X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.
Poleæ znajomemu| Forum
drukuj skomentuj artyku� forum pole� artyku� znajomemu A A A

Internet, jako kana³ dystrybucji ubezpieczeñ

2009-09-21 10:31 poniedzia³ek
magdalena vogt komorowska
Dzisiaj ma³o kto wyobra¿a sobie ¶wiat bez internetu. S³u¿y nam, jako podstawowe ¼ród³o informacji, które pomaga znale¼æ odpowiedzi na najbardziej nawet skomplikowane pytania od rêki – bez potrzeby konsultowania siê ze specjalistami, czy chodzenia do biblioteki. Wielu z nas w Google czê¶ciej szuka wiedzy ni¿ siêga po tradycyjne s³owniki czy encyklopedie. Dzieje siê tak z prostej przyczyny – bo ³atwiej, szybciej i w ka¿dej chwili - bez potrzeby wychodzenia z domu, szko³y czy biura.

Niemo¿liwe wiêc by by³o, aby i bran¿a ubezpieczeniowa  nie dostrzeg³a tego potencja³u, choæ przyznaæ trzeba, ¿e dzia³o siê to dosyæ opieszale. Na pocz±tku pojawi³y siê portale informacyjne - zarówno te, które by³y wizytówkami towarzystw ubezpieczeniowych, jak i takie, nie zwi±zane z ¿adnym ubezpieczycielem. Strony mia³y s³u¿yæ klientom w zdobyciu podstawowej wiedzy na temat rodzajów ubezpieczeñ i ich przeznaczenia. Tak¿e pierwsi po¶rednicy nie¶mia³o zaczynali umieszczaæ swoje oferty, dodawaæ siê do katalogów, online’owych  ksi±¿ek telefonicznych, by klienci mogli ich ³atwiej znale¼æ.

Gdy w 2006 roku przeprowadzili¶my ankietê w¶ród agentów, pytaj±c ich co s±dz± o internecie, jako nowym kanale dystrybucji ubezpieczeñ, przyt³aczaj±ca liczba w ogóle nie bra³a go pod uwagê – nie wyobra¿ali sobie, jak mo¿na sprzedaæ klientowi polisê bez spotkania i rozmowy.

Direct

W styczniu 2003 roku na polskim rynku ubezpieczeñ pojawi³o siê pierwsze towarzystwo ubezpieczeniowe, które zaczê³o sprzedawaæ w systemie direct, czyli bez po¶redników, a by³ to Link4. Jednak by³a to sprzeda¿ wy³±cznie przez telefon. Wej¶cie na stronê w celu kalkulacji sk³adki koñczy³a siê telefonem i rozmow± z konsultantem. Dopiero w czerwcu 2009 roku Link4 og³osi³, ¿e uruchamia sprzeda¿ przez Internet.

Do grona ubezpieczycieli sprzedaj±cych direct do³±czy³y wkrótce: MTU, AXA, Allianz Direct, Liberty Direct, CU Direct. W grudniu 2008 swój program sprzeda¿y bezpo¶redniej uruchomi³ najwiêkszy gracz na rynku ubezpieczeñ komunikacyjnych – PZU, przygotowuje siê Hestia.

Nie by³ i nadal nie jest to proces ³atwy, szczególnie dla ubezpieczycieli sprzedaj±cych polisy tradycyjn± drog±. Wej¶cie w dystrybucjê przez internet jest niezwykle obiecuj±ce, jednak dla wiêkszo¶ci ubezpieczycieli, którzy posiadaj± rozbudowan± sieæ po¶redników, stanowi spore zagro¿enie, gdy¿ agenci mogliby uznaæ ten ruch za próbê wykluczenia ich z procesu sprzeda¿y i pozbawienia ¼ród³a dochodu.

Dane z zagranicy

O ile jeszcze kilka lat temu nawet siê nie ¶ni³o, ¿e mo¿na kupiæ ubezpieczenie bez spotkania z agentem, o tyle teraz sytuacja b³yskawicznie uleg³a zmianie. Dziêki rozwojowi internetu i elektronicznych form p³atno¶ci coraz popularniejszy sta³ siê tzw. – e-commerce. Równie¿ z Zachodu przychodz± niezwykle optymistyczne wie¶ci. Wed³ug Forrester Research 2006 -Market Overview, Online Insurance Sales Forecast 2006-2011 w 2005 roku w Wielkiej Brytanii prawie 7 milionów klientów kupi³o ubezpieczenia przez sieæ (w Niemczech 2,2 mln, a we W³oszech prawie milion). S± to bardzo optymistyczne dane zwa¿ywszy na to, ¿e wg ró¿nych ¼róde³ jest to od 40 do 60% wszystkich sprzedanych polis maj±tkowych w tym kraju.

Z drugiej jednak strony polisê przez Internet kupi³a taka liczba Brytyjczyków, ¿e daje to wynik dwa razy wiêkszy ni¿ we wszystkich czterech czo³owych rynkach europejskich razem wziêtych (Niemcy, W³ochy, Francja, Hiszpania). Oznacza to, ¿e nie wszêdzie tendencja rozwoju kana³u online jest taka sama. Co wiêcej, to nie Wielka Brytania, a Niemcy s± europejskim liderem, je¶li chodzi o przypis sk³adki brutto. Przyczyn mo¿na by dopatrywaæ siê wielu – powszechno¶ci internetu (gdzie Wielka Brytania znacznie przewy¿sza ¶redni± europejsk±), a tak¿e podej¶cia do tematu samych ubezpieczeñ – czy traktujemy je, jako co¶, co trzeba mieæ - ot i tyle, czy jako  z³o konieczne (tak jak jest u nas). Poza tym ró¿nice w cenach polis i ilo¶ci firm, które je oferuj± jest na Wyspach zdecydowanie wiêksza ni¿ na przyk³ad w Polsce, st±d i wiêksze zainteresowanie Brytyjczyków porównaniem polis w jednym miejscu, online – jest to po prostu oszczêdno¶æ czasu i pieniêdzy (np. na www.confused.com czy www.quotezone.co.uk).

Badania rynku

Pora jednak wróciæ na nasz rodzimy rynek ubezpieczeñ, gdy¿ zapatrywanie siê na taki fenomen, jak Wielka Brytania w niczym nam nie pomo¿e. W czerwcu 2007 roku KPMG przeprowadzi³o badania w¶ród polskich internautów, po czym opublikowa³o bardzo ciekawy raport pod nazw± Internet w ubezpieczeniach direct – szansa czy tylko eksperyment? Preferencje konsumentów, a skuteczna strategia dzia³ania ubezpieczycieli maj±tkowych w oparciu o kana³y elektroniczne. Wynika z niego, ¿e:
  • 91% respondentów szuka informacji o ubezpieczeniach w internecie przed ich kupnem - a¿ 46% robi to zawsze, a 45% czasami;
  • 58% pytanych deklarowa³o zakup ubezpieczenia przez Internet (z czego a¿ 70% osób miêdzy 18 a 24 rokiem ¿ycia, 56% osób miêdzy 25 a 34  oraz powy¿ej 54 lat);
  • 34% osób preferuje zakup ubezpieczenia przez internet, 33% w siedzibie firmy, 30% u agenta i tylko 3% przez telefon;
  • internet jest tak chêtnie wybierany z kilku powodów – pozwala oszczêdziæ czas (37,2%), wygoda i dostêpno¶æ (35,2%), mo¿liwo¶æ analizy porównawczej (16,9%) i tylko 1,7% wskaza³o na ni¿sz± cenê, jako powód.

Natomiast z najnowszych badañ Gemius (maj 2009 r.) wynika, ¿e:
  • 53% ankietowanych w wieku co najmniej 25 lat, zanim wybierze firmê, szuka informacji o ubezpieczeniach w sieci;
  • Ci ankietowani, którzy deklaruj± zakup ubezpieczenia w sieci, bior± pod uwagê ten sposób zakupu ze wzglêdu na: oszczêdno¶æ czasu (48%); za³atwienie formalno¶ci bez wychodzenia z domu (41%); wygodê i spokój (38%); ni¿sz± cenê ubezpieczenia (37%);
  • Najbardziej rozpoznawaln± mark± nieprzerwanie jest PZU (82%), nastêpnie Aviva (wtedy jeszcze Commercial Union) i Warta 74%, nastêpnie Allianz (73%), Link4 (69%), Liberty Direct (63%).

W przypadku obu tych ankiet, trzeba pamiêtaæ, ¿e by³y przeprowadzane w¶ród ludzi, którzy s± ju¿ u¿ytkownikami internetu. St±d te¿ pewnie a¿ tak optymistyczne wyniki.

Porównywarki

Tendencje na Zachodzie, wyniki badañ dotycz±ce preferencji konsumentów, coraz wiêksza ilo¶æ firm oferuj±cych polisy spowodowa³a, ¿e równie¿ i u nas od jakich¶ trzech lat trwa prawdziwy boom na porównywarki ubezpieczeñ. I nic dziwnego – im wiêcej firm, tym d³u¿ej i trudniej jest wybraæ najkorzystniejsz± ofertê. Porównywarki spiesz± z pomoc±. Ipolisa, Zdrowie Direct, Wygodnie.pl by³y jednymi z pierwszych. Za nimi na rynek wesz³y Inseco.pl, Totalmoney.pl, Mamuto czy Rankomat. Jest tak¿e wiele portali, które równie¿ sprzedaj± ubezpieczenia online, jednak nie porównuj± ich miêdzy sob±.

I tu pora zwróciæ uwagê na fakt, ¿e 90% ze stron dotyczy lub skupia siê w g³ównej mierze na ubezpieczeniach komunikacyjnych. Jedynie Zdrowie Direct pozostaje wierne jednemu rodzajowi ubezpieczeñ – prywatnym ubezpieczeniom zdrowotnym. Chocia¿ rynek prê¿nie siê rozwija, porównywarki maj± jeszcze wiele do zrobienia, nim zaczn± stanowiæ prawdziw± konkurencjê i byæ istotnym elementem dystrybucji polis przez Internet. Dlaczego? Poniewa¿ borykaj± siê z ogromn± liczb± problemów technicznych i papierologi±. Oto niektóre z nich:
  • Niewiarygodne dane - zdarza³y siê przypadki, kiedy przy takich samych danych w³a¶ciciela i pojazdu, serwisy pokazywa³y zupe³nie ró¿ne ceny ubezpieczenia tego samego towarzystwa. Oto przyk³ad:
Wyliczenie sk³adki OC w HDI dla:
Fiat Punto  II 1.2 Kat.
Wersja ELX 3-dzwiowy
Rok produkcji: 2000 r.
Kod pocztowy: 66-100
Zni¿ki: 60%


Ipolisa – 266 z³
Rankomat – 432 z³
Wygodnie – 332 z³
  • Bardzo ma³a liczba porównywanych ofert, a tak¿e brak mo¿liwo¶ci porównania ofert tradycyjnych ubezpieczycieli z directami. W wielu przypadkach nie ma najwiêkszych graczy na rynku komunikacji – PZU, Warty, Hestii. Taka sytuacja nie wynika z braku zaanga¿owania serwisów w pozyskiwanie towarzystw. Wiêc dlaczego tak jest? Tradycyjne towarzystwa ubezpieczeniowe ci±gle pracuj± na drukach ¶cis³ego zarachowania, taryfy s± niedostosowane do rzeczywisto¶ci online i raczej nikomu nie zale¿y, by to zmieniæ, poniewa¿ ubezpieczyciele nie za bardzo lubi± siê porównywaæ miêdzy sob±;
  • Du¿a ilo¶æ danych, które trzeba podaæ. Aby doj¶æ do koñca trzeba wype³niæ przynajmniej trzy ekrany pytañ. Czy da siê tê listê zredukowaæ? Jak pokazuj± przyk³ady niektórych porównywarek, jest to mo¿liwe. Ale tylko do pewnego poziomu i raczej w obszarze funkcjonalno¶ci strony i nawigacji ni¿ ilo¶ci pytañ. Taka, a nie inna ich ilo¶æ wynika z faktu, ¿e ka¿dy z ubezpieczycieli bierze pod uwagê trochê inne parametry do wyliczenia sk³adki. Dlatego, aby poznaæ sk³adkê w kilku towarzystwach, trzeba odpowiedzieæ na wiele pytañ.
  • Cena, jako jedyne kryterium wyboru. O ile w OC nie ma to wiêkszego znaczenia, o tyle przy assistance, czy AC ju¿ nie cena powinna byæ najwa¿niejsza, a zakres polisy. Po co nam tanie ubezpieczenie, które nigdy nie zadzia³a? St±d oprócz kampanii typu „porównaj cenê i wybierz najtañsze” portale z porównywarkami powinny skupiæ siê na u¶wiadamianiu swoich klientów, ¿e nie cena jest najwa¿niejszym kryterium wyboru (zreszt± jednym z g³ównych zarzutów spotykanych w stosunku do zakupów online w¶ród klientów jest opinia, ¿e kupuje siê kota w worku).

Co dalej?

Dopóki porównywarki nie dopracuj± elementów, o których wspomnia³am powy¿ej, pozycja agenta na pewno nie jest zagro¿ona. Z naszych obserwacji wynika, ¿e agent w Polsce nie jest traktowany jak nachalny akwizytor (pomimo utartego stereotypu), a klienci bardzo siê licz± z jego wiedz± i opini± - mog± liczyæ na doradztwo, wyja¶nienie w±tpliwo¶ci czy pomoc przy likwidacji szkody. Klient owszem, poczyta o ubezpieczeniach przed kupnem przez internet, kupi proste produkty online, jak ubezpieczenia turystyczne czy OC samochodu, jednak w bardziej skomplikowanych przypadkach zwraca siê ku doradcy. St±d te¿ coraz czê¶ciej pojawiaj± siê w internecie wersje pó³-online. Klient w sieci deklaruje chêæ zakupu, wype³nia formularz, w którym zawiera opis swoich potrzeb ubezpieczeniowych, a ten z kolei… trafia do agentów z jego okolicy. Dziêki temu, bez wychodzenia z domu i bez potrzeby spotykania siê z wieloma po¶rednikami, nie rezygnuje z zawarcia umowy i konsultacji z ¿ywym cz³owiekiem (np. ubezpieczenie.com.pl – opcja „Zamów ubezpieczenie” czy cuk.com.pl).

Klient szuka w sieci: informacji o produktach, korzy¶ci, opinii innych konsumentów i mo¿liwo¶ci zakupu. Pomimo dynamicznego rozwoju internetowych serwisów ubezpieczeniowych, ci±gle jeszcze wiele pracy przed nimi. I nie tylko przed nimi. Zanim w Polsce sprzeda¿ ubezpieczeñ przez internet osi±gnie podobne rozmiary jak w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych, musi siê przede wszystkim zmieniæ nastawienie do tego medium towarzystw ubezpieczeñ. Kiedy ju¿ bêdzie mo¿na porównaæ na jednej stronie oferty wszystkich ubezpieczycieli, maj±c pewno¶æ, ¿e podane dane s± rzetelne, kiedy najwiêksze firmy stworz± w koñcu produkty typowe pod sprzeda¿ online (proste, czytelne pakiety z elektronicznymi wnioskami), na pewno znacznie zwiêkszy siê liczba osób, które wybior± w³a¶nie internet do zakupu polisy. Nie wolno zapominaæ równie¿ o czynniku edukacyjnym – poradach, artyku³ach, kampaniach sezonowych – o aktywnym kreowaniu ¶wiadomo¶ci ubezpieczeniowej przez internet. Na szczê¶cie strony www towarzystw s± coraz lepsze, maj± coraz wiêcej pomocnych informacji i coraz czê¶ciej zak³adaj± swoim agentom firmowe strony (np. Allianz, Aviva). Tak¿e sami agenci coraz chêtniej korzystaj± z internetu – wysy³aj± oferty do klientów za pomoc± e-maili, zapisuj± siê na newslettery, by ¶ledziæ bie¿±ce wydarzenia z rynku, a tak¿e dodaj± wizytówki do internetowych katalogów, aby u³atwiæ znalezienie ich w sieci. Kto jeszcze nie dostrzeg³ szansy, jak± jest internet, niech zastanowi siê, czy staæ go na to, by nie docieraæ do 15,8 mln polskich internautów (wg Gemius, dane na koniec 2008 r.).

Magdalena Vogt-Komorowska
« powr�t do dzia�u: Porady eksperta
« zapisz si� na Newsletter
Nasze serwisy:
www.ubezpieczeniaonline.pl Ubezpieczenia przez Internet. Kup online ubezpieczenie samochodu, na ¿ycie, zdrowotne, nieruchomo¶ci, na wakacje, na narty, NNW, dla przedsiêbiorców, inwestycyjne, ochrona prawna.
www.ubezpieczeniazyciowe.pl Wszystko o ubezpieczeniach na ¿ycie. Zamów ubezpieczenie na ¿ycie, Korzy¶ci z ubezpieczenia na ¿ycie, Ceny ubezpieczeñ na ¿ycie, Czym jest ubezpieczenie na ¿ycie? Oblicz sk³adk± ubezpieczenia na ¿ycie.
www.rankingubezpieczennazycie.pl Ranking Ubezpieczeñ Ochronnych - zabezpiecz Twoje ¿ycie i zdrowie. Ranking Ubezpieczeñ Oszczêdno¶ciowych - oszczêdzaj na emeryturê. Na co zwróciæ uwagê wybieraj±c polisê na ¿ycie?
www.ubezpieczeniemieszkania.pl Zamów ubezpieczenie nieruchomo¶ci u 5 agentów lub kup ubezpieczenie mieszkania online. Wype³nij formularz, oblicz sk³adkê i kup polisê. Polisa na e-maila!
www.ubezpieczenienanarty.pl Ubezpieczenia na narty i snowboard. Poradniki narciarskie. Oblicz sk³adkê ubezpieczenia na narty i snowboard. Kup ubezpieczenie narciarskie online.
www.ubezpieczenienarciarskie.pl Porównaj ubezpieczenia narciarskie online i dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie. Ubezpieczenia na narty dajê Ci komfort spokojnych i bezpiecznych woja¿y po stokach narciarskich.
www.ubezpieczenieturystyczne.com.pl Porównaj ubezpieczenia podró¿y online, dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - podró¿ne, ubezpieczenie na wyjazd.
www.polisaturystyczna.pl Porównaj ubezpieczenia turystyczne online, wybierz najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - dla Ciebie i Twojej rodziny.
finanse.rankomat.pl Porównaj produkty bankowe i sprawd¼ ranking kredytów gotówkowych oraz ranking kredytów hipotecznych. Najlepsze produkty bankowe w internecie.