X
U¿ywamy plików cookies, by u³atwiæ korzystanie z naszego serwisu. Je¶li nie chcesz, aby pliki cookies by³y zapisywane na Twoim dysku,
zmieñ ustawienia swojej przegl±darki. Wiêcej na temat naszej polityki prywatno¶ci znajdziesz tutaj.
Poleæ znajomemu| Forum
drukuj skomentuj artyku� forum pole� artyku� znajomemu A A A

UNIQA dzi¶ i jej plany na przysz³o¶æ

2010-03-09 09:01 wtorek
Jaros³aw Parkot
Wywiad z Jaros³awem Parkotem, prezesem Zarz±du Grupy Ubezpieczeniowej UNIQA w Polsce (spó³ki UNIQA TU SA i UNIQA TU na ¯ycie SA) na temat aktualnej sytuacji na rynku ubezpieczeñ oraz planów na przysz³o¶æ.




  1. Jaki by³ zakres dotychczasowej dzia³alno¶æ UNIQA na polskim rynku ubezpieczeniowym oraz jakie s± plany w tym wzglêdzie na przysz³o¶æ?

    Nasz± misj± jest zapewnienie kompleksowej oferty ubezpieczeñ maj±tkowych i ¿yciowych dla Klientów indywidualnych, sektora ma³ych i ¶rednich przedsiêbiorstw, a tak¿e Klientów korporacyjnych. Jeste¶my ubezpieczycielem uniwersalnym i to jest z pewno¶ci± dla nas i dla naszych Klientów warto¶ci± sta³±. Zmienia siê natomiast obszar naszego dzia³ania pod wzglêdem  wielko¶ci sprzeda¿y – coraz wiêcej nowych Klientów korzysta z naszej oferty, pracujemy równie¿ nad zwiêkszeniem dystrybucji produktów w ramach istniej±cego ju¿ portfela. W rezultacie mamy coraz ambitniejsze cele odno¶nie do uzyskiwanego przypisu – planujemy byæ w pierwszej pi±tce po¶ród ubezpieczycieli maj±tkowych i przynajmniej siódmi w ¿yciu.
  2. Jak wypada ocena polskiego rynku ubezpieczeniowego? Czy wp³yn±³ na niego kryzys? W jakim kierunku bêdzie siê rozwija³ polski rynek ubezpieczeniowy w przysz³o¶ci?

    W mojej ocenie polski rynek ubezpieczeniowy jest bardzo konkurencyjny. Niskie ceny w poszczególnych liniach produktowych, jak np. w komunikacji, czyli ubezpieczeniach OC i Auto Casco aktualnie przek³adaj± siê na nie najlepsze wyniki techniczne maj±tkowych firm ubezpieczeniowych. Spodziewamy siê, ¿e w perspektywie najbli¿szych miesiêcy ceny w tych segmentach bêd± wzrastaæ i stopniowo zbli¿aæ siê do norm europejskich.

    Naturalnie, niepewna sytuacja na rynkach finansowych mia³a i nadal ma wp³yw na ca³y rynek. Jednym z przyk³adów jest ograniczenie konsumpcji naszych Klientów, którzy kupuj± chocia¿by mniej samochodów, co z kolei przek³ada siê na sprzeda¿ powi±zanych ubezpieczeñ maj±tkowych. Widoczne s± tak¿e zmiany w oczekiwaniach i decyzjach odno¶nie do zakupu polis ¿yciowych.
  3. Jakie by³y wyniki finansowe firmy w 2009 roku – w którym segmencie odnotowano najwy¿szy wzrost, w którym by³o najs³abiej?

    Wyniki osi±gniête przez nasze spó³ki w 2009 roku s± bardzo dobre – ³±czny przypis wyniós³ 1 732,3 mln z³; 770,4 mln zebra³a spó³ka maj±tkowa i 961,9 mln z³ spó³ka ¿yciowa. Co istotne, szczególnie wysokie dynamiki uzyskali¶my w strategicznie wa¿nych liniach biznesu: w ubezpieczeniach mieszkañ i domów (14% wzrost), ubezpieczeniach zdrowotnych (rekordowy, 58% wzrost) oraz assistance (78% wzrost). W ubezpieczeniach komunikacyjnych, sk³adka przypisana z ubezpieczeñ OC posiadaczy pojazdów mechanicznych wzros³a o 2,6%. Szacujemy, ¿e s± to wyniki lepsze od rynkowych, natomiast nieznaczny spadek (4,3%) w przypisie w Auto Casco odzwierciedla ogólne tendencje w bran¿y.

    Je¿eli chodzi o sprzeda¿ produktów ¿yciowych, to dziêki rozwojowi ubezpieczeñ grupowych, które odnotowa³y ponad 110% wzrost, uda³o siê zebraæ 47,2 mln z³ sk³adki regularnej, co w porównaniu z rokiem 2008 oznacza 38,5% wzrost. Natomiast sk³adka jednorazowa wynios³a 914,7 mln z³, co przekroczy³o za³o¿ony przez nas plan.

    Je¿eli chodzi o wyniki finansowe, to dok³adne dane opublikujemy 30 kwietnia br. Wynika to z obligacji, jakie nak³ada na nas nasz g³ówny udzia³owiec - UNIQA Group Austria jest spó³k± notowan± na gie³dzie i zgodnie z regulacjami, publikacja wyników spó³ek lokalnych mo¿e nast±piæ nie wcze¶niej, ni¿ publikacja skonsolidowanych wyników Grupy. Mogê natomiast powiedzieæ, ¿e z pewno¶ci± osi±gnêli¶my lepsze, ni¿ w zesz³ym roku rezultaty. Obie spó³ki: UNIQA TU SA i UNIQA TU na ¯ycie SA s± zyskowne.

  4. Jakie s± plany finansowe na 2010 rok?

    Strategicznym celem Grupy UNIQA na rok 2010 jest wzrost wyprzedzaj±cy dynamikê rynku. Mam tu na my¶li osi±gniêcie 7,5 % wzrostu w ubezpieczeniach maj±tkowych i kilkudziesiêcioprocentowego w  ubezpieczeniach ¿yciowych ze sk³adk± regularn±. Wdro¿yli¶my szereg dzia³añ zmierzaj±cych do osi±gniêcia jeszcze wiêkszej rentowno¶ci naszych podstawowych linii produktowych, zwi±zanych nie tylko z zarz±dzaniem kosztami i optymalizacj± procesów, ale tak¿e z selekcj± ryzyka i odpowiedni± taryfikacj±. W konsekwencji zamierzamy poprawiæ wyniki finansowe o 30-40%.
  5. Z czego wynika ostatnia ekspansja reklamowa firmy i promowanie jej poprzez sport (pi³kê rêczn±)? Czy ta strategia bêdzie kontynuowana?

    Sponsoring sportowy jest kluczowym elementem budowania wizerunku marki UNIQA. Jako firma spo³ecznie odpowiedzialna, ubezpieczaj±ca pokolenia aktywnych ludzi nowej generacji, od pocz±tku wi±¿emy nasz± to¿samo¶æ z wizerunkiem wybitnie utalentowanych  sportowców. Jako pierwszy, twarz± firmy w Austrii zosta³ znakomity narciarz alpejski, Mistrz Olimpijski i Mistrz ¦wiata - Stephan Eberharter. Ogromny sukces tej strategii na macierzystym rynku sta³ siê powodem do jej sukcesywnego rozwoju wraz z ekspansj± Grupy UNIQA w krajach po³udniowo- i wschodnioeuropejskich. Dzi¶ twarzami UNIQA s± nie tylko kolejni utytu³owani narciarze, tacy jak Benjamin Raich (Austria) czy Veronika Zuzulova (S³owacja), ale tak¿e legenda koszykówki - Aleksandar Djordjevic (Serbia), czy Ivet Lalova (Bu³garia), ¶wiatowej klasy sprinterka. Staramy siê aby byli to popularni sportowcy, którzy reprezentuj± warto¶ci bliskie naszej marce, jakimi s± pasja i profesjonalizm.  Z tego powodu ambasadorem marki UNIQA w Polsce zosta³ trener pi³karzy rêcznych, Bogdan Wenta – synonim wytrwa³o¶ci, silnej woli i sukcesu.

    Naturalnie, dzia³ania sponsoringowe nie zast±pi± tradycyjnych form reklamy. W naszym przekonaniu najlepszy efekt osi±gany jest poprzez umiejêtne po³±czenie poszczególnych elementów promocji. Rezultatem takiego podej¶cia do marketingu jest nasza styczniowa kampania reklamowa, wykorzystuj±ca wizerunek trenera Bogdana Wenty w zwi±zku z Mistrzostwami Europy w Pi³ce Rêcznej EURO 2010 w Austrii, która obejmowa³a spoty telewizyjne, Internet i outdoor. W efekcie uda³o nam siê wywo³aæ emocjonalny zwi±zek pomiêdzy osob± trenera a nasz± mark± w oczach szerokiej publiczno¶ci, co ma bardzo pozytywny wp³yw na wizerunek, rozpoznawalno¶æ i  presti¿ marki UNIQA w Polsce.
  6. Czy firma planuje wprowadzenie na rynek nowych produktów oraz rozwój dotychczasowych?

    Ambicj± UNIQA - Ubezpieczyciela nowej generacji - jest towarzyszenie Klientowi na wszystkich etapach jego ¿ycia. ¦wiadomi tego, jak szybko zmienia siê ¶wiat, a wraz z nim ludzkie oczekiwania i potrzeby - równie¿ te dotycz±ce ubezpieczeñ - jeste¶my maksymalnie elastyczni i nieustannie pracujemy nad rozwojem naszych produktów. Wierzymy, ¿e to nie Klient powinien dostosowaæ siê do naszej oferty, ale wrêcz przeciwnie - nasza oferta powinna te indywidualne oczekiwania i potrzeby spe³niæ, najlepiej z wyprzedzeniem.

    W 2010 roku w naszej ofercie pojawi siê wiele interesuj±cych nowo¶ci. Pierwsz± jaskó³k± tych zmian jest wprowadzone w styczniu „Twoje Casco” – innowacyjny produkt, który pozwala samodzielnie decydowaæ o cenie ubezpieczenia Auto Casco, w zale¿no¶ci od wysoko¶ci udzia³u w³asnego. W rezultacie Klient mo¿e uzyskaæ nawet do 65% zni¿ki przy niezmienionym, szerokim zakresie ubezpieczenia.

    W dalszym ci±gu rozwijaæ bêdziemy produkty zdrowotne – ubezpieczenia z grupy „Zdrowie i Harmonia” ciesz± siê coraz wiêksz± popularno¶ci± Klientów poszukuj±cych alternatywnych rozwi±zañ w stosunku do pañstwowej s³u¿by zdrowia. Wykupuj±c ubezpieczenie zdrowotne uzyskujemy ³atwy dostêp do lekarzy specjalistów i mo¿liwo¶æ wyboru placówki medycznej, w której chcemy siê leczyæ. Kolejne benefity to dogodne terminy, skrócony czas oczekiwania na wizyty, badania i zabiegi oraz dostêpu do nowoczesnego sprzêtu i najlepszych laboratoriów obs³ugiwanych przez wysoko wykwalifikowan± kadrê medyczn±.

    Kolejne atrakcyjne nowo¶ci wprowadzimy w obszarze ubezpieczeñ maj±tkowych – szczególnie w produktach mieszkaniowych i skierowanych do sektora budownictwa indywidualnego, a tak¿e w  ubezpieczeniach przedsiêbiorstw. Nie mo¿emy tak¿e zapominaæ o produktach ¿yciowych, które stanowi± bardzo wa¿n± czê¶æ naszego portfela. Nie chcia³bym jednak zdradzaæ wszystkich tajemnic naszej nowej oferty.

  7. Na jakie kana³y sprzeda¿y firma bêdzie stawia³a w najbli¿szym czasie? Czy planowane jest wej¶cie w rynek ubezpieczeñ dystrybuowanych przez telefon oraz internet?

    Ws³uchujemy siê w potrzeby naszych Klientów i staramy siê jak najlepiej wychodziæ im naprzeciw. Elementem tej filozofii jest umo¿liwienie swobodnego wyboru miejsca, w którym Klient zakupi nasze ubezpieczenie, w zale¿no¶ci od swoich indywidualnych upodobañ. W³a¶nie dlatego w UNIQA stawiamy na równomierny rozwój wszystkich kana³ów sprzeda¿y.

    Oczywi¶cie kluczowe znaczenie ma dla nas sieæ wy³±czna, któr± rozwijamy w oparciu o model agencji generalnych. Jest to forma prywatnego przedsiêbiorstwa dzia³aj±cego pod szyldem UNIQA, w którym Klienci mog± skorzystaæ z kompleksowej oferty naszych ubezpieczeñ i profesjonalnej konsultacji agentów.  Prowadzenie agencji generalnej powierzamy zarówno przedstawicielom naszej Grupy, jak równie¿ wyró¿niaj±cym siê mened¿erom z rynku. W chwili obecnej UNIQA posiada 70 agencji generalnych i przedstawicielstw; zak³adamy ¿e do koñca 2011 roku bêdzie ich 100.

    Coraz liczniejsza jest grupa Klientów, kupuj±cych ubezpieczenie poprzez swój bank. Naszym strategicznym partnerem w kanale bancassurance jest Grupa Raiffeisen. Jej Klientom oferujemy zarówno ubezpieczenie ¶ci¶le powi±zane z produktami bankowymi – czyli ubezpieczenie kart i kredytów, jak równie¿ produkty stand-alone, w tym g³ównie polisolokaty.

    Nie zapominamy tak¿e o Klientach, zarówno indywidualnych jak i instytucjonalnych, którzy w wyborze najlepszej dla siebie polisy korzystaj± z pomocy brokera – nasza oferta jest równie¿ dostêpna w tym kanale. Prowadzimy tak¿e sprzeda¿ naszych ubezpieczeñ we wspó³pracy z dealerami samochodowymi.

    Zdajemy sobie sprawê, ¿e nie wszyscy Klienci zawsze potrzebuj± porady agenta – szczególnie przy zakupie najprostszych ubezpieczeñ, takich jak ubezpieczenia podró¿y czy OC i AC, najwa¿niejszym czynnikiem staje siê czas. Dlatego ju¿ w 2009 roku uruchomili¶my internetowy serwis UNIQA24.pl, gdzie za pomoc± prostego formularza mo¿na nabyæ polisê nie wychodz±c z domu.

    Podsumowuj±c – nasza oferta jest dostêpna wszystkich najwa¿niejszych kana³ach sprzeda¿y, natomiast koñcowego wyboru dokonuje nasz Klient.
  8. Czy towarzystwo chce rozszerzyæ dotychczasow± sieæ sprzeda¿y? Je¶li tak, to czy bêdzie odbywa³o siê to na zasadzie przyjmowania nowych agentów, czy te¿ poprzez nawi±zywanie wspó³pracy rynkowej z multiagencjami ubezpieczeniowymi?

    Obecnie dla UNIQA pracuje  2,5 tys. agentów wy³±cznych i multiagentów, w tym roku planujemy rekrutacjê kolejnych 200. Zamierzamy tak¿e pozyskaæ nowych niezale¿nych po¶redników i rozpocz±æ wspó³pracê z kolejnymi instytucjami finansowymi.

  9. Jakie s± TOP-owe produkty firmy, które s± najchêtniej kupowane przez klientów?

    Oceniaj±c po liczbie nagród i wyró¿nieñ w ¶cis³ej czo³ówce znajduje siê z pewno¶ci± nasz pakiet dla sektora MSP w ramach grupy Firma i Planowanie. Je¿eli chodzi o inne produkty skierowane dla firm, to du¿± popularno¶ci± cieszy siê równie¿ grupowe pracownicze ubezpieczenie na ¿ycie, które cechuje szeroki zakres ochrony, wysoka suma ubezpieczenia, relatywnie niska sk³adka i minimum formalno¶ci. Natomiast Klienci indywidualni ceni± sobie maj±tkowe ubezpieczenie Dom Plus, ze wzglêdu na jego du¿± elastyczno¶æ. Du¿y udzia³ w naszym portfelu stanowi± tak¿e ubezpieczenia komunikacyjne – np. Mini Assistance, które mo¿na wykupiæ wraz z OC czy ubezpieczenie AutoSzyby PLUS24. W¶ród produktów ¿yciowych nies³abn±cym zainteresowaniem cieszy siê ubezpieczenie z grupy Fundusz & Perspektywa - pozwalaj±ce na po³±czenie walorów inwestycyjnych z elementami ochronnymi ubezpieczenia na ¿ycie.
Rozmawia³: Rafa³ Skrzatek


« powr�t do dzia�u: Wiadomo¶ci
« zapisz si� na Newsletter
Wpisz szukane s³owo
Losowy termin:
Ochrona ubezpieczeniowa - zobowi±zanie zak³adu ubezpieczeniowego do wyp³aty ... wiêcej»
Nasze serwisy:
www.ubezpieczeniaonline.pl Ubezpieczenia przez Internet. Kup online ubezpieczenie samochodu, na ¿ycie, zdrowotne, nieruchomo¶ci, na wakacje, na narty, NNW, dla przedsiêbiorców, inwestycyjne, ochrona prawna.
www.ubezpieczeniazyciowe.pl Wszystko o ubezpieczeniach na ¿ycie. Zamów ubezpieczenie na ¿ycie, Korzy¶ci z ubezpieczenia na ¿ycie, Ceny ubezpieczeñ na ¿ycie, Czym jest ubezpieczenie na ¿ycie? Oblicz sk³adk± ubezpieczenia na ¿ycie.
www.rankingubezpieczennazycie.pl Ranking Ubezpieczeñ Ochronnych - zabezpiecz Twoje ¿ycie i zdrowie. Ranking Ubezpieczeñ Oszczêdno¶ciowych - oszczêdzaj na emeryturê. Na co zwróciæ uwagê wybieraj±c polisê na ¿ycie?
www.ubezpieczeniemieszkania.pl Zamów ubezpieczenie nieruchomo¶ci u 5 agentów lub kup ubezpieczenie mieszkania online. Wype³nij formularz, oblicz sk³adkê i kup polisê. Polisa na e-maila!
www.ubezpieczenienanarty.pl Ubezpieczenia na narty i snowboard. Poradniki narciarskie. Oblicz sk³adkê ubezpieczenia na narty i snowboard. Kup ubezpieczenie narciarskie online.
www.ubezpieczenienarciarskie.pl Porównaj ubezpieczenia narciarskie online i dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie. Ubezpieczenia na narty dajê Ci komfort spokojnych i bezpiecznych woja¿y po stokach narciarskich.
www.ubezpieczenieturystyczne.com.pl Porównaj ubezpieczenia podró¿y online, dopasuj najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - podró¿ne, ubezpieczenie na wyjazd.
www.polisaturystyczna.pl Porównaj ubezpieczenia turystyczne online, wybierz najlepszy wariant ubezpieczenia dla siebie i kup polisê turystyczn± online. Ubezpieczenia na wakacje - dla Ciebie i Twojej rodziny.
finanse.rankomat.pl Porównaj produkty bankowe i sprawd¼ ranking kredytów gotówkowych oraz ranking kredytów hipotecznych. Najlepsze produkty bankowe w internecie.