Przedstawione orzeczenia jednoznacznie wskazuj± wiêc, i¿ brak jest podstaw prawnych do przyjêcia, aby koszty naprawy przekraczaj±ce okre¶lony procent warto¶ci pojazdu sprzed szkody, nie wiêkszy ani¿eli 100%, stanowi³y koszt nadmierny lub te¿ skutkuj±cy wyst±pieniem trudno¶ci w przywróceniu stanu sprzed wypadku. Stosowanie przes³anki nadmiernych kosztów w sytuacji, gdy koszty te nie przekraczaj± 100% warto¶ci pojazdu (wysoko¶æ kosztów naprawy wynosi³aby 70%, 80%) jest nieprawid³owe i w konsekwencji rozliczenie szkody metod± ró¿nicow±, która jest mo¿liwa do zastosowania tylko i wy³±cznie w przypadku szkody ca³kowitej, prowadzi do zani¿enia kwoty odszkodowania wyp³aconego poszkodowanym.
Zap³ata odszkodowania mo¿e nastêpowaæ z tytu³u przywrócenia do stanu poprzedniego, jak równie¿ z tytu³u zap³aty odpowiedniej sumy pieniê¿nej. Nale¿y podkre¶liæ, i¿ zap³ata odpowiedniej sumy pieniê¿nej, okre¶lona w art. 363 § 1 k.c. nie jest jednoznaczna z pojêciem odszkodowania zawartym w art. 822 k.c. Bezspornym jest, i¿ zak³ad ubezpieczeñ nie jest zobowi±zany do podejmowania czynno¶ci w celu przywrócenia stanu poprzedniego, nie oznacza to jednak, i¿ takich czynno¶ci nie ma prawa podj±æ poszkodowany. Zak³ad Ubezpieczeñ ma jedynie wyp³aciæ odszkodowanie w nale¿nej wysoko¶ci.
Ponadto sprzecznym z przepisami kodeksu cywilnego jest uzale¿nianie wyp³aty odszkodowania w wysoko¶ci okre¶lonej w kosztorysie naprawy od spe³nienia warunku dokonania naprawy pojazdu oraz udokumentowaniu tej naprawy faktur±. Nale¿y bowiem wskazaæ, i¿ zgodnie z tre¶ci± art. 363 § 1 k.c. to wy³±cznie do poszkodowanego nale¿y wybór sposobu naprawienia szkody, który mo¿e domagaæ siê jej naprawienia poprzez zap³atê odpowiedniej sumy pieniê¿nej. Skoro odszkodowanie nastêpuje poprzez zap³atê okre¶lonej kwoty pieniê¿nej, to sposób w jaki poszkodowany zadysponuje otrzymanymi ¶rodkami pieniê¿nymi zale¿y tylko i wy³±cznie od jego woli. Poszkodowany otrzymane odszkodowanie przeznaczyæ mo¿e zarówno na naprawê uszkodzonego pojazdu, jak równie¿ na zakup innego pojazdu, b±d¼ te¿ na dowolny inny cel. Uprawnienie zatem do wyboru sposobu naprawienia szkody, nale¿y tylko i wy³±cznie do poszkodowanego. Uprawnienie to obejmuje równie¿ mo¿liwo¶æ podjêcia decyzji o niewykonaniu naprawy. Przyjêcie za w³a¶ciwe stanowiska Zak³adu Ubezpieczeñ mog³oby prowadziæ do sytuacji, w której poszkodowani nie otrzymaliby kwoty odszkodowania w wysoko¶ci umo¿liwiaj±cej naprawê pojazdu, je¿eli nie decydowaliby siê na jego naprawê. Chc±c uzyskaæ kwotê pe³nego odszkodowania, poszkodowany jest niejako zmuszany przez Zak³ad Ubezpieczeñ, do zlecenia wykonania naprawy. Tym samym naruszone zosta³oby uprawnienie poszkodowanego wynikaj±ce expresis verbis z tre¶ci art. 363 § 1 k.c. – poszkodowanemu przys³uguje prawo wyboru sposobu naprawienia szkody. Z drugiej strony, gdyby poszkodowany nie decydowa³ siê na naprawê pojazdu, to nie otrzyma³by kwoty odszkodowania pokrywaj±cego ca³o¶æ strat w jego maj±tku.
Poszkodowany nie jest zobowi±zany do zaaprobowania formy odszkodowania, która jest korzystniejsza ekonomicznie dla Zak³adu Ubezpieczeñ, co jednoznacznie stwierdzi³ SN w uzasadnieniu wyroku z dnia 1 wrze¶nia 1970 r. ( sygn. akt II CR 371 / 70, opubl. OSNC z 1971 r., z. 8, poz. 93). W tym samym orzeczeniu SN podkre¶li³, i¿ w sytuacji, kiedy w³a¶ciciel uszkodzonego pojazdu ¿±da przywrócenia stanu poprzedniego, sprawca szkody czy te¿ zak³ad ubezpieczeñ, nie mo¿e mu narzuciæ innej formy odszkodowania, polegaj±cej na tym, ¿eby poszkodowany zlikwidowa³ uszkodzony samochód i poprzestaæ na odszkodowaniu w postaci ró¿nicy miêdzy warto¶ci± pojazdu przed wypadkiem, a cen± uzyskan± z likwidacji.
Odnosz±c siê do argumentacji Zak³adu Ubezpieczeñ próbuj±cej uzasadniaæ mo¿liwo¶æ zastosowania zasady
compensatio lucri cum damno, Rzecznik Ubezpieczonych wskaza³ w swoich pismach kierowanych do Komisji Nadzoru Finansowego m.in. na orzeczenie SN z dnia 5 listopada 1980 r. (sygn. akt III CRN 223 / 80, opubl. OSNC 1981 / 10 / 186), w którym zosta³o jednoznacznie wskazane, kiedy mog³aby mieæ powy¿sza zasada zastosowanie: „przywrócenie rzeczy uszkodzonej do stanu poprzedniego polega na doprowadzeniu jej do stanu u¿ywalno¶ci w takim zakresie, jaki istnia³ przed wyrz±dzeniem szkody. Je¿eli do osi±gniêcia tego celu konieczne jest u¿ycie nowych elementów, to poniesione na nie wydatki wchodz± w sk³ad kosztów naprawienia szkody przez przywrócenie rzeczy do stanu poprzedniego. W konsekwencji powy¿sze wydatki obci±¿aj± osobê odpowiedzialn± za szkodê. Zwiêkszenie warto¶ci rzeczy (samochodu) po naprawie mo¿na by uwzglêdniæ tylko wówczas, gdyby chodzi³o o wykonanie napraw takich uszkodzeñ, które istnia³y przed wypadkiem, albo ulepszeñ w stosunku do stanu przed wypadkiem".