. i wynios³a 3,8 mln z³. W segmencie ubezpieczeñ komunikacyjnych PTU zebra³o 81,6 mln z³ (wzrost o 9 proc.). W niemal wszystkich liniach biznesu warto¶æ pozyskanej sk³adki przekroczy³a zak³adane plany. Warto¶æ wyp³aconych odszkodowañ i ¶wiadczeñ brutto wynios³a 65 mln z³. (64 mln z³ rok wcze¶niej). Z kolei suma bilansowa wzros³a z 456 mln z³ do 470 mln z³.

- Sytuacja finansowa Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeñ jest dobra. Nadwy¿ka ¶rodków w³asnych ponad margines wyp³acalno¶ci wynosi prawie 1,7 mln z³. Na koniec roku wynik techniczny ma wynie¶æ 1,7 mln z³ na plusie. Podobnie wynik finansowy ma wynie¶æ blisko 13 mln z³ netto. – mówi Olgierd Jatelnicki, prezes PTU.

Dobra sytuacja firmy?

W³adze PTU staraj± bardzo mocno utwierdziæ sowich klientów i media w przekonaniu o bezproblemowym rozwoju firmy. Tymczasem wyniki firmy choæ zgodne z za³o¿onym planem to wcale nie s± imponuj±ce. Dodatkowym problemem s± k³ótnie pomiêdzy udzia³owcami. Poza tym Ciech, najwiêkszy z udzia³owców chce sprzedaæ PTU mniejszo¶ciowemu udzia³owcowi Polskiemu Towarzystwu Reasekuracji. Jednak cena kupna proponowana przez PTR jest nieadekwatnie niska do ¿±dañ Ciechu. Ciech pragnie pozyskaæ 150 milionów z³otych. Reasekurator proponuje jedynie 60 milionów z³otych. Tak przecena nie ¶wiadczy wcale o dobrej kondycji finansowej firmy. Tak¿e inne towarzystw nie ¶pi±. I chocia¿ przypis sk³adki PTU ro¶nie, to w niewielkim stopniu w porównaniu zreszt± ubezpieczeniowego rynku. Je¿eli PTU chce dobyæ znacz±c± pozycjê na rynku to musi zdecydowanie rozwi±zaæ problemy w ³onie firmy, oraz agresywniej zdobywaæ rynek. Rozwi±zaniem mo¿e byæ specjalizacja i tworzenie polis dla konkretnych grup spo³ecznych – na przyk³ad ostatnio w ofercie PTU pojawi³y siê polisy specjalnie przygotowane dla s³u¿b mundurowych.

¬ród³o: PTU

Jakub Tabisz