Skuter jest chêtnie wybierany do pokonywania niewielkich odleg³o¶ci np. w mie¶cie. Doskonale sprawdza siê na zat³oczonych ulicach, bo jest w stanie omin±æ nawet najwiêksze korki. Posiadacze takich jedno¶ladów ceni± sobie zw³aszcza mo¿liwo¶æ zaparkowania niemal w dowolnym miejscu. W³a¶ciciele skuterów musz± jednak pamiêtaæ, aby co jaki¶ czas udaæ siê na stacjê diagnostyczn± i wykonaæ przegl±d. Co warto wiedzieæ o badaniu technicznym skutera? Odpowiadamy.
Jakie pojazdy zaliczaj± siê do skuterów?
Skuter to zwyczajowa nazwa odnosz±ca siê do pojazdów rozwijaj±cych niewielkie prêdko¶ci zaliczanych do kategorii motorowerów. S± to jedno¶lady zasilane silnikiem spalinowym lub elektrycznym, które wygl±dem nieco przypominaj± motocykl. Charakteryzuj± siê stosunkowo niewielk± cen±, niskimi kosztami eksploatacji i kompaktowym rozmiarem. Liczne zalety skuterów przek³adaj± siê na ich popularno¶æ. Dane udostêpnione przez Centraln± Ewidencjê Pojazdów i Kierowców (CEPiK) podaj±, ¿e tylko w okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku zarejestrowano ponad 13 tys. motorowerów. W¶ród nich znajduj± siê te¿ skutery, dla których nie przeznaczono osobnej kategorii.
Jak czêsto nale¿y wykonywaæ przegl±d skutera?
Skuter, podobnie jak ka¿dy inny pojazd, wraz z eksploatacj± podlega procesowi starzenia i zu¿ycia. Aby maksymalnie spowolniæ ten proces oraz zapewniæ bezpieczeñstwo kierowców, nale¿y systematycznie przeprowadzaæ badania diagnostyczne pozwalaj±ce na wykrycie ewentualnych usterek.
Czêstotliwo¶æ wykonywania przegl±dów pojazdów okre¶la rozdzia³ 3 Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z prawem motorowery, tak samo jak samochody, motocykle i ci±gniki rolnicze, musz± byæ regularne sprawdzane pod k±tem sprawno¶ci technicznej. Spe³nienie tego warunku jest konieczne do legalnego uczestniczenia w ruchu drogowym.
Prawo o ruchu drogowym wyró¿nia trzy rodzaje badañ technicznych:
-
okresowe,
-
dodatkowe,
-
dotycz±ce zgodno¶ci z warunkami technicznymi.
Pierwsze z nich, trzeba przeprowadzaæ systematycznie w okre¶lonych odstêpach czasu. Z kolei badania dodatkowe i odno¶nie do zgodno¶ci z warunkami technicznymi nale¿y wykonywaæ tylko w zdefiniowanych przypadkach.
Jak czêsto wykonywaæ badania okresowe skutera?
Co do zasady badania okresowe przeprowadza siê raz do roku. Przy skuterach pierwszy przegl±d nale¿y wykonaæ w ci±gu 3 lat od dnia pierwszej rejestracji pojazdu. Kolejn± wizytê w stacji diagnostycznej trzeba zaplanowaæ najpó¼niej po up³ywie 2 lat od daty badania technicznego. Potem przegl±dy powinno siê przeprowadzaæ regularnie co 12 miesiêcy.
Uwaga! Wybrane modele skuterów nale¿y poddaæ badaniom technicznym jeszcze przed ich zarejestrowaniem. Dotyczy to jedno¶ladów nowych, nigdy nierejestrowanych w Polsce, które nie maj± np. ¶wiadectwa homologacji typu WE, deklaracji zgodno¶ci, ¶wiadectwa krajowego lub unijnego dopuszczenia pojazdu. |
Jak czêsto wykonywaæ badania dodatkowe skutera?
Badania dodatkowe przeprowadza siê w wyj±tkowych sytuacjach, które precyzuje Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z przepisami na ponadprogramowy przegl±d mo¿na skierowaæ pojazd, który:
-
stwarza potencjalne zagro¿enie dla bezpieczeñstwa ruchu;
-
prawdopodobnie nie spe³nia wytycznych co do ochrony ¶rodowiska;
-
zosta³ powa¿nie uszkodzony na skutek kolizji. Mowa tu o zniszczeniu elementów no¶nych konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy.
W powy¿szych sytuacjach wykonanie dodatkowych badañ technicznych zleca „organ kontroli ruchu drogowego”. W praktyce bêdzie to np. funkcjonariusz policji, inspektor ruchu drogowego czy inspektor ochrony ¶rodowiska. Ponadto skuter mo¿e zostaæ skierowany na przegl±d przez starostê na wniosek w³a¶ciciela, np. w celu ustalenia danych potrzebnych do rejestracji pojazdu. Dodatkowe badania przeprowadza siê równie¿ w jedno¶ladach, w których wykonano naprawy wynikaj±ce ze szkody istotnej.
Jak czêsto wykonywaæ badania skutera co do zgodno¶ci z warunkami technicznymi?
Badania co do zgodno¶ci z warunkami technicznymi przeprowadza siê wy³±cznie raz, i to w odniesieniu do wyj±tkowych modeli jedno¶ladów. Taki przegl±d dotyczy wy³±cznie skuterów zabytkowych, które zosta³y po raz pierwszy zarejestrowane poza Polsk±.
Gdzie wykonaæ przegl±d skutera?
Badania techniczne skutera mo¿na przeprowadzaæ wy³±cznie na stacjach kontroli pojazdów (SKP) maj±cych odpowiednie zezwolenia. Wa¿ne, aby diagnosta mia³ odpowiedni wpis do rejestru przedsiêbiorców prowadz±cych tego rodzaju dzia³alno¶æ. Na zewn±trz budynku legalnie dzia³aj±cej stacji zawsze znajduje siê baner z kodem rozpoznawczym, rodzajem stacji i godzinami otwarcia. Taki szyld musi wisieæ w widocznym miejscu i powinien mieæ bia³e litery na niebieskim tle.
Przegl±d skutera mo¿na przeprowadziæ na dowolnej podstawowej stacji kontroli pojazdów. Nie istniej± ¿adne wytyczne co do wyboru miejsca realizacji badania technicznego. Oznacza to, ¿e w³a¶ciciel skutera zarejestrowanego w Kielcach mo¿e udaæ siê do diagnosty dzia³aj±cego np. w Gdañsku.
Uwaga! Stacje kontroli pojazdów dziel± siê na podstawowe i okrêgowe. Podstawowe s± przeznaczone dla w³a¶cicieli pojazdów o dopuszczalnej masie ca³kowitej poni¿ej 3,5 t. Okrêgowe s³u¿± do sprawdzania stanu technicznego pozosta³ych typów pojazdów. |
Co jest sprawdzane w czasie przegl±du skutera?
Kolejno¶æ i przebieg dzia³añ w ramach przegl±du technicznego skutera ustalaj± przepisy. Oznacza to, ¿e niezale¿nie od miejsca wykonywania badania powinno ono zostaæ przeprowadzone w niemal identyczny sposób.
Krok 1. Identyfikacja skutera — polega na porównaniu cech identyfikacyjnych i danych pojazdu z informacjami zawartymi w dowodzie rejestracyjnym i bazie CEPiK. Na tym etapie diagnosta weryfikuje zgodno¶æ zapisu numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia ze stanem faktycznym.
Krok 2. Kontrola uk³adu hamulcowego — obejmuje m.in. oglêdziny stanu zaworów i przewodów oraz weryfikacjê sprawno¶ci hamulców.
Krok 3. Ocena uk³adu kierowniczego — polega na sprawdzeniu stopnia zu¿ycia po³±czeñ.
Krok 4. Weryfikacja ogumienia, o¶wietlenia i uk³adu wydechowego.
W razie wykrycia drobnych usterek pracownik stacji kontroli pojazdów przeka¿e informacje na ich temat w³a¶cicielowi i wyda pozytywn± opiniê co do stanu technicznego skutera. Je¶li jednak stwierdzi uszkodzenia istotne lub stwarzaj±ce zagro¿enie, nie mo¿e dopu¶ciæ pojazdu do ruchu.
Ile kosztuje przegl±d skutera?
Wysoko¶æ op³at za wykonanie przegl±du skutera reguluj± przepisy. Za badanie w punkcie zlokalizowanym w niewielkiej miejscowo¶ci, a tak¿e za obowi±zkow± kontrolê „kondycji” jedno¶ladu w Warszawie czy w Krakowie, zap³acisz tyle samo. Aktualna cena us³ugi diagnostycznej wynosi 63 z³. W tej kwocie mie¶ci siê koszt sprawdzenia stanu technicznego (62 z³) i wpisania niezbêdnych danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (1 z³). Diagnosta wprowadza do CEPiK stan licznika skutera i informacjê o wyniku przeprowadzonego badania technicznego.
Czy skuter musi mieæ OC?
Skuter zalicza siê do kategorii pojazdów mechanicznych. Z tego powodu, podobnie jak ka¿dy samochód czy motocykl, podlega obowi±zkowi ubezpieczeniowemu. Niezale¿nie od tego, czy jest u¿ywany, czy nie, ka¿dy zarejestrowany motorower powinien mieæ wa¿ne OC. Cena polisy dla skutera to symboliczna kwota wynosz±ca maksymalnie kilkadziesi±t z³otych. Ka¿dy posiadacz jedno¶ladu powinien dbaæ o zachowanie ci±g³o¶ci ubezpieczenia, aby unikn±æ nieprzyjemnych konsekwencji. Najtañsze OC znajdziesz w jednej z wielu porównywarek ubezpieczeniowych dostêpnych w internecie.
Przegl±d skutera 2023 — podsumowanie
Jako w³a¶ciciel skutera masz obowi±zek wykonywania systematycznych badañ technicznych. Pierwszy przegl±d nale¿y przeprowadziæ w ci±gu 3 lat od dnia rejestracji, nastêpny po up³ywie 2 lat i kolejny — po roku. Pó¼niej stan jedno¶ladu nale¿y sprawdzaæ cyklicznie raz do roku. Badania techniczne mog± przeprowadzaæ wy³±cznie stacje kontroli pojazdów (SKP) dysponuj±ce odpowiednim pozwoleniem. W czasie przegl±du weryfikacji podlegaj± m.in. uk³ad hamulcowy, uk³ad kierowniczy i uk³ad wydechowy. Za badania techniczne zap³acisz 63 z³ niezale¿nie od lokalizacji SKP.