Urz±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów uzna³, ¿e TU na ¯ycie Nordea i TU na ¯ycie Warta naruszy³y zbiorowe interesy konsumentów, stosuj±c sprzeczne z prawem postanowienia. Do takich wniosków doszed³ po kontroli wzorców umów na rynku ubezpieczeniowym w 2009 roku.
W przypadku TU na ¯ycie Nordea, zakwestionowane zosta³y niekorzystne dla ubezpieczonych klauzule przed³u¿aj±ce czas na wyp³atê odszkodowania osobom, które uleg³y wypadkom, a tak¿e postanowienie, które dawa³o ubezpieczycielowi mo¿liwo¶æ potr±cenia zaleg³ej sk³adki z wyp³acanego odszkodowania. Za te praktyki towarzystwo otrzyma³o karê w wysoko¶ci 727 181 z³otych.
Postanowienia stosowane przez TU na ¯ycie Warta równie¿ budzi³y zastrze¿enia Urzêdu. Ubezpieczyciel stosowa³ takie zapisy, które dawa³y mu prawo do potr±cania czê¶æ sk³adki, gdy konsument zrezygnowa³ przed koñcem umowy z polisy (zgodnie z prawem, towarzystwo ma obowi±zek zwrotu sk³adki za czas niewykorzystanej ochrony). Zastrze¿enia budzi³ równie¿ zapis, zgodnie z którym w przypadku ¶mierci ubezpieczonego ¶wiadczenie zostanie wyp³acone w równych czê¶ciach osobom uprawnionym (to ubezpieczony powinien wskazaæ, jak± czê¶æ ubezpieczenia otrzyma ka¿da z uprawnionych osób). UOKiK na³o¿y³ na towarzystwo karê w wysoko¶ci 169 931 z³otych.
Urz±d Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dalszym ci±gu prowadzi postêpowania, w których sprawdza, czy nie zosta³y naruszone interesy ubezpieczonych.
¬ród³o: UOKiK
OZ