Silna pozycja finansowa grupy Aviva w Polsce
- utrzymanie przypisu w kluczowej linii biznesowej – ubezpieczeniach na ¿ycie ze sk³adk± regularn± – w warunkach spowolnienia gospodarczego
- dyscyplina kosztowa
- wy¿sza zyskowno¶æ
Realizacja strategii grupy Aviva
- wzmocnienie pozycji na rynku ubezpieczeñ maj±tkowych
- inwestycje w rozwój – nowe kana³y dystrybucji (direct, spó³ki bancassurance z BZ WBK)
- sukces marki Aviva w Polsce
- poprawa poziomu satysfakcji klientów
Maciej Jankowski, prezes grupy Aviva w Polsce:
W 2009 rok wkraczali¶my w warunkach niepewno¶ci co do skali spowolnienia gospodarczego w Polsce i bessy na rynkach finansowych. Trudno by³o przewidzieæ, jak w tej sytuacji zachowaj± siê klienci korzystaj±cy ubezpieczeñ i inwestycji. Nie przeszkodzi³o nam to w utrzymaniu poziom przypisu w najwa¿niejszej linii biznesowej – ubezpieczeniach na ¿ycie ze sk³adk± regularn±, co jest sukcesem w tych warunkach. Zwiêkszyli¶my udzia³ w rynku ubezpieczeñ maj±tkowych mimo bardzo du¿ej konkurencji. Utrzymali¶my przy tym dyscyplinê kosztow± i poprawili¶my zyskowno¶æ. Z my¶l± o przysz³o¶ci kontynuowali¶my inwestycje w platformê direct i spó³ki bancassurance z BZ WBK. Osi±gnêli¶my doskona³y wynik znajomo¶ci marki Aviva. Zwiêkszyli¶my te¿ poziom satysfakcji klientów, na co mia³y wp³yw szybsza wyp³ata ¶wiadczeñ, usprawnienie obs³ugi i profesjonalizm naszych doradców ubezpieczeniowych.
***
W 2009 roku Aviva Towarzystwo Ubezpieczeñ na ¯ycie wyp³aci³o klientom ponad 165 mln z³ z tytu³u ¶wiadczeñ. Wyp³at z ubezpieczeñ indywidualnych i grupowych by³o w sumie ponad 47 tys. – ka¿da z nich to wymierna pomoc w trudnych sytuacjach ¿yciowych. Najwy¿sza wyp³ata z indywidualnego ubezpieczenia na ¿ycie w 2009 roku wynios³a 600 tys. z³, za¶ z ubezpieczenia grupowego blisko 470 tys. z³. Przeciêtny czas rozpatrywania roszczeñ zosta³ skrócony o 30 proc.
Dotrzymujemy obietnic, jakimi dla naszych klientów s± polisy ubezpieczeniowe. Skrócenie czasu rozpatrywania roszczeñ to korzy¶æ z integracji dzia³ów obs³uguj±cych klientów grupy, co zrobili¶my przed wprowadzeniem marki Aviva – podkre¶la Maciej Jankowski.
Ni¿sza sk³adka brutto w porównaniu z rokiem poprzednim jest przede wszystkim efektem wycofania siê z oferowania polisolokat z dniem 1 sierpnia 2008 roku. Przyczyn± tej decyzji by³a znikoma rentowno¶æ tych produktów dla ubezpieczyciela i ryzyko kredytowe. Podobnie jak ca³a bran¿a, równie¿ Aviva odnotowa³a ni¿sz± sprzeda¿ ubezpieczeñ ze sk³adk± jednorazow± o charakterze inwestycyjnym.
Podstaw± portfela Aviva TUn¯ s± indywidualne i grupowe ubezpieczenia ze sk³adk± regularn±, uzupe³nione o element d³ugoterminowego inwestowania.
W tym kluczowym segmencie zebrali¶my sk³adkê na poziomie zbli¿onym do tego z roku 2008. Dziêki kontroli kosztów i wy¿szym dochodom z dzia³alno¶ci lokacyjnej osi±gnêli¶my wy¿szy zysk ni¿ w roku poprzednim – podkre¶la Maciej Jankowski.
W 2010 roku Towarzystwo koncentruje siê na sprzeda¿y swoich podstawowych produktów – ubezpieczenia na ¿ycie Nowa Perspektywa z opcjami zdrowotnymi i wypadkowymi dla ca³ej rodziny, ubezpieczeñ grupowych z szerokim zakresem umów dodatkowych i programów umo¿liwiaj±cych regularne oszczêdzanie.
Liczymy na rozwój produktów trzeciofilarowych, bo spo³eczeñstwo coraz lepiej u¶wiadamia sobie potrzebê gromadzenia kapita³u na dodatkow± emeryturê – mówi Maciej Jankowski.
Wyniki Aviva Towarzystwa Ubezpieczeñ na ¯ycie SA:
Pozycja |
rok 2008 (tys. z³) |
rok 2009 (tys. z³) |
Sk³adka przypisana brutto |
3 993 935 |
1 666 055 |
Przychody z lokat |
821 968 |
831 045 |
Koszty dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej |
340 413 |
339 493 |
Wynik techniczny |
429 566 |
467 527 |
Wynik finansowy brutto |
466 053 |
548 426 |
Wynik finansowy netto |
397 350 |
461 917 |
Lokaty |
12 397 876 |
12 587 980 |
Pe³ny obraz pozycji grupy Aviva na rynku ubezpieczeñ na ¿ycie daje ³±czna analiza wyników Aviva TUn¯ i BZ WBK-Aviva TUn¯ – spó³ki utworzonej wspólnie z Bankiem Zachodnim WBK, która w 2009 roku zebra³a 169,9 mln z³ sk³adki brutto.
***
W 2009 roku Aviva Towarzystwo Ubezpieczeñ Ogólnych SA wyp³aci³o klientom 85 mln z³ odszkodowañ i ¶wiadczeñ.
Towarzystwo zebra³o wy¿sz± sk³adkê ni¿ w 2008 roku, zwiêkszaj±c udzia³ w rynku ubezpieczeñ maj±tkowych. Sprzeda¿ ubezpieczeñ dla klientów indywidualnych (z wy³±czeniem bancassurance) wzros³a o 25 proc., w tym ubezpieczeñ mieszkaniowych o 40 proc. Sprzeda¿ ubezpieczeñ dla klientów korporacyjnych wzros³a o 25 proc. rok do roku.
Umocnili¶my nasz± pozycjê jako godny zaufania ubezpieczyciel podmiotów gospodarczych, co cieszy w sytuacji du¿ej konkurencji w tym segmencie i spowolnienia gospodarczego – mówi prezes Maciej Jankowski.
Sk³adka z ubezpieczeñ komunikacyjnych w 2009 roku wynios³a 86,5 mln z³ wobec 51 mln z³ w roku poprzednim. Nasi klienci znacznie czê¶ciej ni¿ przeciêtnie na rynku kupuj± nie tylko obowi±zkowe OC, ale równie¿ AC i inne ubezpieczenia dodatkowe. Pakiet ubezpieczeñ wybiera ok. 35 proc. naszych klientów, podczas gdy ¶rednia w bran¿y to 20-25 proc. – podkre¶la Maciej Jankowski.
Ujemny wynik techniczny i finansowy wynika z nak³adów na rozwój platformy direct i ubezpieczeñ komunikacyjnych.
To d³ugoterminowa inwestycja, która osi±ga rentowno¶æ po kilku latach. W ostatnich miesi±cach sprzeda¿ polis komunikacyjnych w systemie direct przekroczy³a plany. Niedawno wprowadzili¶my te¿ do sprzeda¿y przez internet ubezpieczenia turystyczne – wyja¶nia Maciej Jankowski.
Wyniki Aviva Towarzystwa Ubezpieczeñ Ogólnych SA:
Pozycja |
rok 2008 (tys. z³) |
rok 2009 (tys. z³) |
Sk³adka przypisana brutto |
193 161 |
201 491 |
Przychody z lokat |
7 582 |
10 281 |
Koszty dzia³alno¶ci ubezpieczeniowej |
96 937 |
94 532 |
Wynik techniczny |
- 42 688 |
- 53 614 |
Wynik finansowy brutto |
- 35 250 |
- 42 080 |
Wynik finansowy netto |
- 35 357 |
- 37 345 |
Lokaty |
168 690 |
203 424 |
Pe³ny obraz pozycji grupy Aviva w ubezpieczeniach maj±tkowych daje ³±czna analiza sk³adki brutto Aviva TUO i BZ WBK-Aviva TUO (99 mln z³).
W 2009 roku grupa z powodzeniem wprowadzi³a w Polsce markê Aviva.
Znajomo¶æ marki Aviva przesz³a nasze oczekiwania. Spontaniczna znajomo¶æ w styczniu 2010 roku, czyli po 7 miesi±cach dzia³añ rebrandingowych, wynios³a 32 proc w naszej grupie docelowej. Natomiast wspomagana znajomo¶æ marki osi±gnê³a 62 proc*. – mówi Dominika Kra¶ko-Bia³ek, wiceprezes grupy Aviva w Polsce. W zwi±zku tym sukcesem grupa pos³uguje siê ju¿ wszêdzie mark± Aviva, dodaj±c tylko w komunikacji marketingowej informacjê „dawniej Commercial Union”. Warto równie¿ podkre¶liæ efektywno¶æ tych dzia³añ. Inwestycja, któr± ponie¶li¶my, jest znacz±co ni¿sza ni¿ regularne bud¿ety mediowe niektórych konkurentów – mówi Dominika Kra¶ko-Bia³ek.
Aviva ju¿ od 2006 roku prowadzi badania satysfakcji klientów wed³ug metodologii NPS (Net Promoter Score). Wynika z nich, ¿e coraz wiêcej klientów jest sk³onnych rekomendowaæ us³ugi grupy Aviva. Zdecydowanie wyprzedzamy konkurentów je¶li chodzi o zadowolenie z naszych us³ug. To efekt g³êbokich zmian, jakie wprowadzamy w grupie – mówi Dominika Kra¶ko-Bia³ek.
* ¼ród³o danych: Brand Tracker ICM Research, styczeñ 2010
Kontakt:
Bohdan Bia³orucki
rzecznik prasowy
tel. (22) 557 43 41; 501 781 140
e-mail: bohdan.bialorucki@aviva.pl
Grzegorz Mathea
tel. (22) 557 43 70
e-mail: grzegorz.mathea@aviva.pl
Informacja prasowa z dnia 04.03.2010 r.