Kolejny rok, kolejne podwyżki. W 2014 roku podstawowa kara za brak ubezpieczenia OC urośnie do 3360 zł. Tyle przyjdzie zapłacić właścicielowi samochodu osobowego, który w nadchodzącym roku, przez dłużej niż dwa tygodnie, nie wykupi OC dla swojego pojazdu. Co gorsza, wielu kierowców nie staje sobie sprawy, że zgodnie z polskim prawem, OC trzeba mieć nawet, gdy auto stoi zamknięte w garażu.
Kiedy kierowca powinien nabyć ubezpieczenie OC? Gdy jest właścicielem zarejestrowanego pojazdu. Oznacza, to że obowiązek zakupu OC znika dopiero po wyrejestrowaniu samochodu! Zatem jeśli posiadasz uszkodzone auto, które trzymasz w garażu, to nadal musisz je ubezpieczać (chyba że zdecydujesz się je sprzedać czy oddać do stacji demontażu i wyrejestrować). Wyrejestrować auto musisz także po kradzieży pojazdu (należy mieć stosowne oświadczenie od policji) czy w sytuacji kasacji samochodu za granicą. Musisz to zrobić, jeśli nie chcesz otrzymać kary za brak OC auta, którego przecież już nie posiadasz.
Wielu kierowców sądzi jednak, że problem braku OC dotyczy tylko i wyłącznie jazdy nieubezpieczonym pojazdem. Ich niewiedza może któregoś dnia skutkować niemiłą niespodzianką. Z jednej strony policja coraz skuteczniej sprawdza czy kierowcy mają
OC komunikacyjne, ale i sam Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) wypracował własne narzędzia kontroli, za pomocą których wykrywa przypadki braku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Kontrole przeprowadzone przez UFG odbywają się w oparciu o ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC i AC, tzn. Ośrodek Informacji UFG.
Ilu kierowców nie posiada ubezpieczenia OC?
W przeciągu trzech kwartałów 2013 roku, tylko dzięki analizie informacji w bazie UFG, wykryto brak ubezpieczenia OC u prawie 5 tysięcy kierowców. Ponadto, Fundusz otrzymał ponad 50 tysięcy zawiadomień o braku OC, głównie od policji – 27 tysięcy zawiadomień oraz od organów ds. rejestracji pojazdów – 7 tysięcy zawiadomień. Średni okres windykacji kary trwa trzy lata. Przy braku dobrowolnej zapłaty, jest ona ściągana przez urząd skarbowy, w trybie egzekucji administracyjnej. We wrześniu 2013 roku UFG prowadziło ponad 91 tysięcy spraw o zapłatę kary za brak polisy OC.
Warto pamiętać, że kara za brak OC, to i tak najmniejsza forma kary dla kierowców, którzy spowodują wypadek, jadąc nieubezpieczonym samochodem. Spowodowanie wypadku w sytuacji braku ubezpieczenia auta powoduje dalsze skutki finansowe dla jego właściciela, a w sytuacji gdy wypadek spowodowała osoba, niebędąca właścicielem pojazdu – także dla sprawcy wypadku. Zarówno właściciel, jak i sprawca wypadku, muszą zwrócić Funduszowi odszkodowanie, które UFG wypłaci poszkodowanym w spowodowanym przez nich wypadku. Na koniec trzeciego kwartału 2013 roku UFG prowadził łącznie 17,2 tysiąca postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań za wypadki spowodowane pojazdami bez OC (dla porównania: 16,5 tysiąca przed rokiem). Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych przekracza 155 mln złotych (ponad 10 proc. więcej niż przed rokiem).