1. Problem tzw. „szkody ca³kowitej” w sytuacji wyp³aty odszkodowania w ramach obowi±zkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych powsta³ w zwi±zku ze stosowaniem art. 363 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny* (dalej: k.c.), który wskazuje, i¿ „naprawienie szkody powinno nast±piæ, wed³ug wyboru poszkodowanego, b±d¼ przez przywrócenie stanu poprzedniego, b±d¼ przez zap³atê odpowiedniej sumy pieniê¿nej. Jednak¿e gdyby przywrócenie stanu poprzedniego by³o niemo¿liwe albo gdyby poci±ga³o za sob± dla zobowi±zanego nadmierne trudno¶ci lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza siê do ¶wiadczenia w pieni±dzu”. W ocenie Rzecznika Ubezpieczonych, m.in. na skutek zapadaj±cych orzeczeñ SN, w tym w szczególno¶ci postanowienia SN z dnia 12 stycznia 2006 r. (sygn. akt III CZP 76/05) wydanego na skutek wniosku Rzecznika Ubezpieczonych oraz opracowañ doktryny – problematyka szkody ca³kowitej w ramach ubezpieczenia OC sprawcy szkody zosta³a dostatecznie wyja¶niona i rozstrzygniêta i nie powinna budziæ jakichkolwiek w±tpliwo¶ci interpretacyjnych. W opinii Rzecznika, utrwalony zatem jest pogl±d, i¿ w ramach likwidacji szkody z tytu³u ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za nadmierne – czyli kwalifikuj±ce dan± szkodê jako tzw. szkodê ca³kowit± – nale¿y uznawaæ te koszty naprawy, które przekraczaj± 100% warto¶ci pojazdu sprzed powstania szkody.
Z chwil± wydania wskazanego wy¿ej orzeczenia SN, mo¿na by³o zdiagnozowaæ na podstawie prowadzonych przez Rzecznika Ubezpieczonych postêpowañ skargowych, i¿ sytuacje, w których zak³ady ubezpieczeñ w trakcie likwidacji szkody w ramach obowi±zkowego ubezpieczenia OC okre¶la³y szkodê jako szkodê ca³kowit±, kiedy koszty naprawy wynosi³y np. 70% warto¶ci pojazdu sprzed zdarzenia, wystêpowa³y rzadko i by³y to odosobnione stanowiska poszczególnych oddzia³ów zak³adów ubezpieczeñ. Jednak¿e od pewnego czasu Rzecznik Ubezpieczonych otrzymuje coraz czêstsze informacje, i¿ jeden ze znacz±cych Zak³adów Ubezpieczeñ podejmuje próby kwalifikowania szkód jako tzw. szkód ca³kowitych, w sytuacjach, kiedy koszty naprawy nie przekraczaj± warto¶ci pojazdu sprzed szkody w trakcie likwidacji szkody w ramach ubezpieczenia OC sprawcy kolizji drogowej. Sygna³y takie s± w ostatnim czasie odbierane przez Biuro Rzecznika Ubezpieczonych w trakcie prowadzonych porad udzielanych drog± e-mailow± i telefoniczn±, jak równie¿ zosta³y zdiagnozowane w skargach i prowadzonej korespondencji z Zak³adem Ubezpieczeñ.
Praktyka dzia³ania ubezpieczyciela sprowadza siê do tego, i¿ po ustaleniu, ¿e maksymalne koszty naprawy uszkodzonego pojazdu w wyniku przeprowadzonej analizy koszów w autoryzowanej stacji obs³ugi wynosz± np. ok. 80% warto¶ci pojazdu sprzed szkody, Zak³ad Ubezpieczeñ dokonuje rozliczenia szkody analogiczn± metod±, jak w przypadku szkody ca³kowitej, tzn. poszkodowanemu wyp³acana jest ró¿nica pomiêdzy warto¶ci± pojazdu sprzed i po szkodzie. Zak³ad Ubezpieczeñ w uzasadnieniu swojego stanowiska nie pos³uguje siê, pojêciem „szkoda ca³kowita”, lecz u¿ywa sformu³owania „ustalenie bezspornej kwoty odszkodowania”. Jednak¿e nale¿y wskazaæ, i¿ w praktyce sposób postêpowania ubezpieczyciela powoduje taki sam skutek, jak w przypadku wyst±pienia rzeczywistej szkody ca³kowitej. Wysoko¶æ odszkodowania ustalana jest przez Zak³ad Ubezpieczeñ jako ró¿nica warto¶ci pojazdu sprzed i po wypadku – pomimo tego, i¿ maksymalne koszty naprawy w autoryzowanej stacji obs³ugi wyliczone przez samego ubezpieczyciela oscyluj± w granicach 80%, czy te¿ 70% warto¶ci pojazdu sprzed szkody. Jako uzasadnienie swojego stanowiska przedstawianego poszkodowanemu oraz Rzecznikowi Ubezpieczonych, Zak³ad Ubezpieczeñ wskazuje, i¿ w sytuacji, kiedy poszkodowany otrzyma³by odszkodowanie za koszt naprawy pojazdu np. w wysoko¶ci 70%, a nie naprawiaj±c pojazdu sprzeda³by go w stanie uszkodzonym, np. za 54% warto¶ci pojazdu przed szkody, to uzyska³by w sumie odszkodowanie w wysoko¶ci 124% warto¶ci pojazdu. Tym samym, zdaniem ubezpieczyciela, nast±pi³oby bezpodstawne wzbogacenie poszkodowanego, bowiem uzyska³by on odszkodowanie wy¿sze od poniesionej szkody, gdy¿ odszkodowanie z tytu³u kosztów naprawy oraz kwoty uzyskanej ze sprzeda¿y przewy¿sza³oby warto¶æ pojazdu sprzed powstania szkody.
* Dz. U. nr 16, poz. 93 z pó¼n. zm.