W trakcie procesu oceny ryzyka zakład ubezpieczeń ocenia:
a) zobowiązanie zabezpieczone gwarancją
b) osobę wnioskującą o wydanie gwarancji:
-
zdolność do wykonania kontraktu
-
sytuację ekonomiczno – finansową zobowiązanego
-
sprawozdania finansowe (analiza pionowa i pozioma, analiza wskaźnikowa, analiza porównawcza)
c) tekst gwarancji
d) okres obowiązywania i wysokość sumy gwarancyjnej
e) zabezpieczenie roszczeń
3. Ustalenie treści gwarancji.
Zwykle zakłady ubezpieczeń mają przygotowane wzory tekstów gwarancji. Istnieje również możliwość przedstawienie własnego wzoru tekstu gwarancji lub negocjowania poszczególnych zapisów.
Pamiętać należy jednak, że zakład ubezpieczeń dokonuje oceny treści udzielonej gwarancji a sam proces oceny nie zostanie zakończony przed ustaleniem ostatecznego brzmienia tekstu gwarancji.
4. Zawarcie umowy o gwarancję i umów zabezpieczających.
Podpisanie umowy poprzedzone jest zwykle negocjacjami warunków handlowych, a szczególnie wysokości składki za gwarancję.
5. Opłacenie składki i wydanie gwarancji.
Wydanie gwarancji oraz wszelkich umów towarzyszących może następuje dopiero po opłaceniu składki przez wnioskodawcę. Najczęściej składka musi być opłacona jednorazowo, możliwość rozłożenia płatności na raty mają zwykle tylko stali klienci zakładu ubezpieczeń.