Ferie zimowe to czas wyjazdów nie tylko dzieci, ale i całych rodzin, podczas których chcemy myśleć wyłącznie o odpoczynku i relaksie. Co jednak zrobić, jeśli wyjazd nie okaże się tak udany jakim go zaplanowaliśmy? Od kogo dochodzić rekompensaty za doznane szkody i popsuty urlop?
Ferie to okres, w którym tysiące dzieci wyjeżdża na zimowiska organizowane przez szkoły lub biura podróży. Wymarzony tydzień na nartach lub wyjazd do miejscowości wypoczynkowej może łatwo zostać popsuty, jeśli panujące na miejscu warunki nie odpowiadają tym, za które zapłaciliśmy. Problem może stanowić także niewłaściwa opieka sprawowana nad uczestnikami czy wypadek, któremu dziecko może łatwo ulec podczas szaleństw na śniegu lub lodowisku. Prawnicy D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. wyjaśniają, kto i w jakim zakresie odpowiedzialny jest za bezpieczny wypoczynek naszych dzieci.
To nie tak miało być
Jako rodzice chcemy mieć pewność, że nasze dzieci spędzają ferie zimowe w odpowiednich warunkach. Gdy jednak okazuje się, że na miejscu czeka na nie zaniedbany i podniszczony dom letniskowy z niedziałającymi toaletami, a nie obiecany wygodny hotel, wtedy mamy prawo domagać się odszkodowania od organizatora wyjazdu.
Jeśli standard usług, które są świadczone podczas wyjazdu, jest niższy od tego, jaki był przewidziany w umowie, możemy domagać się zwrotu części zapłaconej kwoty. Organizatorzy wyjazdu odpowiadają za całościowe należyte wykonanie lub niewykonanie umowy. Od tej odpowiedzialności mogą zwolnić się albo ograniczyć ją jedynie wtedy, gdy zaniedbanie zostało spowodowane siłą wyższą, działaniem lub zaniechaniem klienta albo osób trzecich, które nie uczestniczyły w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie. „Organizator może uniknąć odpowiedzialności, jeżeli niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, siłą wyższą, czy też w kończy działaniem lub zaniechaniem samego klienta. Co ważne swojej odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy nie może w drodze umowy z nami ograniczyć ani wyłączyć” – wyjaśnia Kamil Markiewicz z działu prawnego D.A.S.
Myśląc o dochodzeniu swoich roszczeń od organizatora wyjazdu należy udowodnić, że standard usług świadczonych na miejscu był niższy niż ustalony. Warto przygotować dokładną listę zaniedbań i uchybień oraz skonfrontować ją z obietnicami organizatora wyjazdu. Przykładem może być brak jednego z zaplanowanych i opłaconych posiłków, karnetu na korzystanie z wyciągu narciarskiego czy organizacji dodatkowych atrakcji dla dzieci. Na potwierdzenie tych niedociągnięć należy przedstawić dowody – najlepiej w formie dokumentów i zdjęć.
Odpowiedzialność wychowawcy
Za sprawowanie właściwego nadzoru nad dziećmi wypoczywającymi podczas ferii zimowych odpowiadają wyznaczeni do tego wychowawcy. Ponoszą oni odpowiedzialność, wynikającą z zawartej umowy, za bezpieczeństwo oddanych im pod opiekę dzieci. W związku z tym mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności, jeśli nie uczynili wszystkiego, aby zapobiec nieszczęśliwemu wypadkowi. Należy pamiętać, że do prawidłowego wypełniania przez opiekuna obowiązku nadzoru nad powierzonymi dziećmi nie wystarczy tylko wydanie im przez niego zakazu lub ogłoszenie obowiązujących zasad. Opiekunowie muszą również dopilnować, aby ustalone reguły były rzeczywiście przestrzegane.
Do obowiązków wychowawców należy także dopilnowanie, aby organizowane dla dzieci gry i zabawy były dostosowane do ich wieku. W szczególności chodzi tutaj o zabawy, które mogą być niebezpieczne zarówno dla dzieci, jak i dla osób trzecich. Jeśli w trakcie zajęć dojdzie do wypadku to za szkody odpowiada organizator wyjazdu i opiekun, który w tym czasie zajmował się dziećmi.
„Opiekunowie podczas wyjazdów często starają się przerzucić część winy na zaniedbania rodziców dzieci albo innych osób, które nie dopełniły swoich obowiązków. Tymczasem to oni odpowiedzialni są za zapewnienie bezpieczeństwa zarówno podczas organizowanych przez nich zajęć, jak i w czasie wolnym.” – podkreślają prawnicy z D.A.S.
Również w sytuacji, jeśli podczas wyjazdu dojdzie do wypadku, w którym ucierpi nasza pociecha, możemy dochodzić odszkodowania od osób, które powinny sprawować nadzór nad dzieckiem.
Wychowawca, który sprawuje opiekę nad dziećmi, odpowiada też za szkody, które one wyrządziły podczas wyjazdu. Należy zaznaczyć, że mowa jest tutaj o szkodach spowodowanych przez te dzieci, którym nie można przypisać winy z powodu ich wieku lub stanu psychicznego lub cielesnego. Odpowiedzialności za wyrządzoną szkodę nie ponoszą dzieci, które nie ukończyły jeszcze 13 lat.
W przypadku dochodzenia roszczeń trzeba pamiętać, że to po stronie wychowawcy leży obowiązek wykazania, iż sprawował swoje obowiązki w sposób właściwy. Opiekun może także próbować dowieść, że szkoda powstałaby nawet wówczas, gdyby nadzór sprawował starannie.
Gdy coś zginie
Jeśli podczas wyjazdu rzeczy naszego dziecka zostaną ukradzione z pensjonatu lub hotelu, wtedy możemy zwrócić się z roszczeniami do jego właściciela. Wpływu na naszą decyzję nie powinna mieć wielkość, jakość świadczonych usług czy renoma obiektu, w którym doszło do zdarzenia. Aby skutecznie żądać odszkodowania należy jednak dowieść, że utracona rzecz została rzeczywiście wniesiona na teren obiektu – pomocne mogą okazać się tutaj zarówno zeznania świadków, zdjęcia, jak i nagrania z monitoringu. Trzeba także zwrócić uwagę, że szkoda nie może zostać spowodowana wyłącznie z winy dziecka bądź siły wyższej, a w przypadku jeśli dojdzie do kradzieży należy niezwłocznie zawiadomić o tym zarówno wychowawcę, jak i obsługę obiektu.
Inaczej sprawa wygląda w przypadku kradzieży lub zgubienia bagażu podczas przejazdu na lub z miejsca zimowiska. Jeśli organizator zapewnił własny transport, to odpowiada on za bezpieczeństwo bagażu uczestników. Często jednak dzieci wyjeżdżają na zimowiska pociągiem albo wynajętymi w tym celu autobusami. Podróżując pociągiem przy kupnie biletu wykupuje się usługę przewozu zarówno osoby, jak i jej bagażu. Przewoźnik odpowiada jednak za bagaż ręczny lub podręczny tylko wówczas, gdy ewentualna szkoda lub kradzież wynikła z jego winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa (bądź też niedbalstwa osób, za których działanie lub zaniechanie odpowiada). W innych przypadkach należy pamiętać, że to pasażer, a więc dziecko, musi opiekować się bagażem podczas podróży.
Pomoc w dochodzeniu swoich praw
Jeśli nasze dziecko doznało uszczerbku podczas organizowanej przez szkołę wycieczki, mamy możliwość ubiegania się o odszkodowanie. Rekompensata może być jednorazowa lub też wypłacana przez określony czas – zależy to od tego, jak poważne były obrażenia lub poniesione szkody. Ważne aby pamiętać, że zawsze to po stronie poszkodowanego leży obowiązek wykazania związku przyczynowego między szkodą a wydarzeniem, które ją spowodowało. Pomocą podczas dochodzenia naszych racji może służyć ubezpieczenie ochrony prawnej. Dzięki niemu możemy zminimalizować związane z tym trudności i koszty. Odpowiednie ubezpieczenie ochrony prawnej daje szybki i prosty dostęp do porad prawnych, a w razie konieczności również do środków niezbędnych do prowadzenia sporu prawnego. Z polisy pokryte zostaną koszty procesu, wynagrodzenia prawnika oraz wydatki na biegłych. Dodatkową pomocą mogą być darmowe porady prawne, dzięki którym możemy uzyskać pomoc specjalisty jeszcze zanim sprawa trafi do sądu.
Informacja prasowa D.A.S. z dnia 25.02.2011 r.