Coraz wiêcej producentów oferuje auta hybrydowe. Ciesz± siê one rosn±c± popularno¶ci± w¶ród kierowców, co wynika g³ównie z faktu, ¿e s± bardziej oszczêdne ni¿ pojazdy wyposa¿one wy³±cznie w silnik spalinowy. Dowiedz siê nieco wiêcej na temat hybryd i poznaj ich najwa¿niejsze zalety.
Czym jest samochód hybrydowy?
Charakterystyczn± cech± samochodów hybrydowych jest to, ¿e s± one wyposa¿one w dwa silniki. Ka¿dy pojazd ma zarówno jednostkê napêdow± spalinow± (benzynow± lub diesla), jak i elektryczn±.
W hybrydzie mo¿e byæ wiêcej ni¿ jeden silnik elektryczny. Po³±czenie co najmniej dwóch jednostek napêdowych sprawia, ¿e niektóre modele hybryd maj± lepsze osi±gi ni¿ tradycyjne auta spalinowe.
Pierwszym samochodem hybrydowym, który trafi³ do seryjnej produkcji, by³a
Toyota Prius.
Podzia³ samochodów hybrydowych
Jak ju¿ wiesz, ka¿da hybryda jest wyposa¿ona w silnik spalinowy oraz elektryczny. Producenci podczas tworzenia aut wykorzystuj± jednak ró¿ne technologie. To w³a¶nie z tego wzglêdu auta hybrydowe dzieli siê na:
-
miêkkie hybrydy mHEV,
-
pe³ne hybrydy HEV,
-
hybrydy plug-in PHEV.
Warto dowiedzieæ siê nieco wiêcej na temat ka¿dego z tych samochodów.
Samochody mHEV
mHEV to skrót od okre¶lenia w jêzyku angielskiego „
mild Hybrid Electric Vehicle”. Oznacza ono miêkkie samochody hybrydowe, dlatego w³a¶nie tak s± one potocznie nazywane. Charakterystyczne dla tego rodzaju aut jest to, ¿e silnik elektryczny pe³ni w nich funkcjê pomocnicz±. Jest on skonstruowany w taki sposób, ¿e mo¿e odzyskiwaæ energiê podczas hamowania pojazdu. W trakcie przyspieszania odci±¿a silnik spalinowy, dziêki czemu
zmniejsza zu¿ycie paliwa. Nie jest jednak w stanie samodzielnie napêdziæ auta.
W samochodach hybrydowych typu mHEV silnik elektryczny zastêpuje alternator oraz rozrusznik. Gdy auto hamuje, jedzie bardzo powoli lub zatrzymuje siê, to jednostka spalinowa siê wy³±cza. Jest to bardzo dobre rozwi±zanie zw³aszcza w ruchu miejskim, gdzie trzeba czêsto hamowaæ lub przyspieszaæ np. jad±c w korku. Takie auta ¶wietnie sprawdzaj± siê tak¿e podczas d³u¿szych tras.
Je¶li chcia³by¶ kupiæ samochód mHEV, to zwróæ szczególn± uwagê na nastêpuj±ce modele:
-
Ford Kuga,
-
Ford Focus,
-
Ford Puma,
-
Fiat 500 C,
-
Mazda CX-30,
-
Mazda 3.
Zalet± samochodów typu mHEV jest to, ¿e s± one l¿ejsze ni¿ pozosta³e rodzaje hybryd. Ich ceny s± tak¿e ni¿sze ni¿ aut HEV czy PHEV. Decyduj±c siê na miêkk± hybrydê, musisz jednak pamiêtaæ, ¿e silnik elektryczny nie jest w stanie samodzielnie jej napêdzaæ, a wiêc oszczêdno¶ci zwi±zane z mniejszym zu¿yciem paliwa nie bêd± bardzo du¿e.
Samochody HEV
HEV, czyli Hybrid Electric Vehicle, to tzw. pe³ne hybrydy. W przypadku tych samochodów silniki elektryczne maj± nie tylko wspieraæ jednostkê spalinow± i minimalizowaæ zu¿ycie paliwa. Pe³ni± znacznie wa¿niejsz± funkcjê. Jest ni± napêdzanie samochodu. Oznacza to, ¿e
silniki w autach hybrydowych typu HEV s± mocniejsze ni¿ te zastosowane w autach
mHEV.
Wybieraj±c samochód typu HEV, pamiêtaj, ¿e ich akumulatory nie s± pojemne. Na silniku elektrycznym przejedziesz wiêc maksymalnie kilkana¶cie kilometrów.
Elektryczna jednostka napêdowa w tych samochodach gromadzi energiê podczas pracy silnika spalinowego oraz hamowania. Takie auta nie s± wyposa¿one w system zewnêtrznego ³adowania. U¿ywanie silnika elektrycznego najlepiej sprawdza siê wiêc podczas jazdy po mie¶cie.
Najpopularniejsze modele hybryd HEV, to:
-
Ford Mondeo,
-
Honda CRV i HR-v,
-
Renault Arkana e-Tech i Clio e-Tech,
-
Ford S-Max.
Rynek samochodów hybrydowych i elektrycznych nieustannie siê rozwija. Dziêki temu w ofertach ró¿nych producentów systematycznie pojawiaj± siê modele wyposa¿one w dwa silniki, a tak¿e te napêdzane wy³±cznie energi± elektryczn±.
Auta HEV s± ciê¿sze od modeli mHev. Zapewniaj± jednak nieco mniejsz± emisjê spalin ni¿ miêkkie hybrydy.
Samochody PHEV
Hybrydy PHEV, czyli
Plug-in Hybrid Electric Vehicle, to auta, które emituj± najmniejsz± ilo¶æ zanieczyszczeñ. Jest to mo¿liwe dziêki temu, ¿e s± wyposa¿one w pojemne akumulatory, które mo¿na ³adowaæ zewnêtrznie. W praktyce oznacza to, ¿e
samochodem PHEV mo¿na przejechaæ d³u¿sze dystanse, korzystaj±c wy³±cznie z silnika elektrycznego. Wp³ywa to korzystnie nie tylko na portfel kierowcy, ale i na ¶rodowisko.
W autach PHEV akumulatory s± mniejsze ni¿ w modelach w pe³ni elektrycznych. Jest to mo¿liwe dziêki zastosowaniu równie¿ jednostki spalinowej.
Akumulatory samochodów PHEV umo¿liwiaj± przejechanie do kilkudziesiêciu kilometrów. Sprawdzaj± siê wiêc zarówno podczas jazdy po mie¶cie, jak i w d³u¿szych trasach. Oba silniki wspieraj± siê wzajemnie, co przek³ada siê na ¶wietne osi±gi tych aut.
Najchêtniej wybierane modele hybryd PHEV to:
-
Skoda Octavia RS i iV,
-
Hyundai Tucson,
-
Peugeot 3008,
-
Cupra Formentor,
-
Suzuki Across.
Auta PHEV to doskona³e rozwi±zanie dla osób, które sporo podró¿uj± i chc± zapewniæ sobie nieco oszczêdno¶ci w trasie. Akumulatory umo¿liwiaj± bezemisyjn± jazdê na dystansie wynosz±cym oko³o 50 - 60 km.
£adowanie samochodów hybrydowych – co musisz wiedzieæ na ten temat?
Samochody hybrydowe mo¿na tak¿e podzieliæ pod wzglêdem sposobu ich ³adowania. Ich akumulatory ³aduj± siê samodzielnie lub wymagaj± ingerencji u¿ytkownika. Modele typu
mHEV oraz
HEV nie s± wyposa¿one w zewnêtrzne gniazda. Jest to zwi±zane z tym, ¿e akumulatory ³aduj± siê podczas pracy silnika spalinowego, a tak¿e odzyskuj± energiê, gdy auto hamuje.
Z kolei hybrydy
PHEV ³aduj± akumulatory zarówno podczas pracy tradycyjnej jednostki, jak i mog± byæ pod³±czone do zewnêtrznego ¼ród³a energii. S± bowiem wyposa¿one w gniazda ³adowania, które to umo¿liwiaj±.
Czy warto zdecydowaæ siê na auto hybrydowe?
To pytanie bardzo czêsto zadaj± sobie osoby, które planuj± zakup samochodu i bior± pod uwagê w³a¶nie hybrydy. Warto wiêc poznaæ
najwa¿niejsze zalety tego rodzaju pojazdów:
-
podczas jazdy wy³±cznie na silniku elektrycznym nie generuj± one zanieczyszczeñ,
-
zapewniaj± komfort jazdy dziêki cichej pracy jednostek napêdowych,
-
zu¿ywaj± zdecydowanie mniej paliwa ni¿ auta spalinowe,
-
nie wystêpuj± w nich awarie charakterystyczne dla samochodów wyposa¿onych w silniki wysokoprê¿ne,
-
tarcze oraz klocki hamulcowe w hybrydach zu¿ywaj± siê zdecydowanie wolniej.
W¶ród zalet trzeba tak¿e wymieniæ
ni¿sze op³aty za parkowanie w niektórych miastach oraz mo¿liwo¶æ wjazdu w obszary, po których nie mog± poruszaæ siê auta spalinowe. Coraz wiêcej aglomeracji wprowadza lub planuje w najbli¿szym czasie wdro¿yæ takie zakazy, co ma przyczyniæ siê do poprawy jako¶ci powietrza w miastach. Na jeszcze wiêcej przywilejów mog± liczyæ w³a¶ciciele samochodów w pe³ni elektrycznych.
Warto wiedzieæ, ¿e auta hybrydowe sprowadzane do Polski z zagranicy s± objête ni¿szym podatkiem akcyzowym.
Mimo wielu zalet auta hybrydowe nie s± jednak bez wad. G³ównym problemem dla wielu osób jest przede wszystkim to, ¿e
sprawdzaj± siê one g³ównie podczas jazdy po mie¶cie. Wad± jest tak¿e z pewno¶ci± wy¿sza cena. Za auta hybrydowe trzeba bowiem zap³aciæ wiêcej ni¿ za modele wyposa¿one wy³±cznie w silniki spalinowe.
Samochody hybrydowe maj± tak¿e najczê¶ciej mniejsz± przestrzeñ baga¿nika ze wzglêdu na konieczno¶æ monta¿u akumulatorów. W¶ród wad nale¿y tak¿e wymieniæ
koszty wymiany baterii. Je¶li ulegn± one awarii lub zu¿yciu, to koszt zakupu nowych mo¿e byæ naprawdê du¿y.
Przed zakupem samochodu hybrydowego trzeba dok³adnie przeanalizowaæ wszystkie wady oraz zalety, a tak¿e obliczyæ, z jakimi wydatkami bêdzie siê wi±za³o u¿ytkowanie takiego auta. Do kosztów zwi±zanych z eksploatacj± hybrydy trzeba doliczyæ tak¿e zakup ubezpieczenia OC. Jego cena mo¿e byæ ró¿na, w zale¿no¶ci od oferty konkretnego towarzystwa. Wysoko¶æ sk³adki zale¿y bowiem nie tylko od rodzaju napêdu, ale tak¿e od wielu innych czynników.
Auta hybrydowe s± z pewno¶ci± atrakcyjnym rozwi±zaniem dla osób, które chc± przyczyniaæ siê do ochrony ¶rodowiska i zale¿y im na poruszaniu siê samochodem emituj±cym mniejsz± ilo¶æ zanieczyszczeñ. Ich zakup mo¿e byæ jednak niesatysfakcjonuj±cy w przypadku kierowców, którzy czêsto pokonuj± d³ugie dystanse. To w³a¶nie dlatego samochody hybrydowe maj± swoich zwolenników oraz przeciwników.