Rondo to skrzyżowanie, na którym pojazdy poruszają się wokół centralnej wyspy. To rozwiązanie jest stosowane w celu regulowania, uspokajania i zwiększania płynności ruchu. Ze względu na specyficzny kształt wymusza u kierowców redukcję prędkości i pozwala na bezpieczne zawracanie. Ronda stosuje się chętnie na nowo budowanych skrzyżowaniach, a także przy przebudowie tych już istniejących. Sprawdź, jak poprawnie i bezpiecznie przemieszczać się po rondzie.
Skrzyżowanie o ruchu okrężnym — co prawo mówi o rondzie?
Rondo to potoczna nazwa skrzyżowania przypominającego kształtem okrąg, na którym ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Jego definicję podaje Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (§ 36., ust. 1). Opisuje ono znak nakazu C-12, który przedstawia 3 białe strzałki na niebieskim tle tworzące okrąg i wskazujące kierunek odwrotny do ruchu wskazówek zegara. O ruchu okrężnym informuje również ostrzegawczy A-8 przedstawiający czarne strzałki na żółtym tle. W towarzystwie symbolu ronda niemal zawsze pojawia się znak A-7 wskazujący na konieczność ustąpienia pierwszeństwa pojazdom już znajdującym się na rondzie.
Ciekawostka! Największe rondo w Polsce i jedno z największych w Europie znajduje się w Głogowie. Ruch okrężny odbywa się tam wokół wyspy o powierzchni ok. 5 hA, a na jej objechanie potrzeba ok. 45 sekund. |
Jakie są rodzaje rond?
Ronda umożliwiają kontrolowanie i uspokajanie ruchu drogowego w lepszym stopniu niż klasyczne skrzyżowania. Dodatkowo zapewniają większy poziom bezpieczeństwa i pomagają zmniejszać liczbę poważnych wypadków. Ich największą wadą jest jednak ograniczona przepustowość. W celu poprawy wydajności skrzyżowań o ruchu okrężnym testuje się nowe typy rozwiązań. Obecnie wyróżnia się:
-
ronda jednopasmowe — cechują się wysokim poziomem bezpieczeństwa, co wynika z niewielkiej liczby punktów kolizyjnych i małej prędkości przejazdu. Stanowią dobrą alternatywę dla klasycznych skrzyżowań, jednak w porównaniu do innych typów rond charakteryzują się dość niską przepustowością. Kalkuluje się, że mogą obsłużyć 2000-2500 pojazdów w ciągu godziny;
-
ronda dwupasmowe — są wykorzystywane wszędzie tam, gdzie rondo jednopasmowe mogłoby okazać się niewystarczające. Z uwagi na przeplatanie się potoków ruchu, przyczyniają się do powstania niebezpiecznych sytuacji i obniżenia poziomu bezpieczeństwa na skrzyżowaniu;
-
ronda turbinowe — cechują się spiralnym oznakowaniem pasów ruchu i wymuszają na kierowcach wybór pożądanego kierunku jazdy już przy wlocie. Takie nietypowe ronda wielopasmowe zaprojektował pod koniec XX wieku Bertus Fortuijn. Wyróżniają się one lepszą przepustowością niż ronda dwupasmowe, przy zachowaniu poziomu bezpieczeństwa typowego dla jednopasmowych.
Każdy z wymienionych typów skrzyżowań wymaga od kierowców nieco innego postępowania. Wszystkie warianty mają swoje plusy i minusy, jednak przy znajomości przepisów, a także odpowiedniej technice pozwalają na szybkie oraz bezpieczne objechanie ronda.
Kto ma pierwszeństwo na rondzie?
Zasady obowiązujące na rondzie zasadniczo nie różnią się niczym od reguł obowiązujących na pozostałych rodzajach skrzyżowań. Przed większością tego typu obiektów drogowych są ustawione znaki C-12 i A-7. Wskazują na konieczność ustąpienia pierwszeństwa. Oznacza to, że dojeżdżając do ronda, musisz przepuścić wszystkie znajdujące się na nim auta. Jeśli przed wjazdem na skrzyżowanie znajduje się wyłącznie znak informujący o ruchu okrężnym, wtedy obowiązuje na nim zasada prawej ręki. Wówczas każdy kierowca na rondzie, dojeżdżając do wjazdu, na którym ustawiło się auto, ma obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa. W praktyce jednak takie skrzyżowania są rzadkością.
W Polsce funkcjonują również ronda, na których ruch jest regulowany za pomocą sygnalizacji świetlnej. Wtedy nie pozostaje nic innego niż zastosować się do nadawanych przez nią sygnałów.
Jak poruszać się po rondzie jednopasmowym?
Ronda jednopasmowe są najbardziej podstawową formą skrzyżowań o ruchu okrężnym. Zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa z uwagi na zminimalizowaną liczbę miejsc przecięcia osi dwóch pasów o różnych kierunkach. Ponadto umożliwiają dość spokojne przekroczenie jezdni pieszym, do czego przyczynia się rozdzielenie grup pojazdów na wlotach i na wylotach.
Krok 1. Zwróć uwagę na znaki znajdujące się przed skrzyżowaniem. W większości sytuacji tuż przed wjazdem dostrzeżesz symbol ronda i informację o konieczności ustąpienia pierwszeństwa.
Krok 2. Przed wjechaniem na rondo upewnij się, czy żaden pojazd nie nadjeżdża z lewej strony.
Krok 3. Po wjeździe poruszaj się wokół wyspy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Opuść rondo wybranym wlotem, sygnalizując wykonywany manewr prawym kierunkowskazem.
Jak poruszać się po rondzie dwupasmowym?
Rondo dwupasmowe może przysporzyć nieco więcej problemów niż skrzyżowanie jednopasmowe. Poruszanie się po nim wymaga zajęcia odpowiedniego pasa podczas wjazdu i zachowania szczególnej ostrożności przy zjeździe.
Krok 1. Zwróć uwagę na znaki pionowe i poziome. Zajmij pas odpowiedni dla wylotu, którym zamierzasz zjechać. Co do zasady prawy pas jest przeznaczony dla osób skręcających w prawo i na wprost, a lewy — dla kierowców kierujących się w lewo i zawracających.
Krok 2. Wjedź na rondo, pamiętając o konieczności ustąpienia pierwszeństwa innym kierowcom.
Krok 3. W razie potrzeby zmień pas w taki sam sposób, jak na innych skrzyżowaniach.
Krok 4. Opuść rondo. Jeśli skręcasz w lewo lub zawracasz, przed zjazdem zmień pas na skrajnie prawy.
Jak poruszać się po rondzie turbinowym?
Jazda po rondzie turbinowym na pierwszy rzut oka może wydawać się niezwykle trudna. W praktyce jednak przemieszczanie po takim skrzyżowaniu z odseparowanymi pasami ruchu jest stosunkowo proste, zwłaszcza jeśli porówna się je do klasycznego ronda dwupasmowego. Dlaczego? Bo na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu, a jedyny punkt kolizyjny znajduje się przy wjeździe na skrzyżowanie.
Krok 1. Zajmij pas właściwy dla wylotu, którym chcesz opuścić rondo turbinowe. Pamiętaj o ustąpieniu pierwszeństwa i zachowaniu ostrożności przy zmianie pasa.
Krok 2. Jedź pasem wybranym przy wjeździe.
Krok 3. Opuść rondo zgodnie z przebiegiem separatorów ruchu.
Jakie błędy popełniają kierowcy na rondach?
Niektórym kierowcom przejazd przez rondo przysparza wielu problemów, a największe kłopoty zaczynają się w sytuacji, gdy trzeba przekroczyć tory tramwajowe. Wśród najczęstszych błędów popełnianych w czasie przemieszczania się po skrzyżowaniu o ruchu okrężnym warto wymienić:
-
nieustąpienie pierwszeństwa — pamiętaj, aby przy wjeździe na rondo przestrzegać reguł narzuconych przez znaki. Zachowaj też szczególną ostrożność przy zmianie pasa;
-
niedostosowanie prędkości do warunków — zbyt szybka jazda sprzyja niekontrolowanemu wyjechaniu na sąsiedni pas i może przyczynić się do stłuczki. Uniemożliwia też odpowiednio wczesne dostrzeżenie pieszych;
-
ustąpienie pierwszeństwa tramwajowi wjeżdżającemu na rondo — na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznaczonym znakami C-12 i A-7 tramwaj nie ma pierwszeństwa wjazdu. Musi jednak opuścić rondo jako pierwszy;
-
zjazd z ronda z niewłaściwego pasa ruchu — wielu kierowców zapomina, że przed opuszczeniem skrzyżowania o ruchu okrężnym należy zająć skrajnie prawy pas.
Nieprzestrzeganie powyższych zasad jest częstą przyczyną kolizji i mandatów. Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze, wystarczy zapamiętać najważniejsze zasady dotyczące poruszania się po rondach.
Techniki i zasady jazdy na rondzie — podsumowanie
Ronda uznaje się za bezpieczne obiekty drogowe. Wyróżnia się 3 rodzaje tego typu skrzyżowań — jednopasmowe, dwupasmowe lub turbinowe. Wymagają one od kierowców znacznego zredukowana prędkości. Najczęściej ronda są sygnalizowane za pomocą znaków C-12 i A7, które informują o występowaniu skrzyżowania o ruchu okrężnym i konieczności ustąpienia pierwszeństwa. Co ciekawe, istnieją też ronda, na których obowiązuje tzw. zasada prawej ręki. Należy pamiętać, aby przed zjazdem ze skrzyżowania włączyć prawy kierunkowskaz.