X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

9 mln Polaków na wakacje pojedzie własnym samochodem

2014-07-01 13:54 wtorek

72% Polaków planujących w tym roku wakacyjny wyjazd w kraju zamierza pojechać własnym samochodem – jak wynika z najnowszych badań*. Na co zwrócić uwagę przygotowując się do podróży?

Samochód jako najważniejszy środek lokomocji w drodze na krajowe wakacje zdecydowanie dominuje. Skorzysta z niego więcej niż siedmiu na dziesięciu Polaków (72%) planujących taki urlop. Inny transport wybierze zdecydowanie mniej osób - pociąg 16%, autobus 14%. W przypadku wakacji za granicą większy udział ma samolot, ale samochód wybierze 35% z nas. Powołując się na to samo badanie ogółem na wakacje w tym roku wg deklaracji pojedzie blisko 15 mln Polaków, z tego 9 mln własnym samochodem.

Przy tak dużym udziale samochodu jako środka lokomocji dużego znaczenia nabiera odpowiednie przygotowanie go. Fachowcy zwracają uwagę, że lato i zazwyczaj dobre warunki na drodze przytępiają uwagę i nie wszyscy zadają sobie trud przygotowania pojazdu do dalekiej podróży. Zapominamy też o statystykach wypadków drogowych - to właśnie w wakacje jest ich najwięcej – wg danych Komendy Głównej Policji w lipcu i sierpniu ubiegłego roku odnotowano odpowiednio 3646 i 3645 wypadków, a miesiące wakacyjne były na czele listy tych, z największą ilością wypadków.

Jeśli zabraknie paliwa „z dala od cywilizacji”

Najlepiej przed wakacyjnym wyjazdem oddać samochód na przegląd do zaufanego warsztatu, który uzupełni płyny, wyreguluje światła i sprawdzi ogólny stan techniczny. Przygotowania do podróży trzeba jednak zacząć od kwestii formalnych. Najważniejsze jest sprawdzenie daty ważności przeglądu technicznego i obowiązkowego ubezpieczenia. Warto też sprawdzić czy posiadamy ubezpieczenie assistance, i czy obowiązuje w kraju/krajach, do których się wybieramy. Obciążony pojazd pokonujący duże odległości, często przy wysokiej temperaturze powietrza może sprawiać kłopoty, nawet jeśli wcześniej był niezawodny.

- Co roku pomagamy zmotoryzowanym turystom w wielu miejscach Europy. Obok awarii i stłuczek podczas wakacji zdarzają się też nietypowe sytuacje jak zatrzaśnięcie kluczyków w pojeździe czy brak paliwa na jakimś pustkowiu. Wezwanie lokalnej pomocy może wtedy być trudne, nie tylko ze względu na barierę językową. Z pewnością łatwiej zadzwonić na przygotowany przed wyjazdem numer assistance i uzyskać pomoc przez polską infolinię – tłumaczy Piotr Ruszowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Mondial Assistance.

Pomoc jaką możemy uzyskać w ramach assistance to (w zależności od posiadanego pakietu): dowóz paliwa, naprawa na miejscu, holowanie, zakwaterowanie, pojazd zastępczy, transport podróżujących, odbiór pojazdu po naprawie, strzeżony parking dla uszkodzonego pojazdu czy zastępczy kierowca. Wszystkie usługi zamawia i koordynuje polskojęzyczna infolinia. Ile to kosztuje?

Być może zabrzmi to zbyt optymistycznie, ale bardzo często nic nie kosztuje. Po prostu wiele z pakietów ubezpieczenia OC/AC zawiera też usługę assistance obejmującą Polskę i kraje UE. Najlepiej to sprawdzić przed wyjazdem na wakacje. Jeśli takiego ubezpieczenia nie mamy warto o nim pomyśleć, tym bardziej że koszt jest niewielki, a możliwość zakupu on-line powoduje, że można to zrobić nawet w ostatniej chwili, na dzień przed wyjazdem – dodaje Piotr Ruszowski.

A jeśli jedziemy za granicę?

Wg badań na szczycie listy najpopularniejszych krajów, do których w tym roku planują pojechać Polacy jest Chorwacja (14% wskazań). W pierwszej dziesiątce są też Włochy, Niemcy, Francja czy Bułgaria. Do tych krajów w większości pojedziemy samochodami, warto więc przed takim wyjazdem sprawdzić różnice w przepisach czy obowiązkowym wyposażeniu samochodu. Przed planowaniem wyjazdu warto wejść na stronę MSZ i sprawdzić czy w kraju, do którego mamy zamiar się wybrać nie ma sytuacji stwarzających zagrożenia w podróżowaniu.

W większości krajów Europy do obowiązkowego wyposażenia pojazdu należą: pasy bezpieczeństwa zamontowane i używane (na wszystkich siedzeniach pojazdu), foteliki do przewożenia dzieci, trójkąt ostrzegawczy, zapasowy komplet żarówek (za wyjątkiem żarówek typu LED i im podobnych), gaśnica, apteczka, kamizelki odblaskowe. Apteczka, która w Polsce jest jedynie zalecana i za jej brak nie dostaniemy mandatu, w innych krajach Europy jest bezwzględnie wymagana i jest to rygorystycznie przestrzegane np. w Chorwacji, na Słowacji w Czechach, Niemczech, czy na Węgrzech. Warto sprawdzić też wymagania co do jazdy na światłach – w Chorwacji nie ma wymogu używania ich przez 24 h, ale już przekraczając granicę z Węgrami poza terenem zabudowanym światła muszą być włączone przez całą dobę, przez cały rok.

Gdzie samo OC nie wystarczy?

Przy zagranicznym wyjeździe należy sprawdzić, czy w kraju, do którego się wybieramy, po ewentualnej szkodzie na pewno zadziała polskie ubezpieczenie OC. Jeśli nie, trzeba zaopatrzyć się w tzw. Zieloną Kartę, czyli działający międzynarodowo dowód posiadania ważnego ubezpieczenia komunikacyjnego. Takie potwierdzenie ważne jest w 13 krajach**. W większości są to państwa europejskie, jednak do Systemu Zielonej Karty przystąpiły również m.in. Maroko, Iran czy Turcja. A zatem, kto wybierze się samochodem na urlop do takich krajów jak Albania, Czarnogóra czy Macedonia i spowoduje tam stłuczkę lub wypadek, bez Zielonej Karty nie będzie mógł liczyć na ochronę ubezpieczeniową.

- Za posiadaniem takiego ubezpieczenia przemawia przede wszystkim argument finansowy. Dzięki Zielonej Karcie kierowca nie narazi się na niepotrzebny koszt wykupienia lokalnego ubezpieczenia, nie raz bardzo drogiego. Poza tym zyskuje gwarancję, że za spowodowane przez siebie kolizje nie zapłaci z własnych środków, lecz zrobi to za niego ubezpieczyciel – tłumaczy Marek Dmytryk z Gothaer TU S.A.

Nie dostaniesz mandatu jeśli to wiesz (zebrane przez Mondial Assistance):

Przepisy drogowe w większości krajów Europy są bardzo podobne. Istnieją jednak subtelne różnice, w dodatku na wybrane zapisy w niektórych krajach zwraca się szczególną uwagę. Ich znajomość pozwoli uniknąć mandatu.

Niemcy:
- mandat za brak paliwa na autostradzie,
- znaki zakazu nie są odwoływane przez skrzyżowanie. Odwołuje je wyłącznie znak "koniec zakazu",
- za znaczne przekroczenie prędkości kierowca obligatoryjnie otrzymuje zakaz prowadzenia pojazdów przez minimum miesiąc,
- w strefie zamieszkania pojazdy mogą poruszać się nie szybciej niż 10 km/h (o połowę wolniej niż w Polsce),
- obszar zabudowany (skutkujący ograniczeniem prędkości) oznacza się żółtą tablicą z nazwą miasta,
- zakaz wyprzedzania z prawej strony na autostradzie,
- zakaz parkowania na chodniku,
- konieczność zakładania kamizelek odblaskowych przez kierowcę i pasażerów pojazdów osobowych Kamizelki winny być używane, zarówno w dzień jak i w nocy, przez kierowcę bądź pasażera w przypadku wyjścia z pojazdu (np. awaria pojazdu) w terenie niezabudowanym, na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Wcześniej przepis ten nie obowiązywał samochodów osobowych.

Belgia - używanie świateł przeciwmgielnych tylnych dozwolone jest tylko w przypadku ograniczenia widoczności do 100 m
Hiszpania - podczas jazdy w złych warunkach atmosferycznych (mgła, deszcz, śnieg) istnieje obowiązek używania świateł przeciwmgielnych
Węgry – światła mijania obowiązkowe przez całą dobę poza terenem zabudowanym (w terenie zabudowanym w dzień nie jest to konieczne)
Luksemburg – samochód musi posiadać sprawne wycieraczki
Austria, Czechy, Słowacja – przepisy o braku apteczki są rygorystycznie egzekwowane (w Polsce jest jedynie zalecana)
Rosja – przepisy przewidują mandat jeśli samochód jest brudny.


Źródło: Mondial Assistance

_______________________
* Badanie „Gdzie, za ile, jak długo – przeciętny Polak na wakacjach” przeprowadzone przez AC Nielsen na zlecenie Mondial Assistance w maju tego roku

** Kraje, które włącza do ochrony ubezpieczeniowej Zielona Karta: Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Tunezja, Turcja, Ukraina.