Ubezpieczyciel wprawdzie dopuszcza mo¿liwo¶æ dop³aty kwoty odszkodowania, ale uzale¿nia to od faktu spe³nienia ³±cznie nastêpuj±cych warunków:
-
dokonania faktycznej naprawy pojazdu przez poszkodowanego,
-
udokumentowania faktu jej dokonania stosownymi fakturami lub rachunkami
-
oraz jednocze¶nie przedstawienia pojazdu do oglêdzin po dokonanej naprawie.
2. W zwi±zku z wskazanymi powy¿szymi praktykami Zak³adu Ubezpieczeñ, Rzecznik Ubezpieczonych dzia³aj±c na podstawie art. 20 pkt 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych** poinformowa³ Urz±d Komisji Nadzoru Finansowego o dostrze¿onych w ocenie Rzecznika nieprawid³owo¶ciach w dzia³aniu jednego z Zak³adów Ubezpieczeñ w zakresie rozliczania tzw. „szkody ca³kowitej” w sytuacji wyp³aty odszkodowania z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, jednocze¶nie przedstawiaj±c swoje stanowisko w tym zakresie. Poni¿ej zosta³a zaprezentowana argumentacja Rzecznika Ubezpieczonych, w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie z art. 34 ust. 1 i art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowi±zkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych*** odszkodowanie ustala siê i wyp³aca w granicach odpowiedzialno¶ci cywilnej posiadacza lub kieruj±cego pojazdem mechanicznym, je¿eli s± oni zobowi±zani do odszkodowania za wyrz±dzon± w zwi±zku z ruchem tego pojazdu szkodê. Wysoko¶æ odszkodowania ubezpieczeniowego ¶wiadczonego z tytu³u ubezpieczenia OC zakre¶lona jest wiêc granicami posiadacza, (kieruj±cego pojazdem). Do rozstrzygniêcia o odszkodowaniu ubezpieczeniowym przy ubezpieczaniu OC koniecznym jest siêgniêcie do ogólnych regu³ k.c. odnosz±cych siê do zakresu odszkodowania oraz wyboru przez poszkodowanego sposobu naprawienia szkody.
Stosownie do tre¶ci z art. 363 § 1 k.c.: „naprawienie szkody powinno nast±piæ, wed³ug wyboru poszkodowanego, b±d¼ przez przywrócenie stanu poprzedniego, b±d¼ przez zap³atê odpowiedniej sumy pieniê¿nej. Jednak¿e gdyby przywrócenie stanu poprzedniego by³o niemo¿liwe albo gdyby poci±ga³o za sob± dla zobowi±zanego nadmierne trudno¶ci lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza siê do ¶wiadczenia w pieni±dzu”.
Linia orzecznictwa SN w kwestii tzw. szkody ca³kowitej jest ugruntowana i jednolita, a tym samym nie powinna rodziæ w±tpliwo¶ci interpretacyjnych, i¿ w ramach likwidacji szkody z tytu³u ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za nadmierne nale¿y uznawaæ te koszty naprawy, które przekraczaj± 100% warto¶ci pojazdu sprzed powstania szkody. Dla przyk³adu w wyroku z dnia 1 wrze¶nia 1970 r. (sygn. akt II CR 371 / 70), SN wskaza³, i¿ „je¿eli w³a¶ciciel uszkodzonego samochodu ¿±da przywrócenia stanu poprzedniego w postaci wyremontowania samochodu, sprawca szkody nie mo¿e mu narzuciæ innej formy odszkodowania, polegaj±cej w szczególno¶ci na tym, ¿eby poszkodowany zlikwidowa³ uszkodzony samochód i poprzesta³ na odszkodowaniu w postaci ró¿nicy miêdzy warto¶ci± samochodu przed wypadkiem a cen± uzyskan± z licytacji. Tylko wtedy, gdyby remont samochodu okaza³ siê niemo¿liwy, albo gdyby poci±ga³ za sob± dla zobowi±zanego nadmierne trudno¶ci lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza³oby siê do drugiej formy odszkodowania”. W wyroku z dnia 13 grudnia 1988 r. (sygn. akt I CR 280 / 88), SN wskaza³, i¿ „wprawdzie poszkodowany uprawniony jest w zasadzie do wyboru sposobu naprawienia swojej szkody, gdyby siê jednak okaza³o, ¿e dokonanie naprawy poci±gnê³oby za sob± dla zak³adu ubezpieczeñ nadmierne koszty w szczególno¶ci przekraczaj±ce warto¶æ ca³ego samochodu wed³ug cen wolnorynkowych, to w razie stwierdzenia nieop³acalno¶ci naprawy mo¿na by uznaæ, ¿e jego roszczenie ogranicza siê do ¶wiadczenia w pieni±dzu aktualnej warto¶ci samochodu wed³ug stanu przed wypadkiem, pomniejszonej o jego aktualn± warto¶æ”. Nastêpnie, w wyroku SN z dnia 29 stycznia 2002 r. (sygn. akt V CKN 682 / 00), S±d uzna³, i¿ „wyst±pienie tzw. szkody ca³kowitej uzale¿nione jest od okre¶lonego poziomu kosztów naprawy. Niejednokrotnie naprawa pojazdu jest wówczas nie tylko mo¿liwa, ale stanowi± mo¿e najw³a¶ciwszy sposób naprawienia szkody”. Trafnie SN w wyroku z dnia 20 lutego 2002 r. (sygn. akt VCKN 903 / 00) podkre¶li³, i¿ „ je¿eli koszt naprawy samochodu jest wy¿szy od jego warto¶ci przed uszkodzeniem, roszczenie poszkodowanego ogranicza siê do kwoty odpowiadaj±cej ró¿nicy warto¶ci samochodu sprzed i po wypadku”.
** Dz. U. z 2003 r., nr 124, poz. 1153 z pó¼n. zm.
*** Dz. U. z 2003 r., nr 124, poz. 1152 z pó¼n. zm.