Najczęściej jednak w każdym punkcie obsługi klienta można dostać formularze wniosków oraz listę wymaganych dokumentów. Oprócz standardowych wniosków o udzielenie gwarancji spotkać można również skrócone wnioski dla niektórych, mało ryzykownych zobowiązań lub w przypadku odnowień wcześniejszych gwarancji.
Przy składaniu wniosku o udzielenie gwarancji wymagane będzie złożenie określonego zestawu dokumentów. Najczęściej są to:
-
dokumenty rejestrowe (np. umowa spółki, odpis z rejestru handlowego czy wpis do ewidencji działalności gospodarczej)
-
dokumenty finansowe (sprawozdania finansowe z ostatnich lat wraz z bieżącą informacją finansową)
-
opinie (np. opinia Urzędu Skarbowego, banku czu ZUS)
-
materiały poświadczające dotychczasowe doświadczenie w realizacji podobnych kontraktów (np. referencje, zestawienie podobnych umów realizowanych w przeszłości lub realizowanych obecnie)
-
kontrakt na mocy którego wymagana jest gwarancja
-
dokumenty dotyczące roszczeń zwrotnych gwaranta
2. Ocena ryzyka wnioskowanej gwarancji.
W tym etapie zakład ubezpieczeń dokonuje oceny złożonego przez nas wniosku i kompletu dokumentów. W procesie przeprowadzania oceny ryzyka konieczny może się okazać kontakt z wnioskodawcą, ponieważ może się okazać, że potrzebne są dodatkowe dokumenty czy wyjaśnienia do już złożonych dokumentów.