Osoba, który uległa wypadkowi podczas pracy, może liczyć na świadczenia wypłacane przez ZUS. Często jednak może domagać się dodatkowego odszkodowania również od pracodawcy.
Przepisy określające problematykę odpowiedzialności z tytułu wypadku przy pracy są określone w Ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych z 2002 roku. Każdy wypadek pracownika, który miał miejsce podczas wykonywania obowiązków służbowych, objęty jest ubezpieczeniem gwarantowanym przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Opłacanie ubezpieczenia wypadkowego należy do obowiązków pracodawcy. Składki na nie zasilają fundusz wypadkowy - z niego wypłacane są świadczenia wskazane w ustawie wypadkowej, w tym m. in. zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, jednorazowe odszkodowanie oraz renty z tytułu niezdolności do pracy. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy ZUS nie pokryje pełnych kosztów leczenia poszkodowanego? Jak wyjaśniają eksperci D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. w takiej sytuacji pracownik może się domagać odszkodowania od pracodawcy.
Nie tylko ZUS
Pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy i doznał szkody w postaci uszczerbku na zdrowiu lub rozstroju zdrowia, może żądać od swego pracodawcy świadczeń odszkodowawczych na podstawie przepisów kodeksu cywilnego. Celem dodatkowej odpowiedzialności pracodawcy jest wyrównanie szkody i krzywdy, jaką poniósł pracownik w wyniku wypadku przy pracy, a która nie została w całości pokryta z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS. Oznacza to, że pracodawca, jeśli ponosi winę za wypadek, zobowiązany jest do pokrycia kosztów leczenia, a jeżeli poszkodowany stał się inwalidą - także sumy potrzebnej do przygotowania go do innego zawodu.