Marzysz o tym, aby stać się właścicielem samochodu z Wielkiej Brytanii? Musisz się przygotować na sporo formalności. Podstawą jest dostosowanie pojazdu do ruchu prawostronnego. Nie jest to jednak jedyne wyzwanie, z którym będziesz musiał się zmierzyć. Od stycznia 2021 roku, wraz z opuszczeniem Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię, pojawiły się dodatkowe wymagania związane z przywozem i rejestracją samochodu. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć.
Czy Brexit miał wpływ na liczbę aut importowanych z Wielkiej Brytanii?
Brexit, czyli wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, wywołał spore zamieszanie na rynku. Pojawiło się wiele pytań dotyczących relacji handlowych między Wielką Brytanią a innymi krajami europejskimi. Wpływ Brexitu na rynek motoryzacyjny można jednak określić jako umiarkowany. UK nigdy nie znajdowało się w czołówce krajów, gdzie Polacy szukali pojazdów. Nowe przepisy i dodatkowe formalności celno-administracyjne w związku z wyjściem Wielkiej Brytanii z UE sprawiły, że zainteresowanie tak zwanymi „anglikami” spadło jeszcze bardziej. Według statystyk w 2019 roku miesięcznie sprowadzano ok. 2000 aut miesięczne. Obecnie, w 2023 roku szacuje się, że może to być nawet 10 razy mniej pojazdów. Warto natomiast podkreślić, że na taki stan rzeczy mają wpływ nie tylko znacznie bardziej skomplikowane procedury, ale także ogólny kryzys rynkowy i wysoka inflacja w Polsce. Wiele osób nie może pozwolić sobie na zakup samochodu, co było możliwe jeszcze kilka lat temu.
Czy po wyjściu Wielkiej Brytanii z UE nadal można sprowadzać samochody z tego państwa?
Odkąd Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, wiele osób zastanawia się, czy nadal można sprowadzać samochody z tego kraju. Zmieniły się pewne warunki i pojawiły się nowe formalności niezbędne do dopełnienia. Nie ogranicza to jednak możliwości w zakresie importu pojazdów z UK. Warto także zauważyć, że wyjściu Wielkiej Brytanii z UE, polski rynek samochodowy zyskał także nowe możliwości. Firmy, które sprowadzają obecnie pojazdy z tego kraju, mogą korzystać z umów handlowych, jakie zostały podpisane między Polską a Wielką Brytanią.
Jak w UK można kupić auto, aby sprowadzić go do Polski?
Zastanawiasz się, jak znaleźć odpowiednie auto w Wielkiej Brytanii? Najlepszym sposobem jest skorzystanie z aukcyjnych serwisów internetowych, takich jak Autotrader.co.uk czy Motors.co.uk. Część osób decydujący się na taki zakup korzysta także ze strony Autovillage.co.uk. Jest to wygodnie rozwiązanie, ponieważ dzięki tym portalom można przeglądać oferty sprzedaży samochodów w różnych regionach kraju. Umożliwiają one także porównanie parametrów technicznych pojazdów oraz ich ceny. Wystarczy skorzystać z filtrów wyszukiwania. Plusem w przypadku angielskich ogłoszeń jest fakt, że bardzo często można znaleźć w nich podany numer rejestracyjny samochodu. To pozwala na szybką weryfikację jego historii. Można więc wstępnie określić, czy jest on godny uwagi.
Podobnie, jak na rynku krajowym, również w Wielkiej Brytanii można zdecydować się na zakup pojazdu w komisie samochodowym. Popularną opcją jest także odwiedzenie giełdy samochodowej, gdzie można znaleźć wymarzone auto.
Kontrola stanu technicznego pojazdu z UK – podstawowe informacje
Kontrola stanu technicznego pojazdu, który zamierzasz sprowadzić z Wielkiej Brytanii do Polski to ważny etap. Jest ona możliwa dzięki wspomnianemu wcześniej numerowi rejestracyjnemu, który dostępny jest w większości ogłoszeń. Jeżeli wpiszesz go na stronie HPI Check, to uzyskasz takie dane jak:
-
przebieg pojazdu,
-
opłaty związane z podatkiem drogowym,
-
usterki samochodu.
Drugim serwisem, w którym możesz uzyskać informacje dotyczące auta, jest strona DVLA. Tam również konieczne jest podanie numeru rejestracyjnego. Po jego wpisaniu otrzymasz takie dane jak:
-
uregulowanie podatku drogowego,
-
stan techniczny pojazdu,
-
termin ważności przeglądu.
Stan techniczny samochodu – klasyfikacja w Wielkiej Brytanii
Stan techniczny samochodu to kluczowa kwestia dla bezpieczeństwa na drodze. W Wielkiej Brytanii istnieją rygorystyczne przepisy dotyczące oceny stanu technicznego pojazdów. Ich zadaniem jest minimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
Klasyfikacja stanu technicznego samochodu odbywa się z uwzględnieniem czterech kategorii.
-
Kategoria A – oznacza, że samochód ma poważne problemy techniczne i nie jest zdatny do jazdy. Jedyną opcją jest jego złomowanie.
-
Kategoria B – pojazd nie nadaje się do jazdy, ale można wykorzystać go na części.
-
Kategoria S – samochód ma poważne usterki konstrukcyjne, a jego naprawa może przewyższać samą wartość pojazdu.
-
Kategoria N – oznacza, że samochód ma pewne problemy techniczne związane z układem zawieszenia lub układem kierowniczym, ale jest wciąż zdatny do jazdy i koszt naprawy nie powinien być znaczny.
Jakich formalności wymaga sprowadzenie samochodu z Wielkiej Brytanii do Polski?
Wyjeżdżając z terytorium Wielkiej Brytanii, pamiętaj, aby zgłosić to do brytyjskiego wydziału komunikacji – DVLA. Bez tego kroku, poruszanie się samochodem w innych krajach jest niezgodne z prawem. Wymagane jest również zwrócenie dowodu rejestracyjnego oraz podanie precyzyjnej daty powrotu do kraju. Jest to niezbędne, aby otrzymać dokument V561, potwierdzający świadectwo stałego wywozu auta z kraju.
Niezwykle istotną kwestią jest również wybór sposobu transportu pojazdu z UK. Możliwa jest droga lądowa i wodna. Jeżeli sprowadzasz auto za pomocą transportu morskiego, to musisz wybrać także docelowy port, do którego dopłynie Twój ładunek. To z kolei wpływa także na wysokość podatków, jakie będziesz musiał uiścić. Warto więc dokładnie przeanalizować wszystkie dostępne opcje.
Jak w Polsce wygląda rejestracja samochodu z UK?
Rejestracja samochodu z Wielkiej Brytanii w Polsce, choć wymaga pewnych formalności, nie jest skomplikowanym i trudnym procesem. Niezbędne jest jednak dopełnienie pewnych formalności, bez których nie można poruszać się po drogach legalnie.
Podstawą jest przede wszystkim dostosowanie auta do ruchu prawostronnego, który obowiązuje w Polsce. W praktyce oznacza to więc wykonanie „przekładki kierownicy”. Czy dotyczy to każdego samochodu? Okazuje się, że niekoniecznie. W pojazdach produkowanych do końca 2020 roku nie tzw. przekładka nie jest obowiązkowa. Oznacza to, że to właściciel decyduje sam, czy ją wykona. Oprócz tego w każdym przypadku konieczne jest tłumaczenie dokumentów.
Następnym krokiem jest uregulowanie opłat. Oznacza to opłacenie:
-
podatku VAT – standardowo 23%, o ile nie decydujesz się na ściągnięcie pojazdu do portu, który jest zlokalizowany w innym kraju np. Niemczech,
-
akcyzy – 3,1% wartości dla samochodów z silnikami o pojemności do 2 tys. cm3 i 8,6% wartości dla aut z silnikami o pojemności powyżej 2 tys. cm3,
-
cła – żeby sprawdzić, czy obowiązuje Cię zwolnienie, skontaktuj się z urzędnikiem celno-skarbowym.
Ostatnim etapem jest natomiast rejestracja auta w wydziale komunikacji. Zrobisz to na podstawie umowy sprzedaży lub faktury wystawionej w UK. Rejestracja przebiega w dwóch etapach. Początkowo jest ona ważna czasowo na 30 dni. Wówczas sprawdzana jest historia pojazdu. Jeżeli wszystko się zgadza, to auto rejestrowane jest bezterminowo.
Ubezpieczenie samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii
Decydując się na ubezpieczenie pojazdu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii, warto mieć świadomość, że istnieją pewne czynniki, które mogą wpłynąć na warunki polisy, a także samą wysokość składki.
Podstawową kwestią jest umiejscowienie kierownicy. Pojazdy produkowane do końca 2020 roku i sprowadzone do Polski, nie wymagają zrobienia tzw. przekładki. Można jednak powiedzieć, że w pewien sposób takie auto nie jest dostosowane do ruchu w Polsce. W związku z tym ubezpieczyciel może wymagać wyższej składki z uwagi na większe ryzyko spowodowania stłuczki.
Innymi aspektami są: historia pojazdu i zakres ubezpieczenia. Obowiązkowa jest wyłącznie polisa OC. Do tego można natomiast dokupić dodatkowo pakiet AC, NNW i Assistance. Warianty te są szczególnie zalecane przy nowych pojazdach. Oznacza to, że dla każdego samochodu sprowadzonego z Wielkiej Brytanii ostateczny koszt ubezpieczenia może być całkowicie inny.