Podobne pismo powinieneś skierować także do nowego funduszu w celu rozpoczęcia procedury anulacji Twojej nowej umowy. Jeżeli chodzi o uchylenie skierowane do dotychczasowego OFE, pamiętaj o zachowaniu terminu.
Uchylenie musi zostać dostarczone do siedziby dotychczasowego funduszu najpóźniej do 10. dnia miesiąca transferowego.
W przeciwnym wypadku zostaniesz zgłoszony na listę transferową i dojdzie do transferu.
Błąd istotny
Jakie sytuacje można uznać za błąd istotny. „Pomyliłem się”? Nie. „Już nie chcę zmieniać OFE”? Też nie. Każdy z funduszy trochę inaczej definiuje błąd istotny. Jednak każdy z nich powinien uznać jako błąd istotny przekazanie nieprawidłowych informacji przez swojego przedstawiciela na temat wyników funduszy, miejsca w rankingach oraz wysokości opłat.
I w takich sytuacjach każdy OFE powinien unieważnić umowę z Klientem.
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na różnicę pomiędzy uchyleniem adresowanym do dotychczasowego funduszu w celu wstrzymania transferu oraz pismem kierowanym do nowego funduszu w celu anulowania umowy.
W pierwszym przypadku wystarczy, że powołamy się na błąd istotny oraz fakt poinformowania o tym błędzie nowego OFE.
Jeżeli pismo zawierające takie informacje dotrze na czas, to wystarczy, żeby nie doszło do transferu. Natomiast uchylenie adresowane do nowego funduszu, żeby zostało uznane za skuteczne, musi już zawierać szczegółowy opis błędu.
Jak widać, proces zmiany OFE nie jest prosty. Pomimo tego, a może właśnie między innymi dlatego, wydaje się także dosyć „dziurawy” i stwarzający możliwości nadużyć, zarówno ze strony klientów (którzy np. zbyt pochopnie, nie pod wpływem błędu, podpisali nową umowę i próbują się z niej wycofać), ale także agentów (którzy namawiają klientów do tego procederu).
AP