Warto wiedzieæ, ¿e dla celów emerytalnych dokumentami potwierdzaj±cymi okres zatrudnienia s± pisemne za¶wiadczenia zak³adu pracy (pracodawcy), ¶wiadectwo pracy lub legitymacja ubezpieczeniowa zawieraj±ca odpowiednie wpisy (datê rozpoczêcia i zakoñczenia pracy, rodzaj wykonywanej pracy i jej wymiar, piecz±tkê zak³adu pracy oraz podpis i piecz±tkê s³u¿bow± pracodawcy lub upowa¿nionego pracownika). Dokumentacjê osobow± i p³acow± pracowników zlikwidowanych zak³adów pracy mo¿e przej±æ:
-
nastêpca prawny,
-
organ za³o¿ycielski,
-
organ nadrzêdny.
Wymienione organy maj± obowi±zek prawny przejmowania, zabezpieczania i udostêpniania dokumentacji pracowniczej po zlikwidowanych lub zniesionych pañstwowych jednostkach organizacyjnych. Na obszarze ka¿dego województwa znajduje siê archiwum, które gromadzi dokumentacjê zlikwidowanych pañstwowych jednostek organizacyjnych. Wykaz tych archiwów jest dostêpny na stronnie internetowej ZUS.
Do potwierdzenia okresów zatrudnienia mog± s³u¿yæ tak¿e dowody po¶rednie, takie jak np.: legitymacja s³u¿bowa, umowy o pracê, wpisy w dowodach osobistych.
Podstawa prawna:
Ustawa o zak³adach ubezpieczeñ spo³ecznych (Dz.U z 1998 Nr 10 poz. 13 ze zm.)
Przemys³aw Gogojewicz
Specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeñ spo³ecznych
www.gogojewicz.com