X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Ubezpieczenia komunikacyjne - kruczki, haczyki i niejasne zapisy w OWU

2009-12-02 13:31 środa

Przytłaczająca liczba skarg, które wpływają co roku do Rzecznika Ubezpieczonych dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych. Co prawda po części wynika to z faktu, że ubezpieczenia z tej grupy są najczęściej kupowanymi polisami, nie powinno to jednak osłabić naszej czujności przy zawieraniu tego typu umów.

Oczywiście każdego miesiąca tysiące klientów zostaje obsłużona przez firmy ubezpieczeniowe rzetelnie, w terminie, otrzymując satysfakcjonujące odszkodowanie. Tylko niewielki odsetek jest bądź czuje się poszkodowana.

Warto jednak mieć na uwadze, na jakie problemy możemy się natknąć w związku z ubezpieczeniami komunikacyjnymi w momencie dochodzenia swoich praw.

Oto przykłady.

Likwidacja szkody

  1. Nieterminowe wypłacanie odszkodowania – pamiętajmy, że na wypłatę części bezspornej odszkodowania,  towarzystwo ma 30 dni od daty wystąpienia szkody.
  2. Utrudnianie bądź odmowa dostępu do dokumentów gromadzonych przez ubezpieczyciela w trakcie postępowania szkodowego.
  3. Tuż przed upływem ustawowego terminu na wypłatę odszkodowania, ubezpieczyciel zgłasza do nas, że nie dostarczyliśmy kompletu dokumentów i że czeka, aż je uzupełnimy. Niestety, często okazuje się, że dokumenty już dawno są u osób zajmujących się likwidacją naszej szkody. Można się tylko zastanawiać, czy jest to bałagan, czy sposób na wydłużenie terminu wypłaty odszkodowania.
  4. Zaniżanie wysokości odszkodowania - bądź czujny, gdy towarzystwo zrobi kosztorys i zwróć uwagę na:
    1. potrącane koszty amortyzacji,
    2. przyjęte koszty robocizny,
    3. ceny części zamiennych,
    4. czy zniszczone części zostaną zastąpione oryginalnymi,
    5. czy naprawa pojazdu odbędzie się w autoryzowanym salonie samochodowym,
    6. czy kwota jest kwotą brutto czy netto.
  5. Namawianie do likwidacji szkody z naszego ac, zamiast z oc sprawcy kolizji (ubezpieczyciel odzyska pieniądze regresem).
  6. jako poszkodowany, z OC sprawcy masz prawo żądać 100% zadośćuczynienia wszelkich Twoich strat, np. za:
    1. czas, gdy samochód był wyłączony z użytku, a był wykorzystywany w celach zarobkowych,
    2. za utratę wartości samochodu – każde „bite” auto jest warte mniej niż auto bezwypadkowe. Masz więc prawo do wyrównania tej różnicy.
Wypowiedzenie umowy OC, kupno i sprzedaż auta

Kiedy najpóźniej i w jakiej formie możesz wymówić umowę OC u dotychczasowego ubezpieczyciela?
  1. Według prawa możesz to zrobić nie później niż dzień przed upłynięciem terminu 12 miesiąca trwania polisy, czyli jeśli jest to 19 maja, to 18. najpóźniej musisz dostarczyć wypowiedzenie towarzystwu. I tu pojawiają się rozbieżności – kiedy i w jakiej formie pismo uznaje się za dostarczone?
  2. Osobiście, faksem, na ręce agenta ubezpieczeniowego, za pomocą e-maila, czy listem poleconym, a jeśli w tej ostatniej formie, to czy decyduje data stempla pocztowego, czy termin dostarczenia pisma do danego zakładu ubezpieczeniowego? Sprawdź, którą z opcji akceptuje Twój ubezpieczyciel.
  3. Gdy zakupiłeś samochód na rynku wtórnym, pamiętaj, że od dnia 1 stycznia 2004 roku umowa OC nie wygasa wraz ze zmianą właściciela, ale przechodzi wraz z pojazdem na nowego posiadacza. Zadbaj o to, aby dany ubezpieczyciel ustalił na nowo wysokość składki dla Ciebie, gdyż może się okazać, że będzie ona niższa, niż dla poprzedniego właściciela pojazdu.
  4. Zgodnie z ustawą, masz 30 dni na wypowiedzenie umowy ubezpieczenia OC, które zawarł poprzedni właściciel samochodu. Trzeba jednak pamiętać, że okres 30 dni obowiązuje tylko wtedy, gdy data końca kolejnego roku polisy nie jest wcześniejsza. Czyli - jeśli klient kupi samochód 07. maja, a umowa OC kończy się 10. maja, to wypowiedzenie musi nastąpić najpóźniej 09.maja. Jeśli samochód został kupiony 10. maja, to nie ma już możliwości wypowiedzenia umowy.
Sprawdź OWU Twojego ubezpieczenia AC
  1. Pamiętaj, że ubezpieczyciel może zmniejszyć kwotę odszkodowania o 25 – 30 %, jeśli przekroczyliśmy prędkość o więcej niż 30 km/h.
  2. Przeczytaj uważnie jaki zakres zdarzeń jest objęty ubezpieczeniem (wypadek drogowy, uszkodzenie pojazdu przez osoby trzecie, kradzież, pożar lub wybuch, huragan, grad, piorun oraz wszelkie inne szkody spowodowane działaniem sił przyrody, usługa assistance - to najczęściej uwzględniane przez ubezpieczycieli ryzyka).
  3. Sprawdź na jakich zasadach i czy w ogóle działa Twoje ubezpieczenie AC za granicą. Dotyczy to głównie obszarów byłego ZSRR, gdzie wiele towarzystw ubezpieczeniowych zastrzega sobie wyłączenie z umowy ubezpieczeniowej kradzieży pojazdu.
  4. Jeżeli naszym samochodem nie jeździ tylko jeden kierowca, musimy zwrócić uwagę na zapisy dotyczące zmniejszenia odszkodowania w zależności od wieku kierującego bądź zapis mówiący o udziale własnym za wypadki spowodowane przez młodych kierowców.
  5. Pamiętaj, że w sytuacji, gdy zgłosisz kradzież Twojego auta, ubezpieczyciel zażąda takiej ilości kluczyków, jaka została zadeklarowana we wniosku oraz dowód rejestracyjny pojazdu. Jeśli ich nie przedstawisz, będziesz miał kłopoty z uzyskaniem odszkodowania.
Assistance
  1. Sprawdź, co obejmuje Twoje assistance – czy tylko pomoc w razie kolizji, czy również awarii. Ale także czy:
    1. możesz liczyć na pomoc w razie złapania gumy,
    2. braku paliwa,
    3. zepsutych wycieraczek,
    4. zatrzaśniętych kluczyków.
  2. Holowanie – sprawdź do jakiej kwoty pokrywane są koszty holowania i gdzie Twoje auto zostanie odstawione (do domu, do warsztatu, do najbliższego warsztatu wskazanego przez ubezpieczyciela, na parking).
  3. Czy osoba poszkodowana przez Ciebie może liczyć na holowanie z Twojej polisy?
  4. Sprawdź limity kilometrowe (czyli powyżej ilu kilometrów od miejsca zamieszkania pomoc assistance zaczyna obowiązywać – jeśli np. powyżej 20 km, a Ty poruszasz się w głównej mierze po swoim mieście, to taka polisa nie jest dla Ciebie).