W wyjątkowych sytuacjach, na wniosek posiadacza pojazdu, po spełnieniu określonych warunków, WARTA może uwzględnić szczególne okoliczności, w jakich się znalazł, tj. posiadanie dwóch, prawdopodobnie obowiązujących w tym samym okresie umów ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego na ten sam pojazd i wynikający z tego faktu obowiązek opłacenia dwóch składek ubezpieczeniowych. W takich przypadkach, uznając, że posiadanie dwóch umów OC nie jest konieczne, po indywidualnej ocenie danego przypadku WARTA może zaakceptować wniosek klienta o rozwiązanie umowy OC na zasadzie porozumienia stron (art. 3531 kc) – mówi Janusz Krukar, Starszy Ekspert w Departamencie Ubezpieczeń Indywidualnych TUiR WARTA.
W podobnym tonie wypowiadają się także inni ubezpieczyciele. W ich komentarzach powtarzają się nieodmiennie zwroty:
-
w szczególnie uzasadnionych wypadkach... (np. PZU)
-
…każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie (np. Hestia).
Niestety towarzystwa nie precyzują, co jest przez nich uznawane za wyjątkowy przypadek.
Takie przedstawienie sprawy jest dla firm ubezpieczeniowych bardzo wygodne. Pozostawia ono klientom nadzieję, że ich sytuacja zostanie uznana za
indywidualną,
wyjątkową i
szczególną, czego skutkiem będzie pozytywne rozpatrzenie reklamacji. Tym większe jest więc rozczarowanie klientów, gdy koniec końców muszą zapłacić składki OC i u nowego, i u starego ubezpieczyciela.
Reklamacja
Jej tryb jest inny w każdym towarzystwie. I tak np. w Avivie
każdy zgłoszony przypadek jest rozpatrywany indywidualnie w terminie 14 dni, zgodnie z ogólnymi warunkami ubezpieczenia. Allianz trzyma klienta w niepewności nieco dłużej.
Zgodnie z procedurą reklamacyjną, która jest naszym wewnętrznym dokumentem poufnym, odpowiadamy na reklamacje w ciągu maksymalnie 30 dni – oświadcza Edyta Serowik z Allianz Polska.
Dodatkowe wyjaśnienia
Składając wniosek reklamacyjny, klient może również zostać poproszony o
przedstawienie dodatkowych wyjaśnień lub przesłanie kopii polisy potwierdzającej zawarcie ubezpieczenia OC w innym towarzystwie ubezpieczeniowym (Aviva),
złożenie oświadczenia o braku szkód w okresie udzielanej ochrony (Warta), czy o przesłanie ważnej polisy OC, zawartej w innym towarzystwie,
która wykaże ciągłość w ubezpieczeniu bez żadnego dnia przerwy (Link4).