Wartość rynku prywatnych usług medycznych szacuje się na 10 miliardów złotych. Z tego usługi medyczne oferowane przez duże firmy sieciowe stanowią tylko 10 procent rynku.
Wyniki badań firmy badawczej PMR wskazują, że aż 40 procent Polaków regularnie korzysta z prywatnych usług medycznych. W ubiegłym roku na prywatnych lekarzy wydaliśmy 5 miliardów złotych., a w sumie na usługi i produkty medyczne 23 miliardy złotych.
W ubiegłym roku motorem wzrostu rynku prywatnej opieki zdrowotnej była sprzedaż abonamentów przez prywatne firmy medyczne, sprzedaż leków bez recepty i prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Według szacunku Banku Światowego za pięć lat prywatne ubezpieczenia zdrowotne wykupić Mozę nawet 15 procent Polaków. Taka sytuacja będzie możliwa tylko w momencie gdy do konkurencji z NFZ zostaną dopuszczone firmy prywatne. Prywatne firmy medyczne liczą na to, że szpitale będą przekształcane w spółki co umożliwi ich prywatyzację. Wielkim problemem dla prywatnych firm są dotacje rządu dla nierentownych szpitali, które są ich zdaniem po prostu nieuczciwą konkurencją i nie służą poprawie usług medycznych.
Obecnie prywatną siecią medyczną dysponuje Mid Europa — fundusz, który skupia w swoim
ręku Centrum Medyczne LIM, Lux Med, Medycynę Rodzinną i Promedis. Łącznie sieć składa się z 57 klinik własnych i 900 partnerskich oraz 23 przychodni. Drugą pozycję
na rynku zajmuje Medicover, a trzecią Enel-Med.
Źródło: Puls Biznesu
JT