Liczba skarg do Rzecznika Ubezpieczonych nadal niewielka w porównaniu z liczb± zawartych umów. 4100 skarg z³o¿yli w I pó³roczu tego roku klienci towarzystw do Rzecznika Ubezpieczonych. Liczba skarg wzros³a rok do roku niewiele – o 5 proc. – i nadal stanowi niewielk± czê¶æ zawartych w Polsce umów ubezpieczenia.
Najwiêcej skarg – ponad 2,5 tys. - dotyczy³o polis komunikacyjnych, co jest zrozumia³e ze wzglêdu na rozmiar tego rynku i ustawowy obowi±zek posiadania polisy OC. W Polsce zawartych jest ok. 21 mln polis komunikacyjnych, a wiêc liczba skarg dotycz±cych tego typu produktów stanowi mniej ni¿ jedn± setn± procenta umów. Ponad 600 skarg dotyczy³o polis na ¿ycie. Takich ubezpieczeñ z kolei jest w Polsce ponad 20 mln.
Rzecznik Ubezpieczonych podkre¶la, ¿e istotna czê¶æ skarg odnosz±cych siê do ubezpieczeñ OC posiadaczy pojazdów, dotyczy³a tzw. podwójnego ubezpieczenia. Problem ten wynika jednak tylko i wy³±cznie z obowi±zuj±cego w Polsce prawa, które towarzystwa s± zobowi±zane stosowaæ. Warto zauwa¿yæ, ¿e Polska Izba Ubezpieczeñ przedstawi³a propozycjê zmiany przepisów dotycz±cych OC komunikacyjnego Radzie Rozwoju Rynku Finansowego przy Ministerstwie Finansów. Zmiany te zosta³y uwzglêdnione w projekcie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych. Ma on likwidowaæ
problem podwójnego ubezpieczenia przy sprzeda¿y samochodu. Z raportu Rzecznika wynika, ¿e w ci±gu roku zmniejszy³a siê liczba spraw, w których klienta reprezentuj± tzw. kancelarie odszkodowawcze. PIU ma nadzieje, ¿e firmy te zostan± wkrótce objête nadzorem a stosowane przez nie naganne praktyki zostan± wyeliminowane.
– Zak³ady ubezpieczeñ
wyp³acaj± ofiarom wypadków odszkodowania wy³±cznie w relacji do poniesionych przez nie obra¿eñ. Zak³ad nalicza odszkodowanie rzetelnie i uczciwie niezale¿nie od tego, czy klient zg³asza szkodê sam czy przez jakiegokolwiek pe³nomocnika – mówi Jan Grzegorz Pr±dzyñski, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeñ.
Zak³ady ubezpieczeñ w Polsce prowadz± dzia³alno¶æ na ogromn± skalê. Dlatego trudno jest doprowadziæ do sytuacji, w której liczba skarg kierowanych do rzecznika spadnie do zera. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e towarzystwa dzia³aj± w warunkach silnej konkurencji, a zadowolony klient jest dla nich najlepsz± reklam±. Dlatego zak³ady zawsze na pierwszym miejscu stawiaj± dobro klienta i rzetelnie rozpatruj± ka¿de za¿alenie.
- Polska Izba Ubezpieczeñ podejmuje dzia³ania zmierzaj±ce do podniesienia ¶wiadomo¶ci ubezpieczeniowej Polaków, a tak¿e upowszechnienia dobrych praktyk
rynkowych, co bêdzie prowadziæ tak¿e m.in. do ograniczenia liczby skarg – mówi Jan Grzegorz Pr±dzyñski.
Wiêcej informacji:
Marcin Tarczyñski
Analityk
Polska Izba Ubezpieczeñ
Tel: 22 420 51 27
m.tarczynski@piu.org.p
Informacja prasowa PIU, Warszawa, 4 sierpnia 2009 r.