W zesz³ym tygodniu powróci³a zima. Tym razem chyba na dobre. Zaskakuj±c, jak zwykle zreszt± drogowców i kierowców. Ulice, te¿ jak zwykle w takich sytuacjach, by³y sparali¿owane. Pomimo padaj±cego ¶niegu i trzaskaj±cego mrozu najszybszym ¶rodkiem lokomocji w wielu miejscach by³y w³asne nogi. Bior±c pod uwagê, ¿e ¶wiêta tu¿ tu¿, zima za oknem na pewno wielu z nas cieszy. Niestety nie ka¿dy mo¿e poprzeæ na bia³± aurê przez okno. W ci±gu ostatnich dni z powodu mrozu zmar³o ponad 40 osób. Praktycznie wszyscy byli bezdomni.
Agenci ubezpieczeniowi najbardziej popularnym kana³em dystrybucji ubezpieczeñ
Wed³ug raportu Komisji Nadzoru Finansowego, najwiêcej Polaków kupuje ubezpieczenia za po¶rednictwem agentów ubezpieczeniowych (w tym Banków oraz SKOK-ów). W 2008 roku tym kana³em dystrybucji zosta³o sprzedanych prawie 73 % ³±cznej sumy ubezpieczeñ na ¿ycie oraz 62 % ubezpieczeñ maj±tkowych. Sprzeda¿ bezpo¶rednia, czyli w placówkach ubezpieczycieli lub przez Internet i telefon, uplasowa³a siê na drugim miejscu. Brokerzy stanowi± prawie 2 % udzia³u w ubezpieczeniach na ¿ycie oraz 15 % w ubezpieczeniach maj±tkowych.
Sektor MSP coraz chêtniej siê ubezpiecza
Odsetek MiSiów, czyli ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw, które s± ubezpieczone wynosi a¿ 75%. Taki wynik wskazuje na coraz wiêksz± chêæ korzystania w tym sektorze z polis. Sektor MSP jest bardzo zró¿nicowany. Z tego wzglêdu oferta towarzystw dla tych przedsiêbiorstw jest bardzo elastyczna. Ubezpieczyciele bardzo czêsto przygotowuj± tak¿e produkty dedykowane poszczególnym bran¿om: np. aptekom, restauracjom czy sk³adom budowlanym.
Obowi±zkowe OC dla rzeczoznawców?
Rzecznik Ubezpieczonych zaproponowa³ zmiany, które dotycz± ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz ustawy o ubezpieczeniach obowi±zkowych UFG i PBUK odnosz±ce siê do roli niezale¿nych rzeczoznawców samochodowych w procesach likwidacji szkód komunikacyjnych. Kontrowersje wywo³a³ zapis dotycz±cy obowi±zkowego ubezpieczenia OC dla rzeczoznawców, które mia³oby chroniæ konsumentów od szkód wyrz±dzonych w zwi±zku z wykonywaniem czynno¶ci z zakresu rzeczoznawstwa samochodowego.
Polisa zamiast licencji dla po¶redników nieruchomo¶ci
Rz±d zamierza wprowadziæ polisy ubezpieczeniowe zamiast licencji dla po¶redników nieruchomo¶ci. W ten sposób rz±d chce ograniczyæ bariery administracyjne dla bran¿y nieruchomo¶ci. W praktyce, i tak o wiele wiêcej osób, ni¿ wskazuje liczba wydanych licencji, pracuje jako po¶rednicy. Nielicencjonowani po¶rednicy nieruchomo¶ci znajduj± siê "pod opiek±" tych ze zdanymi egzaminami. Bran¿a po¶redników nieruchomo¶ci jest przeciwna rz±dowemu pomys³owi.
Sprzeda¿ polis direct nie jest priorytetem PZU
PZU nie bêdzie rozwijaæ sprzeda¿y polis przez Internet. Zysk jaki osi±gnê³a spó³ka z tej formy dystrybucji wynosi 1,5 miliona z³otych. Firma stworzy³a mo¿liwo¶æ kupna polis direct, jednak ¶wiadomie rezygnuje z jego promocji. Zdaniem ekspertów, nie jest to z³a decyzja. Aby przebiæ siê na rynku spó³ka musia³aby stworzyæ nowe produkty, obni¿yæ ich ceny, co w du¿ym stopniu uderzy³oby w sieæ sprzedawców oraz partnerów, a niew±tpliwie jest to ich najwiêkszy atut. Wed³ug specjalistów PZU i tak nie wygra³oby cenowej walki w sektorze produktów direct.
Nowy System Nadzoru Ubezpieczeñ ju¿ dzia³a
Zosta³ uruchomiony System Nadzoru Ubezpieczeñ (SNU) – nowy elektroniczny system informacji o sektorze ubezpieczeñ i reasekuracji. SNU pozwala na zebranie wszystkich danych o rynku ubezpieczeniowymi reasekuracyjnym w jednym nowoczesnym systemie informatycznym. System zwiêksza zakres gromadzonych i przetwarzanych informacji, poprawia jako¶æ i spójno¶æ danych, rozszerza zakres walidacji sprawozdañ, wykorzystuj±c m. in. szablony sprawozdañ (które mo¿na modyfikowaæ) oraz tzw. s³owniki (listy mo¿liwych wyborów dla danej pozycji). SNU u³atwia te¿ tworzenie zestawieñ analitycznych oraz zwiêksza mo¿liwo¶ci raportowe. SNU funkcjonuje zarówno po stronie podmiotów rynku ubezpieczeniowego (zak³adów ubezpieczeñ, zak³adów reasekuracji oraz brokerów), jak i po stronie Urzêdu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).
Skargi Polaków negatywnie rozpatrzone
Rzecznik Ubezpieczonych, w ci±gu pierwszych trzech kwarta³ów bie¿±cego roku, rozpatrzy³ negatywnie a¿ ponad 60 % skarg z³o¿onych przez konsumentów. Najwiêkszy odsetek skarg, bo a¿ 35,5%, dotyczy towarzystw ubezpieczeniowych oferuj±cych obowi±zkowe ubezpieczenia OC. Tu¿ za nimi uplasowa³y siê instytucje sprzedaj±ce ubezpieczenia na ¿ycie -15,2 %. Pozosta³e dotycz± OC w ¿yciu prywatnym oraz zawodowym, ubezpieczenia mienia na wypadek kradzie¿y z w³amaniem, od ognia i innych zdarzeñ losowych oraz ubezpieczenia nastêpstw nieszczê¶liwych wypadków. Rzecznik Ubezpieczonych, przez okres pierwszych dziewiêciu miesiêcy, wyda³ jedynie 1687 pozytywnych opinii, za¶ negatywnych a¿ 2560.
Bêd± zmiany w ustawie o IKE
We wtorek w Sejmie odby³a siê debata nad projektem nowelizacji ustawy o Indywidualnych Kontach Emerytalnych. Wszystkie stronnictwa popieraj± proponowane zmiany. Nowelizacja pozwoli dostosowaæ polskie prawo dotycz±ce dzia³alno¶ci IKE do wymogów prawa Unii Europejskiej. Zmiany dotycz± mo¿liwo¶ci dokonywania wp³at na IKE dla osób, które odprowadzaj± podatek dochodowy w innym kraju ni¿ Polska. Posiadacze rachunków na IKE bêd± tak¿e mogli wnioskowaæ o czê¶ciowy zwrot ¶rodków ze swojego konta. Ustawa wejdzie w ¿ycie 14 dni od jej og³oszenia.
PaS