X
Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku,
zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej na temat naszej polityki prywatności znajdziesz tutaj.

www.ubezpieczenie.com.pl

Telepraca a ubezpieczenie sprzętu

2014-02-18 11:29 wtorek
Praca w zaciszu własnego domu? Z możliwości telepracy korzysta niejeden grafik komputerowy, programista czy innego rodzaju freelancer. Pracodawca ma obowiązek ubezpieczenia sprzętu do telepracy. A co jeśli sprzęt komputerowy czy telekomunikacyjny należy do podwładnego? Jak dobrze ubezpieczyć narzędzia pracy?

Ile osób w Polsce pracuje w systemie telepracy? Z badań PKPP Lewiatan wynika, że tylko ok. 10 proc. firm w Polsce korzysta z telepracowników. Praca zdalna to praca poza siedzibą firmy i której efekty są przesyłane do pracodawcy przez internet lub za pomocą innych technologii teleinformatycznych. Choć może przynieść firmom wiele korzyści (od oszczędności finansowych, większej wydajności pracy po ochronę środowiska naturalnego), przedsiębiorcy wciąż nieufnie patrzą na taki model pracy.

- Pracodawców do stosowania telepracy zniechęcają, m. in. przepisy prawne - dotyczy to obowiązków związanych z zachowaniem zasad BHP, rozliczania czasu pracy i konieczności wyposażenia stanowiska pracy (choć telepracownik jest tańszy od „zwykłego" o ok. 30 proc.) - tłumaczy Monika Zakrzewska, ekspert PKPP Lewiatan. - Brakuje również regulacji, które w czytelny sposób określają częściową telepracę (kilka dni w domu, kilka w biurze).

Sprawdź ofertę polisy


Ubezpieczenie sprzętu jest obowiązkiem pracodawcy
Zasady zatrudnienia pracownika w trybie zdalnym regulują przepisy kodeksu pracy z 2007 roku. Pracodawca ma obowiązek dostarczenia podwładnemu sprzętu niezbędnego do wykonywania pracy, pokrycia kosztów związanych z jego instalacją i serwisem oraz ubezpieczenia narzędzi do wykonywania telepracy. Na ochronie ubezpieczeniowej powinno zależeć zarówno pracodawcy jak i telepracownikowi.

Przykład 1: Firma znajduje nowego pracownika na zdalne stanowisko. Po wymaganym przeszkoleniu strony zawierają umowę o pracę, a pracodawca wydaje telepracownikowi narzędzia pracy: telefon komórkowy, laptop oraz drukarkę. Zatrudniony pracownik okazuje się oszustem, który znika z powierzonym sprzętem kilka dni później. Dokumenty oraz przedstawione referencje okazują się fałszywe. Pracodawca, który był właścicielem narzędzi pracy, zgłasza szkodę ubezpieczycielowi i chce otrzymać odszkodowanie.

Przykład 2: Grafik komputerowy podejmuje pracę zdalną dla firmy X. Pracuje na wysokiej klasy sprzęcie komputerowym, niezbędnym do pracy na jego stanowisku. Telepracownik trzyma w domu udomowionego królika. Pewnego dnia, w czasie nieobecności opiekuna, zwierzę przegryza kable w laptopie, co powoduje zwarcie instalacji i uszkodzenie powierzonego przez pracodawcę komputera. Grafik zgłasza ubezpieczycielowi szkodę z tytułu uszkodzeń wyrządzonych przez zwierzę domowe i oczekuje na szybką pomoc, która pozwoli mu wrócić do pracy.

Gdy pracownik jest właścicielem sprzętu
Jak będzie wyglądała sytuacja, gdy właścicielem sprzętu służącego do pracy będzie sam podwładny? Przy takiej ewentualności pracodawca powinien zawrzeć osobną umowę dotyczącą ubezpieczenia sprzętu do pracy i dokładnie uzgodnić z pracownikiem szczegóły, aby później nie doszło do nieporozumień. Przepisy prawa pracy dotyczące obowiązkowych ubezpieczeń sprzętu są w tym przypadku mało precyzyjne. Niektórzy zastanawiają się nawet czy w momencie, gdy właścicielem sprzętu jest podwładny, na pracodawcy nadal ciąży obowiązek ubezpieczenia narzędzi pracy.

Z racji obowiązku ubezpieczenia narzędzi pracy telepracownika przyjmuje się, że obowiązek ubezpieczenia w dalszym ciągu jest zasadny, ponieważ sprzęt pracownika staje się narzędziem pracy na rzecz pracodawcy. Należy pamiętać, że nawet jeśli płatnikiem składki zawsze jest przedsiębiorca, to odszkodowanie za uszkodzony sprzęt otrzymuje jego właściciel. Aby niepotrzebnie nie wywoływać konfliktów, w interesie obu stron leży ustalenie warunków ubezpieczenia sprzętu np. zakresu ochrony ubezpieczeniowej.

Sprawdź ofertę polisy

Jak ubezpieczyć sprzęt do telepracy?
Zarówno dla pracodawcy jak i pracownika najlepszą formą ubezpieczenia sprzętu służącego do pracy będzie polisa w formule all risks. Takie ubezpieczenie obejmuje zakresem wszystkie zdarzenia powodujące szkodę z wyjątkiem tych, które zostały wyraźnie określone przez ubezpieczyciela w wyłączeniach odpowiedzialności. Jeśli telepracownik przywłaszczy sobie cudze mienie lub jego domowy pupil przegryzie kable i uszkodzi laptopa, a ubezpieczyciel wyraźnie nie napisał w umowie, że w takich sytuacjach nie ponosi odpowiedzialności za szkodę, to odszkodowanie powinno zostać wypłacone.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy polisa obejmuje wąski zakres usług, a zapisy w ogólnych warunkach ubezpieczeniach są mało precyzyjne. Firma ubezpieczeniowa może wtedy odmawiać wypłaty odszkodowania powołując się na nieoczywiste punkty umowy. A taka sytuacja nie będzie na rękę pracodawcy, który czeka na wykonaną pracę, ani pracownikowi, który oczekuje zapłaty za wykonaną na rzecz przedsiębiorstwa pracę.