Twoje auto jest w fatalnym stanie i znowu siê popsu³o? Karoseria zosta³a prze¿arta przez rdzê, silnik znów nie odpala, a ogumienie jest zu¿yte? Zanim podejmiesz decyzjê o zez³omowaniu pojazdu, zastanów siê, czy nie ma w nim sprawnych czê¶ci. Prawdopodobnie w twoim aucie jest kilka elementów, które nadaj± siê do tego, aby je sprzedaæ. Jak to zrobiæ? I czy jest to na pewno legalne? Wyja¶niamy, czy rzeczywi¶cie mo¿na zarobiæ na sprzeda¿y samochodu na czê¶ci.
Sprzeda¿ auta na czê¶ci – kiedy warto o niej pomy¶leæ?
Auto, które pierwsz± m³odo¶æ ma ju¿ dawno za sob± i sta³o siê skarbonk± bez dna, na pewno spêdza sen z powiek swojemu w³a¶cicielowi. Ma on wtedy dwie opcje. Mo¿e dalej inwestowaæ w samochód, do którego jest przywi±zany, lub oddaæ go na z³om. W tym drugim przypadku do jego kieszeni trafi gotówka.
Ile mo¿na zarobiæ na z³omowaniu auta?
Wszystko zale¿y od jego masy i rodzaju. Najmniej dostan± w³a¶ciciele samochodów osobowych, którzy zamierzaj± zez³omowaæ swoje pojazdy. Cena za 1 kg auta waha siê od 0,30 z³ do 0,40 z³. Wiêcej, bo od 0,40 z³ do 0,60 z³ za 1 kg, zarobi± na zez³omowaniu w³a¶ciciele samochodów ciê¿arowych. Najlepsze stawki przewidziano dla du¿ych samochodów dostawczych. Cena za 1 kg takiego auta wynosi do 0,70 z³.
Dla przyk³adu, z³omuj±c osobówkê, jej w³a¶ciciel zarobi ¶rednio od 600 do 1000 z³. Mo¿e jednak okazaæ siê, ¿e sprawne czê¶ci znajduj±ce siê w samochodzie s± warte o wiele wiêcej. Co w tej sytuacji mo¿na zrobiæ?
Czy sprzeda¿ samochodu na czê¶ci jest legalna?
Wydawa³oby siê, ¿e je¶li masz gara¿ i dostatecznie du¿o miejsca na czê¶ci samochodowe, to rozebranie auta na czê¶ci pierwsze to najlepsza decyzja. Z takim zadaniem poradzi sobie nawet kto¶, kto nie mia³ okazji do tej pory zbyt czêsto naprawiaæ pojazdu i zagl±daæ pod jego maskê. W³a¶cicieli aut przeznaczonych na z³omowanie kusi zwykle demonta¿ reflektorów i wci±¿ sprawnego akumulatora oraz skrzyni biegów – na sprzeda¿y takich czê¶ci mo¿na zarobiæ spor± sumê.
Co stoi na przeszkodzie? Przepisy.
Zgodnie z polskim prawem demonta¿ samochodu w domowych warunkach i przez nieupowa¿nione do tego osoby to nielegalna praktyka. Taki zakaz ma na celu ochronê ¶rodowiska. Nieumiejêtny demonta¿ akumulatora mo¿e skoñczyæ siê wyciekiem p³ynu, który przedostaj±c siê do gleby, powa¿nie zanieczy¶ci j± i wody gruntowe. Ponadto problemem s± czê¶ci, których nie mo¿na ju¿ sprzedaæ, gdy¿ s± zepsute. Przepisy zabraniaj±ce demonta¿u podzespo³ów samochodowych zapobiegaj± ich wyrzucaniu w niedozwolonych miejscach – np. w lasach czy domowych ¶mietnikach.
Nale¿y pamiêtaæ, ¿e zabronione jest zarówno demontowanie czê¶ci, jak i ich sprzeda¿. Dlatego je¶li my¶lisz o tym, ¿eby przed wizyt± na z³omowisku wyj±æ akumulator, a nastêpnie go sprzedaæ, to tak naprawdê planujesz dwa przestêpstwa. Kary dla nieuczciwych w³a¶cicieli aut s± wysokie. Zgodnie z tre¶ci± art. 53a ust. 1 ustawy z 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji mog± oni zap³aciæ skarbowi pañstwa od 10 tys. do nawet 300 tys. z³otych.
Sprzeda¿ samochodu na czê¶ci – co mo¿esz z niego wymontowaæ?
Auto, które jest przeznaczone do z³omowania, nie mo¿e wa¿yæ mniej ni¿ 90% swojej pierwotnej masy. Oznacza to, ¿e wyjêcie z niego silnika, skrzyni biegów i reflektorów nie wchodzi w grê. Je¿eli przyjedziesz na stacjê demonta¿u z pojazdem, który wa¿y mniej, ni¿ wymagaj± tego przepisy, czekaj± ciê konsekwencje finansowe.
S± jednak czê¶ci samochodowe, które s± lekkie i których demonta¿ jest bardzo ³atwy. Przed oddaniem auta na stacjê mo¿esz wyj±æ z niego np.:
-
klosze i obudowy lamp wewnêtrznych,
-
panele sterowania nawiewami i klimatyzacj±,
-
zegary,
-
radio samochodowe.
Pamiêtaj te¿, ¿eby przed oddaniem auta do kasacji wyj±æ z niego trójk±t, ga¶nicê i lewarek. Nie zarobisz na nich, ale mog± ci siê przydaæ w nowym samochodzie.
Jak sprzedaæ samochód na czê¶ci z trosk± o ¶rodowisko?
Karoseriê twojego auta prze¿ar³a rdza, ale jego silnik jest ci±gle w doskona³ym stanie? Jak sprzedaæ samochód na czê¶ci, aby zrobiæ to w duchu zero-waste? Jest tylko jedno legalne rozwi±zanie – oddanie auta do Stacji Demonta¿u Pojazdów.
To miejsca, do których trafiaj± samochody po wypadkach, spalone, zalane i mocno zniszczone. Jednak zanim zostan± one przeznaczone na z³om, s± rozbierane na czê¶ci pierwsze. Z takich aut wyjmuje siê np. silniki, akumulatory, bezpieczniki, skrzynie biegów i reflektory. Fachowcy przygl±daj± siê im pod k±tem tego, czy bêd± mog³y byæ on jeszcze zdatne do u¿ytku. W ten sposób wybieraj± czê¶ci, które mog± przej¶æ regeneracjê – po konserwacji s± ponownie sprzedawane. Natomiast te elementy samochodu, które s± bezu¿yteczne, poddaje siê recyklingowi.
Funkcjonowanie Stacji Demonta¿u Pojazdów reguluje Rozporz±dzenie Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie minimalnych wymagañ dla stacji demonta¿u oraz sposobu demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji z dniem 28 lipca 2005 r. Wymaga siê, aby takie miejsca spe³nia³y surowe standardy. Musz± byæ podzielone na sektory i tak zagospodarowane, aby mo¿liwa tam by³a bezpieczna utylizacja tak¿e szkodliwych dla ¶rodowiska odpadów.
Sprzeda¿ samochodu na czê¶ci na w³asn± rêkê – dlaczego siê nie op³aca?
Je¿eli twój samochód nie nadaje siê do jazdy, na pewno chcesz go wyrejestrowaæ. W tym celu musisz siê go legalnie pozbyæ i przedstawiæ w wydziale komunikacji stosowne dokumenty. S± nimi:
-
za¶wiadczenie o zez³omowaniu pojazdu. Wydaje siê je w 3 egzemplarzach. Jeden zostaje u pracownika stacji demonta¿u, drugi jest przeznaczony dla ciebie po zez³omowaniu auta, a trzeci trafia do wydzia³u komunikacji;
-
uniewa¿nienie dowodu rejestracyjnego, tablic i karty pojazdu.
Dokumenty te wydaje jedynie legalnie dzia³aj±ca Stacja Demonta¿u Pojazdów. Bez nich nie wyrejestrujesz auta, co oznacza, ¿e ci±gle bêdziesz mieæ obowi±zek op³acania za niego polisy OC. Je¶li nie bêdziesz uiszczaæ sk³adek, czekaj± ciê powa¿ne konsekwencje finansowe – rzêdu nawet kilku tysiêcy z³otych. Dlatego wniosek jest jeden – nielegalna sprzeda¿ auta na czê¶ci po prostu siê nie op³aca.
Jakie dokumenty s± wymagane do oddania auta do Stacji Demonta¿u Pojazdów?
Aby zez³omowaæ samochód lub przeznaczyæ go do „rozbiórki” w Stacji Demonta¿u Pojazdów, bêdziesz potrzebowaæ tylko kilku dokumentów. Zabierz ze sob±:
-
swój dokument to¿samo¶ci,
-
kartê pojazdu – je¿eli by³a wydana,
-
dowód rejestracyjny auta,
-
dokument, na podstawie którego sta³e¶ siê w³a¶cicielem danego pojazdu.
Po przyje¼dzie do stacji twoje auto zostanie wycenione. Spodziewaj siê, ¿e twój zysk bêdzie wynosiæ nie wiêcej ni¿ kilkaset z³otych – je¶li chcesz zutylizowaæ pojazd osobowy. Kwota ta mo¿e byæ bardzo niska w porównaniu do tego, ile wart jest silnik w z³omowanym aucie. Jednak pamiêtaj – nie ryzykuj, bo nie warto. Za ³atwym zarobkiem mo¿e i¶æ wysoka kara pieniê¿na.
Podsumowanie:
-
W Polsce samodzielny demonta¿ pojazdów – osobowych czy ciê¿arowych – jest nielegalny.
-
Kara za samodzielny demonta¿ auta mo¿e wynie¶æ nawet 300 tys. z³.
-
Z samochodu przeznaczonego do z³omowania mo¿esz wyj±æ tylko lekkie, plastikowe i mniejsze czê¶ci.
-
Z³omowany samochód nie mo¿e wa¿yæ mniej ni¿ 90% jego pierwotnej masy.
-
Niesprawne auta przeznaczone do utylizacji mo¿na oddaæ do Stacji Demonta¿u Pojazdów.
-
Pojazd wyrejestrujesz, maj±c za¶wiadczenie o jego z³omowaniu. Takie dokumenty wydaj± jednie legalnie dzia³aj±ce Stacje Demonta¿u Pojazdów.
Najczê¶ciej zadawane pytania:
Czy samochód przeznaczony do kasacji musi zawsze sam dojechaæ do Stacji Demonta¿u Pojazdów?
Nie. S± firmy, które zabieraj± auta od ich w³a¶cicieli na lawecie. Tak± praktykê stosuje siê zw³aszcza w przypadku pojazdów, które ju¿ nie je¿d¿± lub stwarza³by zagro¿enie na drodze.
Co zrobiæ, aby przestaæ p³aciæ OC za zez³omowany pojazd?
W tym celu musisz wypowiedzieæ umowê swojemu ubezpieczycielowi. Zrobisz to, sk³adaj±c stosowne o¶wiadczenie oraz do³±czaj±c do niego za¶wiadczenie o z³omowaniu i dokument wyrejestrowania auta z powodu kasacji.
Czy po zez³omowaniu auta otrzymam niewykorzystan± sk³adkê z polisy OC?
Tak. Otrzymasz zwrot za dni, które pozosta³y do koñca twojej umowy OC, licz±c od dnia wyrejestrowania samochodu po z³omowaniu.
¬ród³a:
Ustawa z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji - https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20050250202/U/D20050202Lj.pdf
Rozporz±dzenie Ministra ¦rodowiska i Pracy z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie minimalnych wymagañ dla stacji demonta¿u oraz sposobu demonta¿u pojazdów wycofanych z eksploatacji – https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20051431206/O/D20051206.pdf.